מודל הדרכה בתפירה אישית – מה הוא?

מודל הדרכה בתפירה אישית – מה הוא?

בשוק העבודה בו הצרכים של הארגון משתנים, נחוצה תשתית הדרכה מתאימה. מודל הדרכה חדש מציע בניית מערך הדרכה דינמי שיכול לתת פתרונות מגוונים לארגון בתפירה אישית

שיתוף
מודל הדרכה בתפירה אישית

תוכנות חדשות יוצאות למדפים מידי יום. המתחרים שלכם מקדימים או עומדים להקדים אתכם בהשקת מוצר או שירות חדש, טרנדים חדשים חודרים לשוק באופן עקבי, כל אלו ועוד מצריכים את העובדים שלכם (מכל הדרגים) ללמוד ולצבור מיומנות עד כדי בקיאות מקסימלית בסט של: כלים, תאוריות, דפוסי עבודה, מיומנויות טכניות ובינאישיות ועוד.

ארגון אשר מתגאה בתוכנית הדרכה שנתית, דו שנתית או תלת שנתית,  מאבד בזאת את הסיכוי שלו להתמודד עם תמורות ואתגרים חדשים.

מי שכן יוכל להתמודד עם אתגרים חדשים ובלתי צפויים הם ארגונים בהם מערך ההדרכה בנוי כך שיוכל להחיל דרישות מיידיות של הארגון בהתאם לצורכי השעה. הארגון צריך לראות במערך ההדרכה שלו איזשהי יחידת 'חילוץ וסיוע' בעת משבר ותמיד להיות מוכן לקריאות חירום מצד המנהלים בכל אחת מהמחלקות. כך למעשה, בנוסף על פעילות הדרכה מתוכננת מראש (כמו ריענון נהלים בכל רבעון, הדרכות טכנולוגיות אחת לשנה או הדרכות לעובדים חדשים), יש לתכנן מראש מערכי הדרכות לצרכים עתידיים.


מודל הדרכה בתפירה אישית או מודל אחד מני רבים. על אנשי משאבי האנוש לפתח מערך הדרכה ארגונית על בסיס שילוב מספר מודלים המותאמים לארגון עצמו. בכנס ההדרכה הקרוב ילמדו מספר מודלים לביצוע הדרכות מהם ניתן יהיה ללמוד כיצד התמודדו ארגונים שונים (בארץ ובעולם) עם אתגרי ההדרכה שלהם. למידע נוסף על כנס ההדרכה הקרוב – לחץ כאן!


הדרכה בתפירה אישית – Customized Training – זה שם המשחק

Customized training הוא אחד הטרנדים הבולטים כיום בתחום של פיתוח הדרכה ארגונית. מטרתו של מערך ההדרכה במודל זה הוא לספק לארגון תשתית הדרכה מקצועית עבור העובדים ו/או המנהלים על פי צרכים ייחודיים לארגון, באופן כמה שיותר מיידי ועל פי המשאבים העומדים לרשות הארגון כלומר תפירת קורסים, סדנאות, מסלולי חניכה וכיו"ב, אשר ישתלבו במסגרת יום העבודה מבלי לפגוע ברצף (עד כמה שניתן).

הדרכה בתפירה אישית, כשמה כן היא, מספקת צרכים באופן פרטני הן עבור הארגון והן עבור העובד. הדרכות אלו נועדו לספק לעובדים באופן פרטני את הצרכים החדשים שלהם – השלמת ידע תיאורטי, השלמת ידע טכני, תרגול וחניכה בתחום העיסוק שלהם, כדי לשפר את הביצועים המקצועיים של העובדים באופן מידי. בו בעת, מודל הדרכה זה מספק לכל ארגון את הצרכים הפרטניים שלו בהתאם לדרישות המשתנות במשק, במטרה להתגבר על מחסור מיידי בידע ובכישורים בארגון ועל פי מסגרת האילוצים הייחודית לו.

הדרכה בתפירה אישית נועדה לספק פתרון הן בהיבט של כישורים 'קשים' והן בהיבט של כישורים 'רכים'. הדרכה בתפירה אישית לצרכי הארגון ולצרכי עובד ו/או קבוצת עובדים, מספקת מענה הן להקניית ידע וכלים מקצועיים טהורים (כמו מיומנות מחשב עם התמקדות בתוכנה חדשה הנחוצה לצורך העבודה) וכן כישורים רכים. כך לדוגמה, כאשר ארגון מזהה בעיה 'רכה' (לדוגמה, לקוחות החברה מתלוננים על כך שהעובדים אינם קשובים לצרכים שלהם), הוא יכול לפתח מערך הדרכה, אד הוק, לפיתוח מיומנויות השירות עם דגש על נושא הקשב, הריכוז והטכניקה המתאימה לטיפול בלקוחות הארגון.

לסיכום, מערך הדרכה בתפירה אישית תובע מהארגון משאבים גדולים יותר (בעיקר זמן, כוח אדם, תקציב הדרכה ועבודה בפרקי זמן קצרים יותר ותחת לחץ), אולם יש לו יתרונות ברורים והם:

  • נותן מענה לצרכים מיידים של הארגון בידע ובמיומנות הנדרשת לצורך ביצוע עבודה יום יומית. על כן מודל זה מסייע לארגון בשמירת יתרון יחסי.
  • מספק לארגון את היכולת להקנות לעובדיו ומנהליו מיומנויות רכות על פי דרישה (בהסתמך על מידע שמתקבל מעת לעת במסגרת סקר לקוחות, הערכות עובדים, ביקורת חיצונית וכיו"ב).
  • מסייע לארגון להשלים פערי ידע הקיימים בארגון בפרק זמן קצר, מה שחוסך את הצורך במיקור חוץ ו/או גיוס עובדים חדשים ולכן מהווה חיסכון תקציבי משמעותי.
  • מעלה את המוטיבציה ואת מידת המחויבות של העובדים, אשר נהנים בשיטה זו מהדרכה מוכוונת צרכים פרטניים. זו מאפשרת להם להיות העובדים הטובים ביותר, הבקיאים והמיומנים ביותר בתחומם, מה שמהווה ערובה להצלחה מקצועית בהווה וכן בעתיד.

למידע נוסף ולימוד על מודלים לביצוע ופיתוח הדרכה <– לחץ על לינק זה!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה