האם הארגון צריך לשלם עבור שעות הנסיעה של העובד מהבית למקום העבודה ובחזרה, בימים בהם העובד נדרש להגיע לעבוד במשרד, בין אם מדובר בעובד שנדרש להגיע למקום העבודה בכל ימות השבוע או רק בחלקם.
בהיבט החוקי, הארגון בדרך כלל לא נדרש לשלם עבור זמן הנסיעה. חוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר שעות עבודה כזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה.
לכן, שעות שבהן עשה עובד את דרכו אל מקום העבודה ומהעבודה, אינן שעות עבודה המזכות בתשלום שכר, אלא אם קבעו הצדדים אחרת.
למרות זאת, מהפסיקה עולה, כי יתכנו נסיבות שבהן יהיה מקום לחרוג מהכלל ולהכיר בשעות הנסיעה כחלק משעות העבודה, ובמקרה זה יש לשלם עבורן שכר.
לדוגמה, כשבהסכם העבודה הקיבוצי החל על העובד או בחוזה העבודה האישי הסכימו הצדדים שהעובד זכאי לשכר עבור שעות הנסיעה לעבודה או מהעבודה.
דוגמה נוספת, כשהעובד לא נדרש להתחיל את יום עבודתו במשרד, אלא אצל לקוחות, וזמן הנסיעה ללקוחות החברה הוא רב, במיוחד אם העובד נדרש לעבוד היקף שעות רב בהתאם לחוזה העבודה.
מצב שלישי בו הארגון נדרש לשלם לעובד עבור שעות הנביעה לעבודה ובחזרה הוא כאשר מהתנהגות הצדדים (העובד והמעסיק) לאורך השנים עולה, כי יש ביניהם הבנה על כך ששעות הנסיעה לעבודה הן חלק מזמן העבודה.
החוק נקבע זמן רב לפני שהונהגה האפשרות לעבודה מהבית. נשאלת השאלה, האם כיום, כשכל כך הרבה עובדים יכולים לעבוד מהבית, וחוסכים בכך שעות נסיעה שבפועל מוקדשות לעבודה, גם אם העובד לא עובד בדרכו לעבודה, האם אין זה מן הראוי שהארגון ישלם לעובד עבור שעות הנסיעה בימים בהם הוא נדרש להגיע לעבודה. למרות שזה לא מחוייב על פי החוק.
נראה שלאור המהפיכה בכל נושא תפיסת חווית העובדים, שהתרחשה בעקבות כניסתם של בני דור המילניום לשוק העבודה, והתחזקה עוד יותר עם כניסתם של בני דור ה-Z, ולאור הצורך בשמירה על שביעות רצון גבוהה בקרב העובדים, ארגונים חייבים לתת משקל רב לחשיבות של תשלום עבור שעות שהושקעו בנסיעה למשרד בימי העבודה בהם העובדים נדרשים להגיע למשרד.
זאת כבר לא רק סוגייה של עמידה בדיני העבודה, אלא של טיפוח סביבת עבודה חיובית ומקסום הפרודוקטיביות.
להלן 3 סיבות לחשיבות של תשלום עבור שעות הנסיעה של העובדים למשרד ובחזרה:
1 הכרה בזמן ובמאמץ של העובד:
התשלום עבור השעות בהן העובד נוסע לעבודה ובחזרה לביתו מהווה הכרה בפועל בזמן ובמאמץ של העובד.
נסיעות לעבודה, במיוחד באזורים צפופים (שיש בהם פקקי תנועה), יכולות להיות ארוכות ומלחיצות, וגוזלות מהזמן האישי.
תשלום עבורן, מכיר בהן כהרחבה של מחויבות העבודה של העובד, ומעלה את המורל ואת תחושת ההערכה מצד הארגון.
2 כלי חשוב בגיוס ושימור עובדים:
תשלום עבור שעות הנסיעה למשרד יכול להיות כלי רב עוצמה לגיוס ושימור עובדים. בשוק עבודה תחרותי, הצעת הטבה כזאת לעובדים מהווה גורם מבדל.
זה ממחיש את מחויבות הארגון לרווחת העובדים, ובכך מושך כישרונות מובילים ומפחית תחלופת עובדים.
3 שיפור הפרודוקטיביות:
הטבת תשלום עבור שעות הנסיעה לעבודה יכולה לשפר בעקיפין את הפרודוקטיביות.
עובדים שמרגישים שהם מקבלים שכר הוגן עבור כל יום העבודה שלהם, נוטים להגיע למשרד פחות לחוצים ומוכנים יותר לתרום ולהשקיע את המירב והמיטב.
זה יכול להוביל לשיפור המיקוד, הפחתת שחיקה ותרומה כוללת חיובית יותר לארגון.
מדובר אמנם בהוצאה כספית נוספת, אבל התועלת ארוכת הטווח בשביעות רצון העובדים, נאמנותם וביצועיהם עולים לעתים קרובות על העלות הישירה.








