עובד נחשד בגניבה, המעסיק לא הוכיח ושילם

עובד נחשד בגניבה, המעסיק לא הוכיח ושילם

עובד פוטר ללא תשלום פיצויי פיטורין לאחר שנחשד בגניבה. בית הדין פסק לטובת העובד והמעסיק שילם לו 119 אלף ש"ח

שיתוף
חוקי עבודה

חוקי עבודה

עובד מאפייה נחשד כי גנב סחורה בשווי מאות אלפי שקלים, ועקב כך פוטר מעבודתו מבלי שיקבל פיצויי פיטורין. העובד הגיש תביעה כנגד המעסיק שנדרש להוכיח כי העובד גנב, ולא הצליח לעשות זאת. על כן פסק בית הדין כי על המעסיק לשלם לעובד פיצויים בסך של 119 אלף שקל.

העובד שימש במשך 20 שנה כמחסנאי במאפיית דוידוביץ'. במסגרת תפקידו היה אחראי לשקול את הסחורה ולהעבירה לנהגי החלוקה ללקוחות. לאחר מכן להקליד את הנתונים במחשב. בשנת 2008, משמלאו לו 20 שנה בחברה, טענו בפניו מנהליו כי הוא גנב סחורה רבה, ובמהלך העימות הוא פוטר כלאחר יד. העובד דרש לקבל פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת, ונאמר לו שוב כי לא יקבל אותם בשל החשדות נגדו. אז הגיש העובד תביעה לבית הדין האזורי בחיפה.

העובד טען בדיון כי אין זה המקרה הראשון שבו עובד מפוטר ללא תשלום פיצויים, מאחר שההנהלה טוענת כנגדו כי גנב. לדבריו זוהי התנהלות ידועה בחברה, בכל פעם שמתעורר רצון לסיים את העסקתו של עובד – אך מבלי לשאת את המחויבות שבכך.

באשר לטענות שהועלו נגדו בעניין הגניבה, טען העובד כי ככל הנראה היו תקלות ברישום הנתונים במחשב, שכן הקלדתם דורשת מיומנות גבוהה וריכוז רב. עורך דינו של העובד טען כי מדובר בהחלטה לא סבירה, לא מידתית ושהתקבלה בחוסר תום לב.

מנהלי המאפייה טענו מנגד כי בדקה את החשדות שעלו נגדו, ומהבדיקות עלה כי העובד ניצל את הידע ואת בקיאותו בהפעלת המחשב לצורך גניבת הסחורה ומכירתה. מדובר בשיטת גניבה ולא בטעויות הקלדה. העובד פוטר ללא תשלום פיצויי פיטורין מאחר שמדובר במעילה באמון ובעברה פלילית.

שופטת בית הדין אביטל רימון קפלן, קבעה כי חרף התבקשה החברה להציג ראיות, היא טרם הציגה אותן. ראיות אלה היו תומכות בטענות, אך היא נמנעה מלעשות זאת. במקרה של חשדות כנגד עובד, על המעסיק חלה חובת הוכחה מוגברת. החברה אינה עמדה בנטל ההוכחה המוגברת כי העובד גנב, ומאחר שזה הבסיס עליו שללה את פיצויי הפיטורין לעובד, נקבע כי עליה לשלם אותם לעובד.

על כן נאלצה החברה לשלם לעובד 119 אלף שקלים, בגין פיצויי פיטורין, דמי הודעה מוקדמת ומשכורת. הסכום כולל גם שכר טרחת עורך דין, בסך של 9,000 שקלים.

הפיטורים לכשעצמם נחשבים לעונש קשה לעובד. לכן המעסיק נדרש להציג הוכחות בעלות משקל רב יותר מכל תהליך משפטי בדיני העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה