משאבי אנוש כפרופסיה בצה"ל

משאבי אנוש כפרופסיה בצה"ל

כחלק מתכנית לשיפור ניהול ההון האנושי בצה"ל, הוחלט על גיבוש פרופסיית משאבי אנוש בצבא. לצורך כך יועד בית הספר למשאבי אנוש בפיקודו של אל"מ אייל אביב, שמכשיר את המפקדים למקצוע

שיתוף

אם בעבר העיסוק בכוח האדם בצבא קרי בחיילים המשרתים בצה"ל, היה מאוד סקטוריאלי וממוקד ובעיקר טיפל בצורה נקודתית בצרכי החיילים, כיום הראייה של צה"ל בתחום משאבי האנוש, הפכה להיות רחבה ופרופסיונאלית. בשנים האחרונות, תחום 'כוח האדם' בצה"ל התרחב להיות תחום אופקי של "משאבי אנוש" ובית הספר הייעודי שזה עתה הועתק ממרכז הארץ לקריית הדרכה בנגב מרכז את כלל ההדרכות וההכשרות המקצועיות בתחום. על בית הספר למשאבי אנוש מפקד אל"מ אייל אביב, שדוגל בתפישה הצבאית המתקדמת של השנים האחרונות, ורואה בתחום משאבי האנוש פרופסיה לכל דבר.

הסמכת חיילים ומפקדים בצה"ל בתחום משאבי האנוש, תורמת להעלאת רמתם המקצועית. זה נעשה באמצעות הקפדה על הכשרה  מקצועית  רחבה, של ידע ומיומנויות ותהליך ההסמכה בהתאמה מתמדת, לתחום משאבי האנוש הגלובלי. בהטמעת תהליך ההסמכה, החיילים והמפקדים עוברים מסלולי הכשרות מקצועיים הבנויים בהתאם לסטנדרט ומאפשרים להם ללמוד ולהתפתח בתחום עיסוקם גם בהמשך, לאחר שירותם הצבאי.

"בבית הספר נלמדים כלל מקצועות משאבי האנוש של צה"ל, המונגשים לחוגרים, נגדים וקצינים מכל החילות והסמכויות." אומר אל"מ אייל אביב  "בנוסף לכך מתקיימות הכשרות מקצועיות מתקדמות, עד לרמת הרס"ן."

מהי החשיבות של ראיית תחום משאבי האנוש כפרופסיה בצה"ל?

"ראשית, אנחנו מסתכלים על העיסוק במשאבי האנוש כתחום מקצועי ומרכזי לכל דבר. לא כל מפקד בצבא, הוא איש משאבי אנוש. חשיבות הפרופסיה של משאבי האנוש משמעותית, כיוון שהעוסקים בתחום הם האחראים לחיילים עצמם. עליהם להסתכל על החייל בראייה של 360 מעלות מכל הבחינות: מבחינת הרישום שלו, התמלוגים, רווחת הפרט, תשתיות, סביבת העבודה, הבריאות, הרכב, הכל."

כיצד ההכשרה המקצועית לתחום משאבי האנוש בצה"ל, מועילה בסופו של דבר לחיילים?

"ההכשרה מועילה ואפקטיבית  במספר רבדים. ברמת החייל עצמו, כאשר תפישת השירות שלו אחרת ומתקדמת, הוא מעניק ומקבל שירות טוב, מקצועי יותר, רחב ומקיף מבעלי התפקידים העוסקים במשא"ן . ברמת היחידה יש הסתכלות על מענה הפרט לחייל בצורה רחבה ומקיפה אשר תורמת לטיפול במשאב האנושי באופן מיטבי ובכך לשביעות רצון מהיחידה. וברמת המפקד הבכיר אנו מסתכלים על איש משאבי האנוש כמקצועי ומוביל, עם עולם תוכן בתחום שיש לו פרופסיה ברורה ומנדט בעיסוק במשאב האנושי."

מהם המקצועות הנלמדים בקורסים השונים?

"נלמדים מקצועות משאבי האנוש הקשורים לעולמות ניהול כוח האדם, טיפול באנשים, קורסים של העצמת המשרתים, קורסי תנאי שירות וטיפול בנפגעים, קורסי מידע שתכליתן עיסוק במיכון ומחשוב, וניהול  מערכות מידע. נלמדת גם תחום המילואים-  עולם הקישור והגיוס. ובנוסף לאלו גם מועברות הכשרות של מקצועות מדעי ההתנהגות, מאבחנות ראיון, רכזי מתגייסים, מקצועות הרבנות והכשרות מתקדמות בעולם המשא"ן לקצינים ונגדים ועוד." כך גם בהשלמות הקצונה , החל ממחזור ההכשרה הקרוב יוכשרו כהשלמת קצונה משא"ן לצד לימוד המקצוע וההכשרה לתפקיד.

כיצד הפרופסיה תורמת למפקדים גם לאחר השירות הצבאי?

"קיימת מגמה גוברת של הכרה בקצינים ונגדים ששרתו במקצועות 'משאבי אנוש' בצבא עת סיום שירותם בצה"ל,  עם מקצוע ואפשרויות המשך לחיים הציבוריים או הפרטיים. בנוסף לכך, בעתיד הקרוב כל מי שישרת כמפקד בבית הספר למשאבי אנוש, יזכה לקרדיטציה אקדמית, כלומר לנקודות אקדמיות, במידה וירצה להמשיך ללמוד לתארים בתחום. למפקדים של הקורסים, אלו שמובילים את הקורס ומקצוענים בתחום, שיסיימו בעתיד השלמת קצונה בשלישות, תיבחן האפשרות לקרדיטציה אקדמית גם עבורם. גם החניכים יזכו לקרדיטציה אקדמאית, במידה וביצעו רצף הכשרות בתחום, שמתחילות כבר בשלב הגיוס לצה"ל ועד להיותם קצינים או נגדים ועד לרמות הבכירות ביותר של הפרופסיה.",

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה