נשים חוששות מפרישה יותר מאשר גברים

נשים חוששות מפרישה יותר מאשר גברים

נשים חיות יותר שנים מגברים, אבל האמצעים שעומדים לרשותן בזקנה דלים יותר. מחקר חדש מראה שהן מוטרדות מהפרישה, ובצדק

שיתוף
פרישת נשים לגמלאות

פרישת נשים לגמלאות

זהו לא סוד שכאשר מביטים על עולם העבודה מבעד למשקפיים מגדריות, המראה אינו מחמיא. סיכוייהן של נשים ליהנות מתגמולים וקידום קטנים יותר משל גברים והן סובלות יותר ממתח ולחץ מכיוון שחלוקת התפקידים המסורתית במשפחה ממשיכה להתקיים והן צריכות לשאת בנטל הכפול של עבודה בשכר ועבודות בית. השלכותיו של חוסר השוויון מתקיימות גם לאחר הפרישה לגמלאות.

נשים מודאגות יותר מאשר גברים בנוגע לכל ההיבטים הקשורים לתוכניות פרישה ולהכנה לפרישה. כך מראה מחקר שבוצע על ידי Allsup, חברה אמריקאית שמטפלת בתביעות מהביטוח הלאומי (Social Security). המחקר מראה פערים בין המינים בארבעה תחומים מרכזיים: עתידו של הכיסוי הרפואי (63% מהנשים מודאגות בהשוואה ל-59% מהגברים), תשלום עבור טיפול לטווח הארוך (46% מהנשים מודאגות בהשוואה ל-39% מהגברים), תשלום עבור ביטוח רפואי (43% מהנשים מודאגות בהשוואה ל-38% מהגברים), שימוש בכל כספי הפנסיה בטרם ילכו לעולמם (40% מהנשים מודאגות בהשוואה ל-35% מהגברים). בסקר השתתפו 1,000 גברים ונשים בני 65 ומעלה.

לא בכדי הנשים מודאגות יותר מהגברים. ראשית, תוחלת החיים של הנשים גבוהה יותר משל גברים. בישראל מדובר ב-83.6 וב-79.9 שנים בהתאמה. עם זאת יש לציין שהפערים מצטמצמים – מאז שנות ה-70 תוחלת החיים של שני המינים עלתה ב-8.9 וב-8.7 שנים בהתאמה, אך בעשור האחרון תוחלת החיים של הגברים מתארכת בקצב מהיר יותר מזו של הנשים. תוחלת חיים גבוהה נתפסת כדבר חיובי, ובישראל נכון להיום היא מהגבוהות בעולם, אולם המלכוד מבחינתן של הנשים הוא שעומדים לרשותן אמצעים פיננסיים פחותים מאלה שעומדים לרשותם של הגברים. רבות מהן נאלצות להסתמך על קצבאות הביטוח הלאומי כמקור העיקרי להכנסה כאשר הן בגמלאות, כך שהסיכונים הפיננסיים שניצבים לפניהן עם ההזדקנות הם רבים יותר. מלכוד נוסף, שגם הוא פועל יוצא של תוחלת החיים המתארכת, הוא שגיל מופלג משמעותו הוצאות רבות יותר על טיפולים רפואיים, סיעוד, תרופות, עזרים וכדומה.

חיות יותר, מרוויחות פחות

אישה ישראלית פורשת מעבודה בגיל 62, כאשר צפויה דחייה על פי החוק לגיל 64. לפניה ממתינות כעשרים שנים בממוצע שבהן תצטרך להתפרנס ממה שהכינה לעצמה בעבר. ייתכן שבנוסף לקצבאות הביטוח הלאומי מדובר גם בתשלומי פנסיה גבוהים, הכנסות מעסק משפחתי, נכסים וחסכונות, אבל נשים רבות יצטרכו להסתפק בפנסיה צנועה או בקצבאות דלות בלבד, ואם נמשיך להתייחס לסטטיסטיקה, הרי שרובן יעברו יותר מרבע מהתקופה הזאת כאלמנות.

ניתוח של חברת הביטוח Aon אף מראה שנשים חוסכות פחות לזקנה. הן חוסכות בממוצע 6.9% מהתשלומים שהן מקבלות, בהשוואה ל-7.6% בממוצע אצל גברים. מכיוון שלרוב נשים מרוויחות פחות מגברים, הרי שהפער בחיסכון גדול עוד יותר. הפתרון היחידי שנראה למצב הבעייתי הזה הוא לפעול במרץ להשוואת תנאי ההעסקה של נשים לאלו של גברים, זאת בנוסף לחינוך פנסיוני מגיל צעיר, שעשוי להועיל לשני המינים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה