תראה לי את תלוש השכר שלך ואראה לך את שלי

תראה לי את תלוש השכר שלך ואראה לך את שלי

אלכסנד קרולף, עורך הבלוג Happy Hour is 9 to 5, מציע לארגונים לוותר על סעיף הסודיות בכל הנוגע למשכורות ולאמץ שקיפות מלאה בנושא

שיתוף
משקיעים בהון האנושי

בארגונים רבים דיוני שכר מתקיימים בשו-שו, בחדרי חדרים. כל עובד משתכר מעט שונה מעמיתו (זה שחולק אתו משרד, זה שהתחיל לעבוד פחות או יותר באותה תקופה והוא בעל אותם כישורים ויכולות כמו חברו) – השכר הוא אינדיווידואלי והוא סודי ביותר.

אלכסנד קרולף
אלכסנד קרולף

אלכסנד קרולף, עורך הבלוג Happy Hour is 9 to 5, מבקש לשנות את המודל הזה ויפה תלוש שכר אחד קודם. באתר משאבי אנוש HC Online מסביר קרולף מדוע צריך לשנות את שיטת השכר בארגונים ולהפוך את השכר לנושא שקוף (בלי סודות!).

חשאיות סביב נושא השכר לא רק שאיננה מועילה, על פי קרולף, היא אף מזיקה שכן העובדים מדברים! בעיקר בעידן הרשתות החברתיות, אין יותר סודות, לא בין אנשים בכלל ולא בין עמיתים לעבודה בפרט. כשעובד שומע לפתע שאחד העמיתים שעושה בדיוק את אותו תפקיד כמו שלו משתכר 1,000 ₪ יותר ממנו, זה מכעיס. עובד שמרגיש מתוסכל כי עמיתיו משתכרים יותר ממנו (בצדק או שלא בצדק) מנוע מלדבר על הנושא (כי לכאורה הוא לא אמור לדעת שחבריו משתכרים יותר) וכך נוצר אפקט הפיל בחדר.

נקודת המוצא של קרולף היא שמודל השכר בארגונים הוא פשוט אינו הוגן מיסודו ולכן חשוב לארגון לשמור עליו בשקט. קרולף: "כשעובד יודע שהוא מרוויח פחות אבל הוא מנוע מלשוחח על כך עם המנהל שלו או מנהל משאבי אנוש, כי הוא לא אמור לדעת מזה, זה יוצר תסכול. הוא מודע לחוסר הצדק וחוסר ההיגיון אבל הוא נדרש לשתף פעולה וזה מעצים את התסכול."

מה הפתרון? מערכת שכר פתוחה, שקופה והוגנת
כאשר השכר הופך לנושא ציבורי (כמובן רק בפני עובדי הארגון), הארגון עומד בפני הזדמנות לבחון את חלוקת השכר. כעת, ניצבת בפניו המשימה 'לתקן' את המודל כך ששיטת השכר תהיה הוגנת והגיונית.

לארגון יהיה כלי אפקטיבי יותר לתמרץ עובדים כאשר הם יבינו את דרגות השכר בארגון ביחס לתפקיד, לוותק, למעמד, לכישורים ולתרומה האישית של כל עובד. זו שיטה שמטיבה הן עם העובדים והן עם הארגון. העובדים הטובים עדים לכך שהם משתכרים יותר מהשאר וזה מאפשר להם to keep up the good job, והעובדים הבינוניים או הפחות טובים מבינים שהם צריכים להשתפר כדי להעלות את השכר. 

המעבר לשיטת שכר שקופה תועיל לארגון שכן כך העובדים יבינו את הפקטורים החשובים ביותר לארגון, אלו שמרכיבים את השכר בהתאם, כך שהם יוכלו להציב יעדים להעלאת השכר לשהם (שיהפכו אותם לעובדים אפקטיביים יותר במקביל).

אבל החוזקה העיקרית, על פי קרולף, היא שהשיטה הזו מתייגת את העובדים הנמצאים בראש פירמידת השכר. אלו יצטרכו להוכיח את עצמם, בפני שאר העובדים, ההנהלה ובפני עצמם, בכל יום מחדש שכן מי שלוקח יותר צריך לתת יותר. מערכת שכר שקופה יש ביכולתה למנף עובדים חלשים או בינוניים כך שהם ישאפו להשתפר והיא הכלי האופטימלי לתמרץ ולתגמל את העובדים הטובים שכבר הגיעו לשם. בנוסף, היא מהווה ערובה לכך שהעובדים הטובים ימשיכו להוכיח את עצמם כדי להצדיק את המשכורת הגבוהה, בכל יום מחדש, ולכן זו מערכת ששומרת על איזון, על אפקטיביות, על מוטיבציה, על חתירה להצלחה ועל צדק ארגוני.

* עוד על מערכות שכר וטכנולוגיות נוספות לניהול ההון האנושי בכנס חדשנות בטכנולוגיית משאבי אנוש.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה