שיתוף

יש ארגונים שתחום הפעילות שלהם מוגדר ככזה שדורש שמרנות ואין בהם אפשרות ממשית לקחת סיכונים. מדובר בעיקר בארגונים פיננסים כמו בנקים, חברות ביטוח וכד.

בארגונים מסוג זה, שתחום הפעילות שלהם אינו מאפשר להם לקחת סיכונים, ניתן לבטא את החדשנות, היצירתיות ולקיחת הסיכונים המחושבים רק בתחומים מוגדרים מראש.

ובכל זאת, גם בארגונים כאלה צריך להיות מקום לחדשנות, יוזמה ויצירתיות של העובדים.

כדי לממש זאת ניתן להגדיר תחום פעילות מסוים, או אגף מסוים, שיוקדש כולו לפיתוח מוצרים או שירותים חדשים.

במסגרת האגף הזה יוכל כל עובד, מכל מחלקה בארגון, להקים יוזמה למוצר חדש או שירות חדש.

העובדה שהיזמות מוגבלת לתחום מוגדר בלבד עם גבולות מוגדרים, מאפשרת לעובדים להיות יצירתיים בלי לסכן את הארגון.

כל מוצר או שירות חדש יבחן על ידי צוות מיוחד, יקבל אישור מהמוסדות הרלוונטים, לאחר מכן יוצע לקהל לקוחות מצומצם שיהיה מודע לסיכונים ורק לאחר מכן ניתן יהיה להציע אותו לקהל הרחב.

 אם כן, אילו צעדים יש לנקוט כדי לעודד את העובדים בארגונים אלה להעלות יוזמות חדשות, למרות שהתרבות הארגונית של הארגונים הללו הינה שמרנית ביסודה:

1 לעודד ולטפח סקרנות בקרב העובדים:

ראשית, יש לנקוט צעדים שיעודד את הסקרנות של העובדים ולטפח סקרנות בקרבם.

הנהלה בכירה של כל ארגון שרוצה להוביל את הארגון להצלחה וצמיחה, חייבת להבין שיזמות היא נכס חשוב ביותר. וכדי שעובדים ירצו לנקוט יוזמה הם צריכים להיות סקרניים.

2 להעניק בונוסים ותמריצים לעובדים שנוקטים יוזמה ורושמים הצלחות:

שנית, יש להנהיג הענקת בונוסים לעובדים שרשמו הצלחות גדולות. ולא פחות חשוב, לעודד גם עובדים שנקטו יוזמה שנכשלה, כדי שלא ירתעו מלהמשיך ליזום.

אחרי הכול, עובדים שיחששו מכישלון הם עובדים משותקים שבסופו של דבר יסתפקו בשאיפה לבינוניות.    

3 להציב מטרה שתעודד את מוטיבציית העובדים לנקוט יוזמה:

הנקודה השלישית היא להציב בפני העובדים מטרה שתדרבן את המוטיבציה שלהם ותגרום להם להתלהב מנקיטת היוזמה בתחום הרצוי.

זה יצור אווירה ואנרגיה של משימה אתגרית ויגביר את השאפתנות של העובדים. בה בעת יש ללמד את העובדים איך להפוך רעיון למוצר או שירות מוחשי.

באגף המיועד ליצירת חדשנות יש להעביר לעובדים את ההבנה שבאגף זה יש מקום לניסוי וטעייה.

כלומר, ארגון שרוצה שהעובדים שלו ינסו להמציא מוצרים ושירותים חדשים צריכים לתת להם את המרחב לעשות זאת.

בה בעת, יש להעניק לעובדים את החופש להתחיל פרויקטים בעצמם. לשם כך יש לוודא שיש להם את היכולת לעבוד על רעיונות חדשים.

4 לתקשר לעובדים שכל יוזמה הינה מבורכת:

ולבסוף, חשוב מאוד שההנהלה הבכירה ומנהלי משאבי אנוש יתקשרו לעובדים שלא רק שהם מוזמנים ליזום ולנקוט יוזמה אלא שזה אף מצופה מהם.

העבירו לעובדים מסר ברור וחד לפיו העלאת רעיונות חדשים ונקיטת יוזמה אינה דורשת מהם לעשות זאת על חשבון שעות הפנאי שלהם. אלא הם מוזמנים לבצע זאת במהלך שעות העבודה הרגילות שלהם.

כנס משאבי אנוש 2020

אין תגובות

השאר תגובה