מחקר: כיצד חרם על עובד משפיע על התנהגותו הארגונית

מחקר: כיצד חרם על עובד משפיע על התנהגותו הארגונית

נידוי במקום העבודה הוא סוג של התעללות המתרחשת כאשר מישהו מרגיש להרגיש מחוץ לקבוצה של עובדים אשר הוא או היא עובדים איתם

שיתוף
נידוי במקום העבודה

נידוי במקום העבודה

מחקרים מראים כי עובדים מנודים יהיו פחות מעוניינים לעזור לארגון שלהם, ויקטינו במאמציהם לפעילות אזרחית ארגונית. משמעות הדבר, שהם יפחיתו בפעילויות שאינן חלק מתיאורי העבודה הפורמליים שלהם.

מצד שני, כמה מחקרים מראים כי עובדים מנודים יגבירו התנהגות פרו-חברתית, כלומר הם ינסו יותר לעשות דברים שיאפשרו להם להתקבל יותר על ידי הקבוצה. אז מהי האמת? האם העובדים המנודים יעשו פחות או יעשו יותר לעזור לאחרים בעבודה?

מחקר חדש (וו, ליו, קוואן, לי, 2016) מסייע לנו להבין את התשובה לשאלה זו על ידי כך שנגלה מדוע ומתי עובדים מנודים מציגים ירידה בהתנהגות האזרחית הארגונית. בשני מחקרים שנערכו בסין, החוקרים הראו כי הסיבה לכך שעובדים מנודים מקטינים את התנהגותם האזרחית הארגונית היא, כי הנידוי גורם להם להרגיש תחושה נמוכה יותר של הזדהות ארגונית.

למעשה, הנידוי גורם לעובדים לחשוב ולהרגיש שהם לא שייכים לארגון שלהם. כאשר הם מנודים, העובדים עשויים להרגיש שהם לא באמת שייכים לקבוצה או לארגון שלהם. וכמובן, מדוע שאותם עובדים ירצו אז לצאת מגדרם לטובת ארגון שהם לא מרגישים קשורים אליו? נקודת המפתח היא, כי נידוי שנגרם על ידי כמה עמיתים לעבודה, יכול לעזור לשנות את הגישה של האדם לגבי הארגון כולו.

החוקרים גילו גם את הנסיבות המובילות לתוצאה זו. הם מצאו כי הממצא הנ"ל בולט יותר כאשר העובדים חשו כי יש להם "ניידות כלפי מעלה", או יכולת למצוא עבודה במקום אחר בשל כישורים או יתרונות חזקים. אם לעובדים יש את האפשרות לניידות כלפי מעלה, הם נוטים יותר להגיב לנידוי על ידי כך שיחליטו כי הם לא שייכים לארגון שלהם. כמו כן, הם מקטינים את התנהגות האזרחות הארגונית.

כאשר העובדים מרגישים פחות אפשרות לניידות כלפי מעלה, הם עשויים לדמיין שזוהי ההזדמנות היחידה שלהם לתעסוקה, והם עלולים להילחם נגד הנטייה ליצור הערכה שלילית של הארגון. במילים אחרות, משום שהם חושבים שהם תקועים שם, הם יילחמו כדי להפיק את המרב מהמצב. עובדים אלה נוטים יותר להמשיך בביצוע התנהגות אזרחית ארגונית.

מחקר זה מראה כיצד נידוי בעבודה עלול להזיק לשורה התחתונה של הארגון. חשוב במיוחד לציין כי התנהגות בינאישית גרועה לא רק הובילה עובדים לבצע הערכות שליליות על הקולגות המנדים שלהם, אלא גם להביע הערכה שלילית לארגון כולו. הם החליטו שהם לא שייכים, ופעלו בהתאם.

לכן, ארגונים צריכים לעודד תקשורת, שיתוף פעולה והגברת תמיכה הארגונית, אומרים המחברים. זה עשוי להפחית את הסבירות של נידוי חברתי. המחברים גם מציינים כי זה במיוחד קורה אצל עובדים שיש להם אפשרות לניידות כלפי מעלה, אשר נוטים יותר לשאת את עיקר נידוי במקום העבודה. עובדים אלה צריכים לקבל הזדמנויות לבנות את המיומנות החברתית או הפוליטית שלהם, אומרים המחברים, כך שהם יהיו מצוידים טוב יותר להתמודד עם נידוי ולצמצם ניוון חברתי בעבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה