הצד הבהיר של השקרים הלבנים

הצד הבהיר של השקרים הלבנים

מחקר בפסיכולוגיה אבולוציונית מראה שלא כל השקרים רעים. שקרים לבנים תורמים לחיזוק הקשרים בין אנשים ועשויים לתרום למערכות יחסים במקום העבודה ובחיים הפרטיים

שיתוף
שקרים לבנים

שקרים בראיון עבודה

כולם יודעים שכנות טובה למערכות יחסים, לא משנה מאיזה סוג. אנו תופסים שקרים כדבר שלילי (בגיבוי של עשרת הדברות) ובדרך כלל יודעים שנוכחותם בחיים הפרטיים או במקום העבודה מערערת את תחושת האמון של אנשים זה בזה. אולם, מחקר חדש של רובין דונבר, פסיכולוג אבולוציוני ואנתרופולוג נודע מאוניברסיטת אוקספורד, טוען שיש הבדל בין שקר לשקר ויש ביניהם כאלה שיש בהם היבט חיובי.

שיקרתם כדי להסתדר? רעיון גרוע. אבל אמירת שקר לבן קטן כדי לחסוך ממישהו הרגשה רעה? זה כבר לא נורא כל כך. למעשה, בחירה כזאת עשויה לשמש גם כדבק שמחבר ביניכם לבין חבריכם לעבודה. שקרים אנטי-סוציאליים, כאלה מהסוג שמטרתו לכסות על מעשים רעים, הם הרסניים, מחלישים קשרים ומרחיקים אנשים זה מזה. כמובן, כאשר מישהו משקר באופן קבוע, יהיה לו קשה לזכות מחדש באמון של הסובבים אותו.

אבל דונבר מאיר את הצד השני של השקרים. שקרים שנאמרו במטרה להגן על תחושותיו של מישהו אחר הם שקרים פרו-סוציאליים. משמעות הדבר היא שהם עוזרים לאנשים לחזק את הקשרים שלהם. דוגמאות ממקום העבודה: מחמאה לנעליים המכוערות של חבר לעבודה או של הבוס אולי אינה יוצאת מהלב, אבל הכוונה היא לפחות טובה. כאן טמון ההבדל בין שקר לשקר: אם אתם משקרים כדי להגן על מישהו, אתם עושים זאת כי אתם רוצים להישאר קרובים, מסיק מחקרו של דונבר. כאשר אינכם עושים זאת, אתם מגנים רק על עצמכם.

שקרים שמחזקים קשרים

כדי לראות כיצד שקרים משני הסוגים האלה משפיעם על מערכות יחסים, דונבר וקבוצה של חוקרים בשיתוף עם בית הספר למדעים באוניברסיטת Aalto בפינלנד יצרו מודל מתמטי מורכב. המודל הראה כיצד שקרים אנטי-סוציאליים כרסמו בקשרים במהלך הזמן וכיצד שקרים פרו-סוציאלים, כלומצר מהסוג "הלבן", יצרו קשרים חזקים יותר ברשת חברתית (לאו דווקא וירטואלית).

מודל זה עשוי בקרוב לשמש פסיכולוגים לשם איתור שקרים באופן מקוון, כאשר אנשים לוחצים על Like בפייסבוק או מביעים תמיכה כאשר אינם מתכוונים לכך. פעמים רבות המשמעות היא לעודד תמיכה, אך במקרים רבים הדבר נעשה רק מתוך מחויבות.

מעניין לבדוק עד איזה מינון שקרים לבנים במקום העבודה אכן משרתים את המשקר. אם נחזור לדוגמת הנעליים המכוערות, הרי בשלב מסוים הסובבים יבינו שהאדם מחלק מחמאות גם כאשר אינו מתכוון אליהן והאמון בו יאבד. האם האמון הזה יאבד רק בהקשר של פריטי לבוא או גם בנוגע למרכיבים משמעותיים יותר במקום העבודה, כמו משוב לא כן על עבודת חברים?

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה