מתווכים רוצים לגבות יותר כסף מהעובדים הזרים שמביאים לארץ

מתווכים רוצים לגבות יותר כסף מהעובדים הזרים שמביאים לארץ

נציגי המתווכים: הסכום שאנחנו מקבלים מהעובדים הזרים, אינו מאפשר לנו "רווח הוגן". ח"כ גלאון: "אם הסכומים שאתם גובים לא מספקים אתכם - עליכם לפרוש מעיסוקכם הבזוי"

שיתוף
ח

מתווכחים המביאים עובדים זרים לארץ, דורשים להעלות באופן משמעותי את הסכומים שהם גובים מעובדים הזרים, בטענה שהסכום המקובל כיום אינו מאפשר להם "רווח הוגן". הדברים נאמרו במהלך ישיבה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, שקיימה היום (ב') דיון בגובה דמי התיווך שרשאי מתווך לגבות מעובד זר שהביא לעבודה בישראל.

במהלך הדיון בוועדה, טענו נציגי חברות התיווך, גבי בורנשטיין, קובי גבאי וצבי רם, כי החברות נושאות בעלויות הטיסה של העובד, מלוות אותו באופן יומיומי ודואגות לצרכיו. לכן הם מבקשים לגבות מעובד זר סכום של 3,480 ש"ח מדי שנה.

דברים אלה לא נעמו לאוזני יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), אשר  אמר בתגובה: "העובדים הזרים הם גוף חלש, ללא הגנה, שבא לעבוד בתנאים קשים תוך הקרבת משפחתו, ואתם רואים בו באר שואבת לכסף. מגיע לכם להרוויח, אבל אתם מבקשים יותר מדי. יש לגבות חלק מהעלויות גם מהמעסיק, כמו בתחום הסיעוד".

חריפה יותר היתה תגובתו של ח"כ אילן גילאון (מרצ), אשר טען כי "חברות כוח האדם קבלו רישיון ממדינת ישראל לסרסר בכוח אדם זר. אם הסכומים המופקעים והמופרכים שאתם גובים היום לא מספקים אתכם, עליכם לפרוש מעיסוקכם הבזוי שראוי שיעבור מן הארץ".

עידית ליבוביץ', מקו לעובד, ציינה ש"הפועלים עובדים 18 שעות ביום ומרוויחים 14 ש"ח לשעה, ובאין תקנות המפקחות על גובה דמי התיווך שהם משלמים, גובים מכל אחד מהם 11 אלף דולר על תיווך בממוצע. לשכות התיווך לא עובדות לשם שמיים".

עו"ד נטע ברנר-מאור מהלשכה המשפטית במשרד התמ"ת הדגישה כי "בעיקרון, על פי ההסכמים הבינלאומיים, חל איסור על גביית דמי תיווך מעובד זר. חריגות מאיסור זה, מאפשרות גביית סכומים מינימליים בלבד".

בדברי סיכום הדיון  אמר ח"כ כץ כי "הוועדה תקבע כללים ברורים בנושא. אני דורש מנציגי התמ"ת, לשכות התיווך והחקלאים, להגיע להסכמה על הסכומים. לא ייתכן שהעובד הזר יהיה הפרה הנחלבת היחידה. ייתכן שנצטרך לגבות תשלומים גם מהחקלאים".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה