מעשנים, על מי אתם עובדים?

מעשנים, על מי אתם עובדים?

עובדים מעשנים מבלים בממוצע שעה אחת ביום בהפסקת סיגריה ונעדרים מפאת מחלה 5 ימים יותר מעובדים לא מעשנים. כיצד נערך הארגון לטפל בסוגיה?

שיתוף
נהלי עבודה
נהלי עבודה

על פי מחקר חדש, עובדים מעשנים מבלים כ-60 דקות בממוצע במהלך יום העבודה בהפסקות סיגריות. אם מחשבים את ההשלכות של נתון זה, עולה כי העובד המעשן 'נעדר' מהעבודה, גם כשהוא בעבודה, בממוצע 30 יום בשנה. לארגון זה עולה בין 6,000 ₪ (עבור עובד בשכר מינימום) ועד לעשרות אלפי שקלים לשנה לעובדים המשתכרים שכר ממוצע במשק ויותר.

על פי המחקר שנערך באנגליה, המעשן הממוצע נעדר מהעבודה – מפאת מחלה – 5 ימים יותר מהעובד הלא מעשן כמדי שנה, מה שאומר שארגון המגייס מעשן עובד צריך להביא בחשבון שזה יעבוד בפועל 35 ימים בשנה פחות מעובד שאינו מעשן. כשעושים את החשבון (ורוב הארגונים עושים את החשבון הזה היום יותר מתמיד), מגיעים מסקנה שעובדים מעשנים אינם 'בריאים' לארגון.

בעקבות המחקר, הוציא משרד הבריאות האוסטרלי נוהל עבודה חדש שקובע שלעובדי הלשכה אסור לעשן בזמן העבודה. עובד שמעשן רשאי לנצל את הפסקת הצהריים שלו ובתנאי שיתרחק מבניין ההנהלה (לפחות 15 מטרים). לצד הנוהל החדש, הציע משרד הבריאות מספר מסגרות ייעודיות לגמילה מסגריות עבור ציבור העובדים המעשנים (סדנאות גמילה, סדנאות תמיכה לנגמלים וכיו"ב).

העובדים המעשנים התאגדו ואף פנו לייצוג משפטי כנגד ההנהלה אולם הם הפסידו בבית המשפט, לאחר שנפסק כי מדיניות החברה הנה חוקית, וכיום משרדי ממשלה נוספים באוסטרליה עובדים על פי נוהל איסור עישון בעבודה.

נאדין פלוד, חברת איגוד עובדי המגזר הציבורי באוסטרליה, אמרה בריאיון לאתר משאבי אנוש HR Asia שהמדיניות החדשה האוסרת על העובדים לעשן בזמן העבודה היא אמנם לגיטימית אולם העובדים המעשנים מתקשים לקבל אותה. לדבריה "העובדים מרגישים שתוקפים אותם פתאום, שדורשים מהם לעשות שינוי דרסטי ללא סיוע וללא הכנה ושמאיימים עליהם בגזירות משמעתיות – מה שמגביר את האנטגוניזם בקרב ציבור גדול של עובדים".

לדברי פלוד, ארגון שבוחר לאסור עישון בזמן העבודה, באמצעות שורת חוקים ותקנות, מאבד את הסיכוי לשיתוף פעולה אמיתי מצד העובדים. מהלך כזה של הוצאות 'העשן' ממקום העבודה צריך להיות מלווה במסע הסברה, ליווי וסיוע לעובדים המעשנים. אלו צריכים להרגיש את המאמצים של הארגון לשתף אותם בתהליך, לסייע להם להיגמל או להוריד במינון ולנהל יום עבודה פרודוקטיבי יותר, כשהדגש הוא על הפתרונות והתמיכה שהם מקבלים מהארגון ולא על הסנקציות שיינקטו נגדם אם הם לא יעבדו על פי ההנחיות החדשות, קרי יפסיקו לעשן ומיד. 

למאמרים נוספים בנושא עישון במקום העבודה:

איפה שיש עשן יש עובדים שמעשנים

באים להפסקת סיגריה? ראש מועצת בית אריה שם לזה סוף

העישון – ליד נשים הרות – אסור!

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה