נשים השוהות במקלט לנשים מוכות יהיו זכאיות להבטחת הכנסה

נשים השוהות במקלט לנשים מוכות יהיו זכאיות להבטחת הכנסה

הצעת החוק נועדה להבטיח כי לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות תהיה דרך לכלכל את עצמן ואת ילדיהם

שיתוף
ח
ח"כ עינת וילף - יו"ר סיעת העצמאות

חוק חדש המקנה זכאות לגמלת הבטחת הכנסה לאישה השוהה במקלט לנשים מוכות – אושר לקריאה ראשונה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

החוק הוא יוזמה של חברי הכנסת זהבה גלאון, עינת וילף, דב חנין וציפי חוטובלי, לקראת יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, שיחול ב-25 בנובמבר.

לפי החוק החדש, אישה השוהה במקלט לנשים מוכות לתקופה של למעלה מחודש, תהיה זכאית לגמלת הבטחת הכנסה. כיום, אישה השוהה במקלט לנשים מוכות הינה חסרת כל אמצעי הכנסה שכן היא נאלצת לעזוב את ביתה ואת מקום עבודתה. הצעת החוק נועדה להבטיח כי לציבור הנשים הללו תהיה דרך לכלכל עצמן ואת ילדיהם במשך תקופת שהייתן במקלט, וכך לעודד נשים מוכות לפנות למקלטים.

"נשים מוכות מעדיפות להישאר במעגל הטרור הביתי, כי אם יעברו למקלט המוגן המדינה תוריד מהכנסתן, כי לכאורה בעצם השהות במקלט היא דואגת למחסורן, אולם בינתיים, עליהן לכלכל את ילדיהן ולשלם חובות והמצוקה הכלכלית רבה", אמרה במהלך הדיון על הצעת החוק בוועדה יוזמת החוק ח"כ זהבה גלאון ממרצ.

רבקה לויפר מאגף התקציבים במשרד האוצר המליצה דווקא להגדיל את דמי הכיס שנשים השוהות במקלט מקבלות מהמדינה, על מנת שהן ישתתפו במימון שהייתן במקום. לדבריה, "תעריף אחזקתן של נשים במקלט הוא גבוה מאוד. אם ברצוננו להעניק להן גם הבטחת הכנסה, הרי שעליהן לשאת בהשתתפות עצמית מינימאלית, אחרת נשים עצמאיות שמפרנסות את עצמן תופלנה לרעה לעומת אלה השוהות במקלט. אי לכך אנחנו מציעים להגדיל את דמי הכיס אותם משלמת המדינה לנשים השוהות במקלטים".

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ מהליכוד, הזכיר כי דמי הכיס אותו מקבלות נשים השוהות במקלט מסתכם ב-10 ₪ ליום. "כל רצוננו הוא להעניק לנשים האלה את המינימום שיאפשר להן להתקיים בכבוד במהלך מנוסתן מהבעל האלים", אמר כץ.

במהלך הדיון הוצג בפני חברי הוועדה דו"ח שהוכן על ידי מרכז המחקר ומהידע של הכנסת, ממנו עולה כי העלות המרבית בגין מתן גמלת הבטחת הכנסת לכלל השוהות במקלטים כיום, מוערכת בכ-4.3 מיליוני ₪. עם זאת,  ההערכה היא שלא כולן זכאיות ובפועל תקטן העלות. עוד עולה מהדוח כי כיום זכאיות השוהות במקלטים לדמי קיום בסכום ממוצע של כ-25% מגמלת הבטחת הכנסה.

על פי נתונים נוספים שהוצגו בפני חברי הוועדה, בישראל פועלים 13 מקלטים לנשים מוכות ובמהלך שנת 2010 שהו בהם 765 נשים ו-1,097 ילדים (עלייה לעומת שנת 2009). מימון שהותן על ידי משרד הרווחה עומד על כ-17 מיליון ₪ בשנה, על פי תעריף של 12,700 ₪ לאישה עם ילדים בחודש. מבין השוהות במקלטים בשנת 2010, 45% נשארו במקלטים במשך פחות מחודש ו-12% עדיין שוהות שם נכון להיום. כמו כן,  32% מהנשים השוהות במקלטים אינן נמצאות שם עם ילדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה