הדרכה – בדרך הרכה

הדרכה – בדרך הרכה

כישורים 'רכים' הם הרבה יותר קשים להטמעה בקרב העובדים ביחס לכישורים 'קשים' איך בכל זאת מתגברים על האתגר ומעבירים לעובדים דפוסי התנהגות רכים?

שיתוף
כישרונות רכים - שיתוף פעולה

כאשר קיים פער ידע מקצועי ובעיקר טכני, עומדים בפני הארגון פתרונות רבים ומגוונים. ניתן לשלוח את העובדים להשתלמויות, קורסים, סדנאות, ימי עיון ואפילו לשלב אותם במסלולי לימוד אקדמיים במטרה להשלים את הפער בכישורים.

ארגון יכול להוציא את אנשי מחלקת שכר להשתלמות על תוכנה חדשה, להביא מדריך של החברה המפתחת את התוכנה למחלקה כדי להעביר הדרכות פרונטליות, להציע לעובדים מערך הדרכה און-ליין באמצעות לומדות או אפילו הדרכות סלולאריות אך אלה כלים עומדים בפני הארגון המבקש להעביר להפיץ בקרב עובדים כישורים רכים כמו גישה שירותית, יחסי אנוש, סולידריות או סינרגטיות?

בשוק העבודה הדינאמי של ימינו להשכלה הפורמאלית לא תמיד יש השפעה על ביצועי העובדים ולכישורים המקצועיים שלהם יש השפעה זמנית שכן תמיד קיים הצורך בהשלמת פערים ורענון. תוכנות חדשות, ערוצי פרסום חדשים, מודלים אסטרטגיים חדשים בעולם העסקים…. כל אלו דורשים מהעבודים להיות כל הזמן בתהליך של למידה והטמעה של כלי עבודה חדשים. מה שהם למדו לפני שנתיים לאו דווקא יסייע להם לצלוח במשימה הבאה לעתים זה דווקא יפריע להם כי יש היום פתרונות יעילים יותר. על כן, לארגון שלא עוסק באופן קבוע בהכשרה מקצועית של העובדים שלו אין הרבה סיכוי בעתיד הרחוק ואפילו לא בעתיד הקרוב. אבל מה לגבי כישורים רכים?

סקר חדש שנערך בשנה שעברה באנגליה ובו השתתפו למעלה מ-500 ארגונים מובילים במשק (חלקם ארגונים רב לאומיים), ציינו כי חשיבותה של ההשכלה הפורמלית בקרב העובדים הולכת ומאבדת את מעמדה ורק 27% מקרב המעסיקים עדיין מייחסים לה חשיבות בתהליך הגיוס. 28% מקרב המעסיקים מציינים את החשיבות של הידע המקצועי כפרמטר החשוב ביותר בתהליך גיוס עובדים ואילו 45% שמים את מלוא הדגש על הכישורים ה'רכים' של המועמדים בבואם לחפש פוטנציאל.

המעסיקים יודעים שהם יכולים להדריך ולהכשיר עובד חדש כך שהוא יוכל לבצע את העבודה מבחינה טכנית / מקצועית על הצד הטוב ביותר ומה שבאמת חשוב הוא המאפיינים האישיותיים והכישורים הרכים אותם קשה יותר להנחיל אם בכלל.

מהם הכישורים הרכים החשובים ביותר לדעת המעסיקים?

  • יכולת לפתור בעיות ולתפקד במצבים קריטיים
  • כישורים ורבליים / תקשורתיים מפותחים (בכתב ובעל פה)
  • יכולת לעבוד בצוות, שיתוף פעולה וסנרגטיות
  • ערכים ואתיקה מקצועית

ג'ון סו, מנהל מערך הדרכה בחברת Trainer and Curriculum Development, Training Vision Institute מסביר: "ככל שהמשק הופך יותר social קרי הוא מונע יותר על ידי הגורם החברתי, כך הכישורים החברתיים ה'רכים' הופכים להיות חשובים יותר לטווח הארוך. אנשים עם כישורים חברתיים מפותחים יותר, אלה שיש להם את היכולת לעבוד עם אנשים, לשתף פעולה, ללמוד וללמד, לתקשר טוב יותר בכתב ובעל פה, להתמודד עם שינויים ועוד, אלה העובדים שישרתו טוב יותר את הארגון."

לדברי סו, ככל שבארגון עובד ציבור מגוון יותר (הטרוגני), כך הוא נהנה משפע של רעיונות, גישות, ידע, קשרים, כישורים, ניסיון ועוד. ארגונים שואפים לקלוט קבוצות מגוונות של עובדים מתוך מודעות לערך המוסף הזה אולם כדי לאפשר לציבור רחב ומגוון של עובדים למקסם את היכולות שלהם תוך חתירה משותפת להשגת יעדים אסטרטגיים משותפים – העובדים חייבים להיות בעלי כישורים רכים אחרת הם לא יעבדו יחד בצורה אופטימלית. כאשר מדובר על עובדים בחברות רב לאומיות, הכישורים הרכים הבין-אישיים הופכים חשובים שבעתיים.

על כן ארגונים רבים החלו לשלב תוכניות הדרכה וחניכה שונות השמות דגש על כישורים 'רכים' לצד (לא במקום) תוכניות הדרכה מקצועיות. בין מסלולי ההדרכה המבוקשים ביותר ניתן למנות: סדנאות תקשורת, ניהול אנשים, ניהול זמן, פתרון בעיות והתמודדות עם התנגדויות.

בשונה מההדרכות המקצועיות אשר יכולות להתבצע בכל מקום ובכל עת (דרך לומדות, במוסדות לימודים חיצוניים וכיו"ב), ההדרכות הרכות מיועדות לעובדי הארגון והן אף מתבצעות במשרדי הארגון תוך התייחסות ספציפית לבעיות ולאתגרים קונקרטיים בחיי היום יום כשהן מכוונות את העובדים להתמודד עם בעיות, לייצר פתרונות ולתרגל דפוסי חשיבה ועבודה אפקטיביים 'רכים' תוך כדי תהליך הלמידה.

רוצה ללמוד עוד על הדרכות לכישורים רכים?

כנס ההדרכה השנתי 2012 ייערך ב-19.12.2012 – בכנס ילמד לעומק נושא בניית תוכנית העובדה של ההדרכה וכיצד מוציעים אותה לפועל וכן יינתנו כלים אופרטיביים לביצוע הדרכות בארגון, כולל תרגיל מעשי שיועבר למשתתפי הכנס שבסיומו הם יוכלו לממש דומה לו בארגונם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה