מודל 'מרב' לפיתוח הדרכות בצה"ל

מודל 'מרב' לפיתוח הדרכות בצה"ל

מודל 'מרב' לפיתוח הדרכות בצה"ל פותח בחיל האוויר ע"י צוות של ארבע מפתחות, במטרה לעדכן את תהליכי פיתוח ההדרכה שהיו מקובלים עד כה

שיתוף

המודלים הקודמים בצה"ל לפיתוח הדרכות, 'אלפ"א' ו'תל"מ', התאימו פחות להתמודדות עם האתגרים החדשים שניצבו בפני מפתחי ההדרכה בצה"ל

מודל 'מרב' (מודל רב ברירתי לפיתוח הדרכה), פותח ע"י ציפי לבקוביץ, רס"ן יעל קנטור, יפית מולכו וגילת סוסנה ,מפתחות הדרכה בכירות, לטובת חיל האוויר ולטובת כלל צה"ל.

ציפי לבקוביץ יועצת אישית בתחומי קריירה, ניהול ופרישה, הייתה בין המפתחים שזיהו את החסרונות במודלי פיתוח ההדרכה הצבאיים המוכרים, 'אלפ"א' ו'תל"מ' וביוזמת רס"ן יעל קנטור, רמ"ד פיתוח הדרכה בחיל האוויר חברה לשתי מפתחות נוספות לפרויקט פיתוח של מודל חדש שישלב את היתרונות של שני המודלים הקיימים ויוסיף עליהם כלים חדשניים יותר, המתאימים לרוח התקופה.

יעל קנטור יוזמת המודל, כיום יועצת ארגונית העוסקת בפיתוח אישי וארגוני אומרת: "כדי להביא מודל עדכני לחיל האוויר, ההנחיה שלי בתהליך העשייה היתה שלא לפתח את המודל מייידית, אלא להיפתח וללמוד מגמות ומודלים שונים בעולם. זה היה השלב הראשון של הצוות שלנו, שלב הלימוד. תוך כדי תהליך הלמידה עלו לנו תובנות ורעיונות באשר למודל, אותם רשמנו לאורך התהליך ולבסוף יישמנו את המודל שגייס את המגמות והמודלים בעולם והתאים אותן למציאות הצה"לית." 

ציפי לבקוביץ מסבירה על הסיבות לצורך במודל חדש לפיתוח הדרכה בצה"ל: "שיטות העבודה שנגזרו ממודל "אלפא" ו"תלם"(תכנון לפי מצבים), התקשו להתמודד עם האתגרים שניצבו בפני מפתחי ההדרכה בצה"ל בשנות ה- 2000. אתגרים כגון: שינויים תכופים בטכנולוגיה, באמל"ח ,בתו"ל, ובמפת המקצועות והתפקידים שחייבוקצבים מהירים של פיתוח , מגבלת זמן לפיתוח, מגבלת זמינות מומחי תוכן ומגבלת משאבים. מודל 'אלפא' ובעיקר 'תלם' היו מאוד מוקפדים ודבקים לכללים, עם הקפדה על שלבים ברורים ללא קיצורי דרך. המשמעות הייתה שפיתוח קורסי הדרכה על פי המודלים הללו, היה תהליך ארוך מאוד שדרש השקעה הן של מומחה פיתוח והן של הלקוח שנזקק לקורס. המפגשים ותהליך הניתוח של התפקיד, כמו גם פיתוח תכנית הקורס, השיעורים והתרגילים, היו ארוכים ומייגעים וחילות ובה"דים בצבא לא תמיד היו יכולים לשאת את נטל ההשקעה הזו. היינו זקוקים למודל קצר טווח וגמיש יותר, המאפשר  פיתוח  זריז, המותאם למצב הקורס הקיים ובהתבסס עליו."

כיצד פותח מודל 'מרב'?

מודל מרב פותח ע"י מומחי פיתוח שהכירו היטב את המודלים הקיימים ( תל"מ ואלפא ) ותוך למידה של מודלים חדשים שהתפתחו ויושמו בהצלחה בתחומי הניהול והלמידה  בעולם, נבחן כל מודל ונבחרו בקפידה המודלים  האזרחיים שנמצאו מתאימים. המודלים הללו שולבו בצורה מושכלת בתוך המודל החדש. מודל 'מרב' נקרא על כן מודל רב ברירתי, כי הוא מציע מגוון גישות ושיטות לפיתוח פתרונות הדרכתיים שונים."

מהם עקרונות מודל 'מירב' לפיתוח הדרכות בצה"ל?

'מרב' הינו מודל לפתוח הדרכה אשר נועד לפתח הכשרות יעילות ואפקטיביות, תוך הפעלת תהליך פיתוח גמיש יעיל, חסכוני ומהיר. המודל נועד לתת מענה למגוון סוגי ההכשרות: אם זו הכשרה חדשה, רה- פיתוח של הכשרה קודמת, ציר, מסלול, הכשרה פרטנית, הסבה או תרגיל ואימון . אבני היסוד של מודל 'מרב' הן ניתוח, עיצוב, פיתוח, יישום והערכה. כל תכנית הכשרה על פי המודל ניתנת לפיתוח במספר אופנים, כאשר ניתן לשלב ביניהם ואת שיטות העבודה מתאימים למאפייני המצב, לבשלות הארגונית ולשפת הארגון. מה שחשוב במודל 'מרב' הוא, שתוצר הפיתוח תמיד יעמוד בסטנדרט ההדרכתי הידוע: תכנית הכשרה המוכוונת להקניית יכולות ביצועיות בהתאמה לדרישות  תפקיד בשטח."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה