איך מעניקים יותר לעובד מבלי לתת יותר למס הכנסה?

איך מעניקים יותר לעובד מבלי לתת יותר למס הכנסה?

אנחנו רוצים לתגמל את העובדים שלנו ולכן אנחנו נותנים להם העלאת שכר אך מס הכנסה הוא הנהנה הגדול. מה עושים?

שיתוף
שכר והטבות

עובד שקודם לתפקיד ראש צוות לפני כמה שנים סיפר שמיד עם העלאת השכר הוא קפץ מדרגת מס ולכן התוספת בנטו הייתה בסך הכול 880 ₪. בת הזוג שלו שאלה אותו "מה זהו? בשביל זה עבדת כל כך קשה לקבל את התפקיד? בשביל עוד 680 שקל?!".

כיום, כשהמלחמה על הטאלנטים היא בראש סדר העדיפויות, אנחנו רוצים למשוך אלינו את העובדים הטובים ביותר ולשמר אותם. אנחנו רוצים לדרוש מהם כמה שיותר ולהיות מסוגלים לתת להם כמה שיותר כדי לפצות אותם על המאמץ האדיר. אבל יש איזושהי בעיה קטנה. טוב, לא באמת קטנה. כשאנחנו נותנים יותר לעובד מס הכנס שולח את ידו לצלחת. לעתים, אנחנו נותנים יותר והעובד כמעט ולא רואה את זה בשורה התחתונה. בן הזוג שלו לא רואה את זה בשורה התחתונה. מה עושים?

אתר משאבי אנוש HR Zone מציע כמה דרכים לתת יותר לעובד מבלי לתת או לתת פחות למס הכנסה:
פנסיה מיטבית וקרנות השתלמות. אנחנו מכירים את המודלים הללו. העובדים מכירים אותם. אנחנו יודעים שדרך קרנות פנסיה מטיבות וקרנות השתלמות פטורות ממס אפשר לתת לעובדים יותר – אמנם לטווח הארוך – מבלי לחלק את ההטבה עם מס הכנסה. אז מדוע אנחנו לא מדברים עם עובדים שקודמו או עובדים מצטיינים על הגדלת תוכניות או פתיחת קופות חדשות?

Childcare. אחת ההוצאות הגדולות ביותר, הבלתי צפויות ואפילו ההוצאה שממוטטת משפחה עם שני מפרנסים זו ההוצאה על ילד/תינוק/פעוט. לכן, אחת הדרכים החכמות לתמוך בהורים לילדים היא להעניק להם הטבה דרך הילדים. לדוגמה: סבסוד פעוטונים ומעונות, שוברי מתנה חודשיים לרשתות לילדים ו/או רשתות פארמה (על מנת לאפשר להורים לרכוש מצרכים בסיסיים לילדים). ניתן לתגמל הורים לילדים מבוגרים יותר דרך סבסוד חוגים, קייטנות וכמובן הלוואות לימודים להורים התומכים בסטודנטים. הארגון מעביר את הכסף למוסד, יחד עם ההורה, וכך למעשה העובד מקבל יותר מבלי לחלוק את הרווח עם מס הכנסה.

הלוואות בתנאים נוחים. ציבור לא מבוטל של העובדים שלכם מחזירים הלוואות. משכנתאות, הלוואות גישור, הלוואות סטודנטים שנפרסו עוד ועוד. הבעיה היא שהעובדים מחזירים לבנק או לחברות האשראי בגין אותן הלוואות עם ריביות דה ריבית. ארגונים שרוצים לתת יותר לעובדים מבלי לשתף את מס ההכנסה בהטבה יכולים להתחיל להעניק לעובדים הלוואות נוחות ללא ריביות (תמורת התחייבות להישאר בעבודה לפרק זמן קבוע מראש) או בריביות נמוכות בהרבה מאלה שמציעים בנקים וחברות אשרי. כך הארגון נותן לעובד הטבה משמעותית שניתן לראות אותה בחשבון הבנק בכל חוד בחודשו.

הסדריה חנייה. העובדים באזור המטרו משלמים מאות ואלפי שקלים בשנה על חנייה. בין אם זה ביום העבודה או מחוץ לשעות העבודה (קניות, בילויים או אפילו הסדרי חניה בתשלום באזור המגורים שלהם). אחת הדרכים שבהן הארגון יכול להקל על העובדים שלו היא דרך סבסוד נושא החנייה. היות שלארגון יש כוח קניה חזק יותר, הארגון יכול לדרוש שטחי חנייה/הסדרי חנייה לציבור העובדים שלו במחירים מוזלים ובכך למעשה לצמצם לעובד הוצאה מעיקה במיוחד.

אופניים חשמליות. זו דרך מצוינת לחסוך מהעובד הוצאות אדירות הכרוכות בנסיעה לעבודה באוטו פרטי (החל מהוצאות הדלק המסתכמות בכמה מאות שקלים בחודש ועד מכלול ההוצאות הכרוכות באחזקה, בלאי, תיקונים וכיו"ב). ארגון יכול לרכוש אופניים או אופניים חשמליות לציבור העובדים שגרים במרחק סביר ממקום העבודה על מנת לאפשר להם להשאיר את האוטו בבית ולחסוך אלפי שקלים בשנה. זה ניתן כאמור לביצוע בתנאי שהארגון ידאג למקלחות, מלתחות, תאי אחסון וכמובן עמדות לנעילת אופניים מחוץ לבניין.

בדיקות בריאותיות במקום העבודה. עובדים שרוצים לדאוג לבריאות שלהם נאלצים להחמיץ כמה ימי עבודה בשנה על מנת לגשת לקופות החולים או מרפאות החוץ שבהם מתקיימות בדיקות. בדיקות דם, צילומים, חיסונים, בריקות או ייעוץ עם רופא מומחה בנושא בעיות גב… במרבית המקרים העובד ייאלץ להחמיץ יום עבודה מלא או להיעדר למשך כמה שעות בגינן הוא לא יקבל שכר. משמע, עד כה העובד שילם מכספו על הבחירה הבריאה. ברגע שהארגון יכניס לשטחיו את הבדיקות, החיסונים והייעוצים הבריאותיים (לפחות את השירותים הבסיסיים השכיחים כמו חיסון לשפעת בחורף), כך ניתן יהיה לאפשר לעובד לקבל את השירותים הרפואיים להם הוא זכאי מבלי לשלם על כך בהיעדרות.

לסיכום, ישנן לא מעט דרכים שבהן ניתן לתת לעובדים יותר או לצמצם להם הוצאות מיותרות ובסופו של דבר לתת להם להרוויח יותר ולחסוך יותר מבלי לצרף את מס הכנסה כשותף בהטבות וברווחים. רק צריך לרצות לתת לעובדים, להבין את הצרכים שלהם, לגלות עניין ולהיות קשובים לבעיות הקיימות ולפתרונות האופציונאליים על מנת לתפור חבילות הטבה שיאפשרו לכם לתת יותר לעובדים שלכם ורק לעובדים שלכם.

רוצים להרחיב את הידע בנושא שכר והטבות לעובדים? הירשמו עוד היום לכנס שכר והטבות 2015
פרטים והרשמה כאן 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה