קפריסין הפכה להיות שוק מונע מועמדים

קפריסין הפכה להיות שוק מונע מועמדים

במחצית השניה של שנת 2019, מדינת קפריסין בצעה שינוי דרמטי ופניה חדה להצבת העובדים במרכז

שיתוף
שוק מונע מועמדים

שוק מונע מועמדים

ניכר כי במאה ה- 21, תפישת שוק העבודה כמונע מועמדים מונחל לא רק במדינות המתקדמות ביותר. לאחרונה, קפריסין הוכיחה כי אף היא רואה בעובדים ובמועמדים לעבודה נכס יקר, ובניגוד למה שהיה עד היום- מועמדים שרודפים אחר מעסיקים, היום בהחלט השוק מונע מועמדים גם במדינה הים תיכונית.

בשנת 2018, שוק העבודה בקפריסין ביצע עליה דרמטית במחצית השניה של השנה, והחל להפנות מבטו לכיוון המועמדים ולתנאים אותם הם מכתיבים. הדבר שלא השתנה בקפריסין עדיין, הוא חלוקת האי לאזורי עבודה חמים.

שוק העבודה עדיין קיים בעיקר בניקוסיה ולימסול, אך מה שהשתנה בשתי הערים הוא כמות התפקידים, מגוון התפקידים, פיצוץ המגזר בטכנולוגיית המידע והעלייה בשכר ובתנאים בין המגזרים.

בין אם זה בגלל ה- Brexit, הגידול וההתמקדות המסחרית של קפריסין בשירותים פיננסיים והרגולציה הכבדה בתעשייה, העניין בחברות הזנק חדשניות ובחברות זרות כבר במגמת עלייה. חברות רבות וגוברות מדי יום תרות אחר מועמדים מוכשרים ומבטיחים לעבודה, בעיקר חברות מוכוונות טכנולוגיה אשר מציגות גם נושאים אחרים.

חברות טכנולוגיה גדולות יותר שכבר הקימו מטות בעיקר בלימסול, סיימו את גיוסן בכמויות גדולות בתחילת 2018 ונראו כאילו הן כמעט מתרוקנות משוק המועמדים ומהמתכננים. איתור וגיוס אנשי צוות טכנולוגיה נעשים כמעט כל השנה, שכן מאגר זה של מועמדים המקצועיים הצטמצם באופן דרמטי, כאשר "נספג" על ידי חברות הייטק גדולות המציעות לעובדיהן הטבות וחבילות משמעותיות.

השיפור בשוק העבודה משתקף בנתוני האבטלה בקפריסין- בהתחשב בכך שהיה כמעט ב -17% בשנת 2013, היום הוא עומד על קצת יותר מ -8%. בחמש השנים האחרונות, קפריסין היתה מעין "רכבת הרים" בכל נושא הגיוסים והעבודה, והבאז הגדול סביב המועמדים.

כמו עם כל השינויים בשוק, גם עמדותיהם של מעסיקים ומועמדים השתנה עם זה. עכשיו זהו שוק של עובדים לעומת שוק של מעסיקים כפי שהיה בחמש או שש השנים האחרונות.

לראשונה מזה חמש שנים, לא תשמעו בקפריסין לקוחות מסרבים או מתלוננים על משכורות גבוהות, ולא מתלוננים על המשבר או המיתון, והתחושה היא שזה בשל היחס של המועמדים בשוק של היום, שהוא יותר סלקטיבי, יותר בר הבחנה ופחות סביר פשוט לבחור בעבודה למען עבודה.

נוספת לכך היא ההשפעה של פיצוץ ההייטק טק שמשך ושימר חלק נכבד של עובדים השייכים לדור המילניום שיש להם דרך אחרת לגמרי להסתכל ולהתייחס לדברים והם מאלצים את המעסיקים לבחון ולשנות את הגישות שלהם לשימור.

ההבדל בפרופיל המועמד של דור המילניום הוא נושא למאמר בפני עצמו. ניתן בהחלט לומר שהם מביאים טעם רענן לדברים ואינם מוכנים להיות סבלניים או להקשיב לסיפורים מיושנים של המיתון והתמוטטות הבנק. אכן, פער הדורות והגירעון בזיכרון גורם לבעיות ושינויים סוציו-אקונומיים מעניינים למדי בקרב מעסיקים ומועמדים, ולמעשה בכל החברה בקפריסין וזה נתון מעניין.

שינוי משמעותי נוסף, אולי מדאיג בשוק, הוא האינפלציה ופערי השכר בין לימסול לניקוסיה, במיוחד בתחום הטכנולוגיה. בהצעות נואשות לגייס ולשמר מתכנתים ומהנדסים החבילות אפילו לתפקידים זוטרים מוצעות בכל מקום וזה הופך את זה קשה לעסקים קטנים, לעמוד בקצב של החרות הגדולות, מבחינת חבילת ההטבות למועמדים.

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

אין תגובות

השאר תגובה