שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

זמן מה לפני פרוץ משבר הקורונה קיימו בשירות המדינה פיילוט להעברת עובדים לעבודה מהבית.

דלית שטאובר, יו"ר הוועדה לקידום נשים בשירות המדינה בהיבט שכר ומעמד, אמרה במפגש של צוות שוק העבודה העתידי שהתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, כי הוועדה בראשותה בחנה את פיילוט בשירות המדינה, שנוסד מתוך פשרה שבה יישמו רפורמה בשירות המדינה לקידום נשים בשירות.

הפיילוט לבחינת עבודה מהבית יצא לדרך לאחר שורה ארוכה של המלצות שהיה קשה מאוד להשיג אותן. לדבריה, החסם היה באוצר, בממונה על השכר.

וזאת, למרות שהיה מדובר רק על אפשרות של עבודה בשעות נוספות מהבית – רק שעתיים נוספות בבית למשרות בכירות עם רמת אמון גבוהה בלבד.

החסם נבע מהחשש של האוצר לגבי היכולת לפקח על שעות העבודה בבית. לדברי שטאובר, יש מדינות שהיקף העבודה בהן הוא פחות מחמישה ימים בשבוע ופריון העבודה גבוה.

לכן, לדבריה, החשש מירידה בפריון הוא מאוד תמוה כשרוצים לעבור לעבודה מהבית. היא ציינה כי בישראל יש שעות עבודה רבות ופיריון נמוך יותר.

רינת חילו-מרקוביץ', עמיתת ממשק, הממונה על השכר במשרד האוצר אמרה במפגש, כי "אנחנו כאמור בפיתוח פיילוט עם הנציבות, ורצינו לבחון אותו בכמה גופים בסקטור הציבורי".

אבל לאור הכניסה למשבר גדול, אומרת חילו-מרקוביץ' כי "עברנו לעבודה מהבית בלי שהיו הדרכות למנהלים ועובדים. הפיילוט הקיים בעצם לא מתוכנן".

לדבריה, כרגע הילדים נמצאים בבית ויש הפרעות, וזה כמובן לא יקרה בפיילוט המתוכנן שעוד צריך להתקיים.

כרגע עובדים על הכנת סקר לבדיקת מה קורה כיום (בתחום העבודה מהבית) והסקת מסקנות.

מוריה ברוט, מתחום אסדרת שוק העבודה, זרוע העבודה אמרה, כי צריך להבדיל בין עבודה מהבית שאינה אסורה על פי חוק שעות עבודה ומנוחה, לבין דברים שאינם מוסדרים בחוק, כמו בנק שעות.

לדבריה, המשבר הציב את המשק במצב קיצון, וצריך לראות איך אפשר לעודד מבחינה חוקית מעבר לעבודה גמישה ומרחוק. כמו כן צריך לבדוק איך לעודד שינוי נורמות.

קיימת גם השאלה האם הכלים (שמאפשרים עבודה מהבית) יסייעו או יזיקו. למשל יכולים לצוץ היבטים של קידום שנפגע משום שהמנהל הישיר לא רואה מולו את העובד.

לדבריה, שוק העבודה יחזור לעולם מורכב יותר עם אבטלה גבוהה ומשברים כלכליים וחברתיים גדולים.

ההגדרה של מקום העבודה לא תמיד מוגדרת בחוקי העבודה. כמו כן, לא ברור איך מודדים את שעות העבודה מהבית ואיך מפקחים על עמידה בהן.

כמו כן יש לבדוק האם הנושא של עבודה מרחוק יכניס באופן גבוה יותר את הגמישות של מדידת שעות העבודה במהלך היום או השבוע או יותר מכך. ואם כן, יש צורך בשינויי חקיקה.

נושא אחר הוא האחריות על פיקוח על שעות העבודה. לדבריה, כיום האחריות מוטלת על המעסיק, על פי דיווח לגבי העובדים.

ברגע שיעברו לעבודה מרחוק מהבית אולי האיזון צריך להיות אחר, אמרה ברוט במפגש במכון הישראלי לדמוקרטיה, והאחריות לפיקוח ודיווח שעות תוטל על העובד.

נושא נוסף, לדבריה, הוא תחולת העבודה: איך מגדירים מה זה עבודה ומהן המשימות. יש גם נושאים של שימור זכויות וחובות משני הצדדים והשאלה היא איך מתייחסים לחובות וזכויות אלה.

הנקודה האחרונה היא התמודדות עם אתגרים של שמירת סודיות, ואתגרים נוספים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה