מביאים את בית הקפה למשרד: לא בשביל האספרסו, בשביל הרעש

מביאים את בית הקפה למשרד: לא בשביל האספרסו, בשביל הרעש

חוקרים גילו שרעש מתון, מהסוג שיש בבתי קפה, גורם לנו להיות יצירתיים יותר. אתר אינטרנט חדש מביא לכם את הרעש שאתם צריכים אל המחשב בכל מקום שבו תהיו. הקפה עליכם...

שיתוף
רעש מתון בסביבת העבודה

כשיש לי עומס גדול מהרגיל של עבודה ולימודים, אני אורזת את עצמי, את המחשב ואת הספרים ומתנחלת בבית קפה. זה כמובן עולה לי הרבה יותר מהקפה במטבח הפרטי, והסחות הדעת שקשורות במשימות ביתיות כמו כביסה, כלים בכיור ומקרר שצריך למלא באוכל, מתחלפות בהסחות דעת שקשורות למתרחש בבית הקפה, כי הרי אין הרבה דברים מעניינים יותר משלל פרצופים שמתחלפים סביבך או שיחות אינטימיות שמתרחשות בשולחן הסמוך ומתגנבות אל האוזניים שלך.

אז למה בכל זאת אני ורבים אחרים כמוני הופכים את בתי הקפה למשרדיהם הארעיים? תמיד חשבתי שהסיבה לכך היא שהדבר יוצר מחויבות פנימית לנצל את הזמן באופן היעיל ביותר שכן הישיבה באותו מקום עולה לי כסף (כי הרי לא באנו בשביל הקפה ואנחנו מזמינים אותו רק כדי שלא יזרקו אותנו החוצה). מחקר מהשנה שעברה מציע הסבר מפתיע: דווקא הרעש הוא שמגביר את היצירתיות.

חוקרים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה ביקשו מיותר מ-300 מתנדבים לבצע משימות יצירתיות – לחשוב על כל השימושים האפשריים ללבנה, לחשוב איך חברה לייצור מזרונים יכולה לשפר את המוצר שלה, ולשחק משחקי אסוציאציות מילוליות. המשימות בוצעו בשלוש סביבות שונות: דוממת כמעט לחלוטין, רועשת באופן מתון (באזור ה-70 דציבלים, רמת רעש שמאפיינת בתי קפה), או רועשת מאוד.

רעש עם שניים סוכר

התברר שהסחות דעת מתונות, שמגבירות את הקושי בעיבוד מידע, מחזקות את החשיבה היצירתית בכך שהן מעודדות חשיבה מופשטת. הקבוצה שביצעה את המשימות בסביבה הרועשת במידה מתונה השיגו תוצאות טובות במבחני היצירתיות ובמבחני האסוציאציות המילוליות. ההסבר של החוקרים הוא: "רמה גבוהה של רעש עלולה ליצור הסחות דעת רבות ולגרום לאנשים לעבד מידע ברמה פחותה וכתוצאה מכך להציג יצירתיות מופחתת. רמה מתונה של רעש (בניגוד לרמה נמוכה) לעומת זאת, עשויה להסיח את דעתם של אנשים מבלי לפגוע באופן משמעותי במידת עיבוד המידע. יתרה מזאת, הסקנו שהסחות דעת מתונות כאלה, שגורמות לקושי בעיבוד, מגבירות את היצירתיות בכך שהן מעודדות חשיבה מופשטת."

עבודה במקום ציבורי רועש יחסית כמו בית קפה עשויה על כן להיטיב עם אנשים שמונחות לפניהם משימות שדורשות יצירתיות, אבל אינה מומלצת לפגישות עבודה שמצריכות ריכוז או לעבודה שכוללת מענה לשיחות טלפון. כך או אחרת, לא לכולם יש את האפשרות לבחור איפה להניח את המחשב בבוקר. אתר שנקרא Coffitivity יפתור להם את הבעיה.

שם האתר Coffitivity הוא צירוף של המילים "קפה" ויצירתיות", והוא נולד בעקבות מחקרים שמראים שהסחת דעת מתונה מועילה ליצירתיות. כשמתחברים לאתר מקבלים רעש רקע של בית קפה ואפשר ליהנות ממנו גם בבית על רקע המוזיקה שאתם אוהבים או במשרד דרך האוזניות, כשבמקביל אפשר לנגן מוזיקה לפי בחירתכם במחשב. כל מה שנשאר הוא להכין לעצמכם כוס קפה, ואולי להניח מתחתיה מפית נייר כדי להרגיש כאילו אתם באמת יושבים בבית קפה אמיתי. דרך האתר אפשר לצייץ על מה אתם עובדים כרגע ולקרוא בערוץ הטוויטר של קופיטיביטי על מה האנשים האחרים שיושבים איתכם בבית הקפה הדמיוני עובדים ברגע זה. מקימי האתר דיווחו שהכניסות המרובות ביותר אליו הן מדרום קוריאה ומאסיה בכלל. בתחקיר שהחברה ביצעה נמצא שבקוריאה וביפן יש תרבות מפותחת מאוד של בתי קפה.

כמובן שאסור להגזים עם הרעש, סקר אחר שנערך לאחרונה מצא כי גורם ההפרעה מספר 1 במשרד הוא עובדים קולניים ומחקר אחר מצא כי סביבת עבודה פתוחה פוגעת באיכות ובתפוקת העבודה ומורידה את כושר הריכוז ב-5 עד 10 אחוזים וזאת בגלל שיחות עובדים (המקבילות ברמתן לרעש בתי קפה). כמובן שיש לקחת בחשבון כי רעש ברמת דציבלים גבוהה יותר לא רק שיכולה לפגוע בתפקוד ואף בשמיעה, אלא מהווה הפרה של חוק דיני העבודה. למידע נוסף על רעש מזיק – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה