שיתוף

עד מרץ 2020 התנהל שוק העבודה במסלול קבוע וידוע מראש. התחזיות היו להתקדמות בקצב מאוד מסויים בכל הקשור לטכנולוגיות וכיווני התפתחות בתחום משאבי אנוש.

ואז הגיע משבר הקורונה והפך סדרי בראשית. ערבב, עירבל וטרף את כל הקלפים.

אם בתחילת הדרך היו מי שחשבו שעם תום המשבר יחזור שוק העבודה אל המסלול הישן, הרי שככל שמתקדם הזמן כך נעשה יותר ויותר ברור שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, ושספינת המגמות בשוק העבודה שינתה לחלוטין את מסלולה והיא מתקדמת כעת אל עבר יבשות חדשות לחלוטין.

המשמעות של שינוי המסלול הדרמטי הזה היא, שבפני מנהלי משאבי האנוש ניצבים כיום אתגרים מקצועיים חסרי תקדים, שצפויים להשפיע ישירות על הארגונים ועל העובדים כאחד, ועל הקשר שביניהם.

שינויים כמו עבודה מהבית בהיקפים חסרי תקדים, גיוס מועמדים מרחוק וקליטת עובדים מרחוק הם רק ההתחלה.

המשימה שמוקפצת כעת אל ראש רשימת האתגרים היא שימור העובדים.

אם היה רגע שבו הנהלות של ארגונים חשבו שלאחר תום המשבר יהפוך שוק העבודה משוק של עובדים לשוק של מעסיקים, וציפו לראות טורים ארוכים של מועמדים מתדפקים על דלתות הארגונים, הרי שגלי ההתפטרויות שמופיעים כעת מותירים את המנהלים עם הרבה מאוד סימני שאלה לגבי עתיד הארגון ועם ההבנה שדרוש שינוי דרמטי בגישה לנושא העובדים ולנושא הניהול.

נכון לעכשיו, סביבת העבודה דורשת יותר מאי פעם הסתמכות על דיגיטציה, פלטפורמות טכנולוגיות ובעיקר בינה מלאכותית כדי להשלים את המשימות ולהשיג את המטרות, ובעיקר את המשימה לשמר עובדים בארגון.

אחת המשימות הנדרשות כדי לשמר את העובדים ובה בעת לשמר את חזון הארגון והשגת יעדיו היא ליצור תרבות ארגונית המותאמת למודל העבודה ההיברידי.

לשם כך נדרשים מנהלי משאבי האנוש להקים תשתית תרבותית מתאימה שמאפשרת לעובדים לעבוד מרחוק ולהרגיש כאילו הם קרובים.

מצב זה דורש מהארגון לאפשר לעובדים גישה אל מערכות הארגון ומאגרי הידע שלו, כמו גם אל עובדים אחרים ואל המנהלים, דרך ריבוי ערוצים.

וגישה דרך ריבוי ערוצים דורשת שדרוג משמעותי של המערכות הטכנולוגיות של הארגון.

במסגרת השדרוג הטכנולוגי יש לקחת בחשבון את כל האספקטים של עבודה מהבית, ובראשם אבטחת מידע הדוקה ותקשורת משופרת בין העובדים, באמצעות כלים כמו לדוגמה כלים של מציאות וירטואלית.

בין אם המנהלים הבכירים בארגונים אוהבים זאת או לא, סביבת העבודה ההיברידית היא העתיד של שוק העבודה. ולא מדובר בעתיד הרחוק אלא בזה הנראה לעין.

ארגון שיצליח להתארגן ביעילות ובזמן לקראת העסקת עובדים מהבית לכל הפחות בחלק מימי השבוע, הוא זה שיצליח לשמר טוב יותר מאחרים את עובדיו.

יתרה מכך, העסקת עובדים מהבית מאפשרת לארגון להפחית משמעותית את עלויות התקורה ובנוסף, מאפשרת להגדיל משמעותית את מאגר הטלנטים הפוטנציאלים שניתן לגייס לחברה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה