שיתוף

שיעורי האבטלה הנמוכים מגבירים ומעצימים את אתגרי גיוס ושימור עובדים. נהוג לחשוב שהאתגר הגדול ביותר הוא לגייס ולשמר עובדים בענף ההייטק ובענפים נוספים בהם מונהג שכר גבוה מהממוצע.

אלא שמסתבר שדווקא בענפי ה-low tech ובחברות שמעסיקות עובדי ייצור, האתגר הזה הוא לכל הפחות דומה, אם לא גדול יותר.

אם עד לפני כשני עשורים היה יחסית קל לגייס עובדים למפעלי ייצור, הרי שבשנים האחרונות, עובדים צעירים מחפשים סוגי עבודות שהם יצירתיים יותר, מאפשרים להם לבטא את עצמם, שעובדים בהם פחות שעות באופן שמאפשר לאזן בין עבודה לחיים אישיים, שניתן לעבוד מהבית לפחות באופן חלקי ושיש בהם מאפיינים נוספים שאינם ניתנים ליישום במפעלי ייצור.

כך קורה, שהאוכלוסייה הוותיקה יוצאת לפנסיה, ודורות ה-Y וה-Z, שבנוסף לכל המתואר בפסקה הקודמת, גם מאופיינים בהיעדר יציבות תעסוקתית (עוברים ממקום עבודה אחר לאחר בתוך שנה עד ארבע שנים).

כל אלה אינם מאפשרים לנהל מפעלי יייצור בשיטות הישנות. בעבר אמרו מנהלות משאבי אנוש בחברות Low-Tech בעלות מפעלי קטנים בראיונות ל-HRus: אנחנו מתמודדים עם תחלופה גבוהה של עובדים ועם מורכבות גדולה בשימור עובדים.

אחד האתגרים הגדולים הנובעים מהתחלופה הגבוהה הוא בכך שעד שעובד לומד את העבודה, הוא עוזב.

ואם בחברות מענפים אחרים זו בעיה, הרי שבמפעל, שבו יש חשיבות רבה למיומנות טכנית, הבעיה גדולה שבעתיים.

אחד הפתרונות שנמצאו בנושא זה הוא הקמה של מעין אקדמיה בתוך המפעל. באקדמיה יכולים העובדים לעבור הכשרה לתפקידי ניהול וכן הכשרה מקצועית בתחום העיסוק של המפעל.

הכשרה כזאת תאפשר לעובדים ללמוד מהר יותר את המיומנות לה הם זקוקים בענף זה, ובנוסף, תאפשר להם אופק של קידום לתפקדים מעניינים יותר ומשתלמים יותר.

סוג זה של הכשרה מאפשר לשמר את הידע הארגוני בתוך החברה ולהקנותו לכלל העובדים בכל הדרגים.

אקדמיה שכזאת מאפשרת לשמר את העובדים לאורך זמן רב יותר, שכן הם יודעים שעל פני זמן יוכלו לקחת עוד ועוד סוגי הכשרות ולהתמקצע במגוון תפקידים.

בנוסף, עובדים שהארגון משקיע בהם הכשרות ומקנה להם מיומנויות חדשות יודעים שהארגון משקיע בהם ומעצים אותם, ולכן לא ימהרו לנטוש אותו לטובת ארגון אחר.

מהלכים מסוג זה מאפשרים להגביר גם את המוטיבציה של העובדים, ולתת להם את התחושה שיש להם גב מהארגון.

בדרך זו ניתן להגביר את מחוברות העובדים לארגון ואת תחושת המחויבות והנאמנות לארגון. פרט לכך, הכשרות אלה מאפשרות לממש את הפוטנציאל של הארגון ולמקסם אותו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה