ללמוד מקרוב על למידה מרחוק

ללמוד מקרוב על למידה מרחוק

ארגונים ובראשם משאבי אנוש עומדים מול הצורך להוביל למידה והדרכה באופן שוטף, מהיר, משתנה ואפקטיבי. הדרכה מקוונת יכולה לענות על כך, במידה ומבצעים אותה נכון

שיתוף
ד

ד"ר גדי רביד

קורסים והדרכות E-Learning המבוצעים באמצעות האינטרנט אינם משתייכים לעולם הטכנולוגי בלבד. כיום גם סדנאות הכשרה ופיתוח מנהלים מתאפשרות באמצעות למידה מקוונת. עם זאת, בניגוד לקורסי טכנולוגיה בהם ההוכחה שהבנת את החומר היא לרב אמפירית, בתחום לימודי e-learning העיוניים אין כמעט מעקב.
דר גדי רביד, דיקן בית הספר למנהל עסקים במכללה האקדמית נתניה, ומנכ"ל החוליה החסרה, יסביר על החשיבות במערכת תמיכה ארגונית ללמידת e-learning, בהרצאתו בנושא בכנס משאבי האנוש, שיתקיים ב- 31 במרץ 2016.

"הדרך האידיאלית ללמידה מרחוק מצריכה פונקציית תמיכה לימודית פנים ארגונית ייעודית לכך." "אומר דר גדי רביד "הדרכה מקוונת יכולה להיות אפקטיבית מאוד, לא רק בתחום הטכנולוגיים אלא גם בסוגי הדרכות אחרות – תהליכיות, ניהוליות, עסקיות ותפישתיות, במידה ונבנה מודל נכון של מערך תמיכה בלומדים."

מהו אותו מערך תמיכה ל- E-learning?

"מערך התמיכה בעובדים והמנהלים הלומדים בשיטת E-learning מורכב מצוות מתחום משאבי האנוש, המיועד ללוות את תהליכי הלמידה שלהם. הצוות יעביר הדרכות פרונטליות שיספקו כלים וטכניקות ללמידה מקוונת נכונה. בנוסף לכך, הצוות יוכל לאפיין את תהליכי הלמידה המתבצעים בזמן אמת, לנתח אותם ולהסיק האם מבוצעת למידה נכונה. בשלב האחרון בתהליך, צוות מערך התמיכה יבדוק שאכן החומר נלמד היטב וייושם בפועל."

מה קורה בארגונים כיום מבחינת למידה מקוונת?

"כיום לצערי כמעט ולא קיים מעקב אחר מנהלים ועובדים שיוצאים לקורסים והכשרות, בין אם מדובר בלימודים פרונטליים או מקוונים. הארגון מוציא את אנשיו לקורסים שיכולים להיות ארוכים ויקרים, ומצפה שהם ישובו משם מהר ככל האפשר חזרה לעבודה. לא מתבצע מעקב על הלמידה שלהם בקורס ועל השגת המטרות של הקורס, וכשמדובר בלמידה מקוונת, לרב הלומדים עצמם כלל לא יודעים אם ההכשרה הובנה ונקלטה. במרבית המקרים הם לומדים בצורה לא נכונה, כיוון שלמידה מקוונת אוטודידקטית מצריכה התנהלות שונה מלמידה פרונטלית. מערך התמיכה בארגון צריך לספק להם טכניקות מיוחדות ללמידה כזו."

כיצד מלמדים למידה מרחוק?

"ה E-learning היא צורת למידה מתקדמת ויעילה שחוסכת זמן ומציגה את החומר בצורה ממוקדת ונכונה, אך על מנת להפיק את המירב מלמידה כזו, צריך לדעת את הטכניקות שמתאימות לכך.
למשל, צריך ללמד את הלומד מתי וכמה הפסקות לקחת בזמן הלמידה המקוונת, כך שמצד אחד הוא לא יישב במשך שעות מול הקורס המקוון ומהצד השני הוא לא יקום כל חמש דקות מהכסא. צריך ללמד אותו גם לעצור את הקורס בזמנים מסוימים ולבצע הערכה האם החומר נקלט או שעליו לחזור על חומר מסוים. צריך ללמד אותו משמעת למידה עצמית, זמני תרגול ושילוב החומר הנלמד בעבודה המעשית. ישנם דברים רבים שצריך ללמד, על מנת לטייב ככל האפשר את הלמידה בשיטת הE-learning."

כיצד אתה מעביר את ההדרכות הללו בארגונים?

"אנחנו מלמדים אנשים ללמוד בשיטת ה- E-learning. רב האנשים לא יודעים את השיטות הנכונות. אנחנו מלמדים את הארגון לפתח מערך תמיכה ללימודים מסוגים שונים. את הדוקטורט שלי עשיתי על הקושי של למידה מרחוק ומודל הדרכה מתאים לכך. בארגונים אני מלמד כיצד ללמד וכיצד להקים מערך הדרכה מתאים."

ד"ר גדי רביד הוא דיקן בית הספר למנהל עסקים במכללה האקדמית נתניה, ומנכ"ל החוליה החסרה. בעבר מנהל ההדרכה ומנהל משאבי אנוש של חברת "טלרד", סמנכ"ל משאבי אנוש של חברת רב בריח ומנכ"ל ודיקן הקריה האקדמית לניהול – רופין.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה