הודעת פיטורים – ברשתות החברתיות?

הודעת פיטורים – ברשתות החברתיות?

כבר שמענו על הודעות פיטורים שנשלחו כמסרונים. עכשיו יש כבר מעסיקים שמפטרים באמצעות הודעות בפייסבוק

שיתוף
פיטורי עובדים ברשתות חברתיות

פיטורי עובדים ברשתות חברתיות

אף פעם לא כיף לקבל הודעת פיטורים. גם להיות זה שצריך או צריכה לפטר זה לא תענוג גדול, בעיקר אם האדם במצב כלכלי לא מזהיר ומצב השוק גרוע. מסיבה זאת יש כאלה שבמקום להתמודד עם פגישה פנים אל פנים, שיכולה לכלול בכי, מרמור וכעס, נעזרים בכלים טכנולוגיים ובהליכים רשמיים כדי למסור את ההודעה.

פעם הדרך הא-פרסונלית הידועה ביוצר לשמצה למסור הודעת פיטורים הייתה שיחת טלפון. בהמשך היו אלה הודעות בדוא"ל או, קצת גרוע יותר – במסרון. ב-2010 למשל, התפרסמו בתקשורת הישראלית ידיעות על 80 סדרניות מחברת "קרליין" שקיבלו מסרונים בטלפונים הניידים שלהן שבהם נאמר להן לא להתייצב לעבודה לאחר שהחברה נמכרה. בדצמבר האחרון דיווחו העיתונים האמריקאים על בעל מסעדה בפלורידה ששיגר לכל עובדיו מסרונים שבהם הוא מודיע, ללא התראה מוקדמת, על פיטוריהם בשל פשיטת רגל. מאז השיטות שמצמצמות את המגע בין המפטרים למפוטרים רק נהיו גרועות יותר – למשל באמצעות הודעות בפייסבוק.

טארין קולן, בת 20 מוולינגטון, ניו זילנד, עבדה במשך שנה בדוכן מזון מהיר של רשת Pita Pit ובשלב מסוים יצאה לחופשת מחלה בשל ניתוח אורתופדי שהייתה צריכה לעבור. כאשר חזרה לעבודה, הדוכן היה תחת הנהלה חדשה ושמה לא הופיע בסידור העבודה שמתפרסם בדף הפייסבוק הפרטי של החנות. היא פנתה לבעלי החנות כדי לברר למה היא נעדרת מסידור העבודה. מספר ימים לאחר מכן קולן קיבלה את התשובה בהודעה בפייסבוק: "כבר אין לך משרה." ברוק אדמס בת ה-19, גם היא עבדה באותה חברה במשך יותר משנה וחצי, גילתה אף היא שאיבדה את משרתה לאחר שראתה שהיא נעדרת מסידור העבודה בפייסבוק. אותו הדבר קרה לעובדת שלישית שעבדה בחנות במשך יותר משלוש שנים. כשפנתה אל הבעלים, התשובה שקיבלה היא שהיא מתבקשת להחזיר את המדים.

פיטורים גלויים לעין כל

וויין קואי, המעסיק שפיטר את שלוש העובדות, לא המציא את הגלגל. צ'לסי טיילור בת ה-16 פוטרה מבית קפה בבריטניה לאחר שאיבדה שטר של 10 פאונד. המנהלת שלה פרסמה את הודעת הפיטורים בדף הפייסבוק של טיילור, גלוי לעין כל החברים שלה, בפוסט רווי שגיאות כתיב שבו טענה שהיא נאלצת לעשות זאת כך כי לא תפסה את הנערה בטלפון. שדרנית הרדיו האמריקאית אנג'ל קלארק סיפרה שפוטרה מתחנת רדיו בהודעה בפייסבוק, אבל לפחות מדובר הפעם בהודעה פרטית. היו גם מקרים אחרים – מגזין לונדון איוונינג סטנדרד דיווח על עובדת שקיטרה והשמיצה את הבוס שלה בפייסבוק וקראה לו wanker פעמיים באותה הודעה, בלי לקחת בחשבון שהוא אחד מחברי הפייסבוק שלה. אותה עובדת הייתה בתקופת ניסיון שנותרו שבועיים לסיומה והבוס הודיע לה, על גבי אותה פלטפורמה, שתמה העסקתה בחברה.

מעבר להיעדר הנימוס הבסיסי, שלא לדבר על אמפתיה, שימוש באמצעים דיגיטליים הוא רעיון די גרוע מכיוון שלא ניתן לוודא שהאדם קיבל את ההודעה או שברור לו שמדובר בהודעת פיטורים רשמית, מה שעלול להוביל לבעיות משפטיות. אם לא מגייסים באמצעות מסרון או הודעה בפייסבוק, עדיף גם לא לפטר כך. לפחות בינתיים.

בישראל ישנם חוקים ברורים בנוגע לאופן פיטורי עובדים. למרות שהפייסבוק הוא אמצעי קל יותר ולכן מפתה להודיע באמצעותו לעובד על סיום העסקתו – או לפחות לשלוח לו זימון לשימוע – יש לשים לב לדקויות בחוק, כדי לא לקבל תביעה משפטית. יום העיון בנושא סיום יחסי עובד מעביד שיערך בחודש הבא – יתן לכם את הידע הנרחב והשימושי ביותר בנושא סיום העסקת העובד באופן חוקי ומכובד. לחצו כאן לפרטים ולהרשמה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה