גוגל ביטלה את תוכנית "20% זמן חופשי" המפורסמת שלה

גוגל ביטלה את תוכנית "20% זמן חופשי" המפורסמת שלה

התוכנית שאפשרה לעובדי גוגל לקחת את הזמן להמצאות וחדשנות והטביעה את חותמה על התעשייה באה אל קצה. עובדים יצירתיים יצטרכו למצוא אפיקים אחרים לביטוי עצמי.

שיתוף
משאבי אנוש גוגל

חברות ענק כמו גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק משמשות כמעין סמן להתפתחויות ולתפיסות חדשות בתחום ניהול משאבי האנוש. כולנו שמענו נסים ונפלאות על הקמפוסים החלומיים של החברות האלה; כשהוחלט לסיים בגוגל עם נוהל השאלות המוזרות (כמה כדורי פינג פונג נכנסים למטוס בואינג?), כולנו ידענו על זה; כשהחלו בגוגל את תוכנית "20% זמן חופשי", גם אז השמועה התפשטה במהירות. עכשיו כולם מדברים על כך שתוכנית 20% באה אל קיצה.

לטובת מי שלא שמע על תוכנית 20% זמן חופשי של גוגל, הבהרה קטנה: לא מדובר בזמן שבו העובדים אמורים לטפל בסידוריהם האישיים או לצאת מהמשרד, אלא בשעות שבהם הם ממשיכים בפיתוח תוכנה, אבל מעבר למשימות השגרתיות והיום יומיות שלהם. התוכנית, שיצאה לדרך ב-2004 ואפשרה לעובדים לעסוק בפרויקטים צדדים במשך יום עבודה אחד בשבוע, השתלמה לענקית החיפוש – התוצרים שלה הם ג'ימייל, גוגל רידר, גוגל טוק ועוד.

התוכנית סיפקה לגוגל יתרון תחרותי חשוב בכך שנתנה מקום מובנה לחדשנות וליצירתיות. לא במקרה חברות ענק נוספות בעמק הסיליקון אימצו את הרעיון. אצל אפל למשל התוכנית נקראה Blue Sky ובלינקדאין InCubator. החשיבה מחוץ לקופסה זכתה לעידוד ולכבוד המגיעים לה. קווין סקוט, האיש שהשיק את התוכנית בלינקדאין בתוקף היותו סגן יו"ר בכיר לתחום ההנדסה ולשעבר איש גוגל, אמר למגזין Wired שזה "קצת כמו השקעה בשוק ההון."

"יותר עצים, פחות חצים"

על אף ההצלחה, התוכנית בגוגל נסגרה. עובד לשעבר בגוגל, שנותר בעילום שם, ואחריו עובדים נוספים שדיברו בפומבי, סיפר לבלוג Quartz ול- Wired שהיה קושי ביישום תוכנית ה-20%. המהנדסים שקיבלו את הזמן החופשי היו צריכים להשיג אישורים טכנולוגיים ואישורי ניהול מוצר עבור הפרויקטים שפיתחו, ובנוסף הם היו אחראים על תחזוקתם באותה מסגרת זמן מוגבלת.

יותר מזה – עובדים שהקדישו את כל הזמן שלהם לפרויקטים הרשמיים קיבלו בדרך כלל הערכות גבוהות יותר בהערכות ההדדיות (peer reviews) והיו להם סיכויים טובים יותר לציונים גבוהים ולקידום.

עם הזמן, תוכנית ה-20%, שהייתה אמורה לכלול את כל העובדים, הצטמצמה בהדרגה. אפילו לפני שבוטלה סופית, מהנדסים נאלצו לבקש אישורים להמשיך בה ממנהליהם, ואלה, בשם הדרישות לתפוקה, לא התלהבו לספק זמן לפרויקטים עצמאיים. חברת גוגל עצמה עדיין לא הגיבה לפרסומים הללו.

השינוי הוא אחד מתוך כמה שיזם מנכ"ל החברה לארי פייג' שנכנס לתפקיד ב-2011. במסגרת גישת "יותר עצים לפחות חצים", שמשמעותה הקצאת יותר עובדים ומשאבים לפחות פרויקטים, בא הסוף גם של Google Labs, המקום שבו החברה הציגה פרויקטים ניסיוניים, רבים מהם תולדה של מדיניות ה-20%. ההחלטה של פייג' למקד את החברה בפחות פרויקטים ובכאלה שנתפסים כלב העשייה של גוגל, מסבירה את מותה של התוכנית. המהנדסים של גוגל ימשיכו לפתח וליצור חידושים, אבל בדרך מרוכזת יותר. המצאות כמו גוגל גלאס ומכוניות שנוהגות את עצמן יצמחו במעבדת Google X lab הסודית. עובדים שיזדקקו לזמן פיתוח יצירתי יצטרכו כנראה למצוא לעצמם חברות סטארט אפ.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה