שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

עד לפני קצת כחודש התמודדו מנהלי משאבי האנוש עם האתגר הגדול ביותר שניצב בפניהם: לאתר, למיין, לגייס ולקלוט עובדים, בעיקר טלנטים.

אתגר נוסף, לא פחות חשוב, היה איך לשמר את העובדים לאורך זמן ואיך להתמודד מול הצעות מפתות שהעובדים מקבלים מארגונים אחרים.

במילים אחרות, שוק העבודה היה שוק של עובדים. כעת נראה שהעולם כולו, או לפחות חלק ניכר ממנו, הולכים לקראת מיתון כלכלי בהיקפים שאיש עדיין אל יודע להאריך, ולפרק זמן בלתי ידוע.

בימים אלה, האתגר הגדול ביותר של מנהלי משאבי האנוש הוא איך להפעיל את נושא העבודה מהבית ביעילות ותוך שמירה על פרודוקטיביות, ולא פחות חשוב: איך לשמר את הטלנטים בארגון על אף המשבר.

אתגר לא פחות גדול הוא הצורך להתמודד עם עובדים שיוצאים לחופשות ללא תשלום.

בין השאר ניצבים מנהלי משאבי האנוש בחזית הסיוע לעובדים שנאלצים להתמודד עם כל הנושא הביורוקרטי מול לשכות התעסוקה והביטוח הלאומי בקבלת דמי האבטלה.

פרט לנושא הטפסים שמנהלי משאבי האנוש צריכים להעביר לביטוח הלאומי וללשכת התעסוקה, הם מתבקשים לסייע לעובדים בסוגיות טכניות מול הביטוח הלאומי, ולוודא שהם אכן יקבלו את דמי האבטלה.   

נושא נוסף שמוטל על כתפיהם של מנהלי משאבי האנוש הוא כל הנושא הטכנולוגי.

ארגונים רבים מעסיקים עובדים מהבית, והדבר דורש הערכות טכנולוגית שתאפשר תקשורת טובה וחלקה בין העובדים וגם אבטחת מידע תוך מתן אפשרות לעובדים לגשת למאגרי הידע של הארגון.

נושא לא פחות חשוב, שמתנהל במקביל הוא דווקא גיוס עובדים בתקופת המשבר הנוכחי.

בעוד שרוב הארגונים מוציאים עובדים לחופשות ללא תשלום ואף מפטרים עובדים, יש ארגונים שדווקא מגייסים עובדים.

בין אם מדובר בגיוס עובדים על ידי חברות שעוסקות בתחומים חיוניים, כמו אבטחה, מזון (סופרמרקטים), משלוחים וכו; ובין אם מדובר בארגונים שמנצלים את מאגרי הטלנטים שהגיעו אל שוק העבודה כדי לגייס טלנטים במחירי סוף עונה.

מדובר בטלנטים שהחלו לחפש מקום עבודה חדש ואינם רוצים להסתפק בדמי אבטלה.

אופציה נוספת היא ללמוד מהפתרון שמצאו בסין, שאפשר לחברות שם להמנע מפיטורי עובדים (או מהוצאתם לחופשות ללא תשלום).

חברות שנאלצו בלית ברירה לקצץ עלויות בצורה חדה, לא פיטרו את העובדים שלהן.

במקום זאת הם בנו תהליך שאפשר לארגונים "להשאיל" את העובדים שלהם לחברות אחרות שהמשבר דווקא הגביר את הצורך שלהן בכוח אדם.

לפני המשבר הנוכחי החלו להיראות בשוק העבודה הניצנים ראשונים של נושא שיתוף הטלנטים בין ארגונים. את שיתוף הטלנטים (לרבות הפלטפורמות שמאפשרות זאת) ניתן, בשינויים מסויימים, להפוך להשאלת עובדים לארגונים אחרים. 

לדוגמה, מסעדות ובתי קפה יכולים להשאיל את המלצרים ושאר העובדים שלהם לסופרמרקטים, לתפקידים של מלקטים, אורזים קופאים, משלוחנים ועוד.

בדרך זו, החברה ה"משאילה" מקבלת מהחברה שזקוקה לעובדים זמניים למשך תקופת משבר הקורונה, תשלום עבור העובדים ה"מושאלים", והעובדים ממשיכים לקבל את משכורתם מהארגון המקורי שלהם.

לצורך כך יש להקים מנגנון שיאפשר לארגון המקורי לשלם לעובדים ה"מושאלים" שכר שהוא נמוך יותר מהשכר שהיו מורגלים אליו (במקרים בהם החברה שמקבלת את העובדים ה"מושאלים" נוהגת לשלם שכר נמוך יותר), בלי שהדבר יהווה הרעת תנאים.

וכל זאת תוך הסכמה בין הצדדים, לא רק לגבי קבלת השכר הנמוך יותר במהלך תקופת המשבר, אלא גם לגבי החזרת השכר למתכונתו הקודמת עם היציאה מהמשבר וחזרה לפעילות רגילה.

חברות שיצליחו לחשוב בצורה יצירתית, יוכלו למנף את הטלנטים שלהן כדי להרחיב את מגוון האופציות העומדות לרשותן בכל הקשור לסוג הארגונים והחברות אשר להם הן "משאילות" את הטלנטים שלהן.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה