שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

במצב הנוכחי, כאשר מספר המובטלים זינק בבת אחת לאחוזים חסרי תקדים ביחס למה שהיה רק לפני חודשים ספורים, ללא מעט ארגונים זאת נראית תקופה  בה האינסטינקט הראשוני הוא לפטר.

אלא שזאת טעות. כפי שכתבתנו כאן בעבר, מצבים של אי וודאות כלכלית מגיעים בדרך כלל בעיתוי בלתי צפוי. כמו למשל, משבר הקורונה.

כאמור, האינסטינקט הראשוני הוא כמעט תמיד לקצץ עלויות במהירות, כדי להמנע מקריסה.

אלא שכאן עולה השאלה הגדולה ביותר: מהי דרך ההתנהלות הנכונה ביותר עבור הארגון בטווח הרחוק.

אין ספק שהעלויות הכבדות ביותר המוטלות על כל ארגון הן עלויות העסקת עובדים, כלומר עלויות השכר וההטבות.

ויותר מכך, עלויות השכר וההטבות הן גם העלויות שהכי קל לקצץ בטווח הקצר. כל מה שעל הארגון לעשות הוא לפטר את העובדים.

ואם בתקופות רגילות, מעסיק שרוצה לפטר עובד צריך להוכיח שיש לו סיבה מוצדקת לכך וכי עשה כל שביכולתו כדי להמשיך להעסיק את העובד, הרי שבתקופה הנוכחית, לאור משבר הקורונה, דיני העבודה התגמשו ונקבע כי ארגונים יוכלו לפטר עובדים עם הרבה פחות מגבלות.

התוצאה היא גלי פיטורים בהיקפים ששוק העבודה כבר הספיק לשכוח מהם, ובה בעת קיצוץ משכורותיהם וההטבות של העובדים שאינם מפוטרים.

השאלה הגדולה היא מה יקרה לארגון בטווח הרחוק יותר של שנה קדימה ואולי אף פחות מכך. הרי לאחר שמשבר הקורונה יפתר, ארגונים שוב יזדקקו לעובדים שלהם, בפרט בעלי המיומנויות.  

רגע לפני שלוחצים על כפתור הפיטורים כדאי לזכור שתכנון לטווח ארוך משמעו לשמר את העובדים המוכשרים, ואת העובדים המיומנים שהארגון השקיע רבות בהכשרתם לתפקיד אותו הם ממלאים.

אבל בכך אין די. דווקא בעיתות של משבר בשווקים, חשוב לבדוק את האפשרות של גיוס עובדים מוכשרים שפוטרו מחברות אחרות וגם אלו שהוצאו לחופשה ללא תשלום.

הרבה מאוד כישרונות נפלטו בתקופה הנוכחית מארגונים אחרים. לכן, במקום לקצץ במשאב האנושי, ארגונים יכולים לבנות עצמם לעתיד בצורה טובה יותר אם יתחילו לבדוק אפשרויות לגייס עובדים.

ארגונים שישכילו לשמר את העובדים המוכשרים והמיומנים שלהם בתקופת שפל זו, לא כל שכן ארגונים שיצליחו לגייס כישרונות שנפלטו מחברות אחרות, או לכל הפחות לבצע איתם הליך של מיון באמצעות הטלפון או הזום, יוכלו, עם היציאה מהמשבר להיות ערוכים טוב יותר לקראת הצמיחה שתגיע בתום המשבר.

ארגונים כאלה יהיו ממוצבים טוב יותר לקראת היציאה ממצב אי הוודאות, לצמוח ולפרוץ קדימה, בעת שהמתחרים רק יתחילו להתארגן לקראת צמיחה מחודשת.

חלק מהאתגר הזה הוא לדעת לקבל את ההחלטה הנבונה ביותר לגבי היקפי העלויות שמפחיתים, איך להפחית אותן, באילו סעיפים לקצץ ואיך למרות כל זאת לשמר עובדים מוכשרים ומיומנים, וכאמור, אף לגייס חדשים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה