לאכול בריא במקום העבודה: מה להעדיף וממה להמנע

לאכול בריא במקום העבודה: מה להעדיף וממה להמנע

תשומת לב של הארגון לבריאות העובד עשויה לתרום רבות למותג המעסיק ולמחוברות העובדים לארגון

שיתוף
מזון בריא במקומות העבודה

שמירה על בריאות העובד תשמר אותו בארגון לאורך זמן

המודעות הציבורית לתזונה נכונה הולכת וגוברת ולמרות זאת, לחץ הזמן בעבודה מאלץ רבים להתפשר, במהלך שעות העבודה, על מזון שלא ניתן לדעת מה מרכיביו. בעיה לא פחות מהותית היא מגשי העוגיות, הרוגלך, הבורקסים, הבייגלה ושאר הצ'ופרים, כמיטב הסוכרים והפחמימות שמונחים על השולחן, במהלך ישיבות ופגישות עבודה, בין אם בחברה או אצל הלקוחות.

חשוב להבין שתזונה נכונה ובריאה יכולה למנוע תחלואה, ומכאן גם להפחית את כמות ההיעדרויות מהעבודה. לעומת זאת, תזונה לא נכונה יוצרת מחסור במרכיבים החיוניים לגוף, ומכאן קצרה הדרך להתדרדרות המצב הבריאותי. במילים אחרות, תזונה נכונה מגבירה את בריאות העובד ואת איכות חייו, בעוד שתזונה לא נכונה גורמת לפגיעה בבריאות העובד ואף לעלייה לא רצויה במשקל. ואז, לפני אירוע חשוב מתחילים בדיאטות בזק שלא רק שהן מזיקות עוד יותר לבריאות ומחלישות, הן גם לא מחזיקות לאורך זמן.

מודעות גוברת במקומות עבודה

אם עד לפני כעשור, ארגונים לא העניקו כל תשומת לב לסוג האוכל שמגיע אל העובדים, הרי שבשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לאוכל בריא, בעיקר בקרב עובדים מדור המיליניום, ומדור האלפא שמגיע כעת אל שוק העבודה. מכיוון שכך, ארגונים שנתפסים ככאלה שדואגים לרווחתו של העובד, הם ארגונים שלא רק דואגים לפעילויות רווחה דוגמת ימי גיבוש וכייף, אלא גם לבריאותו הפיזית של העובד, בשגרת היום יום. העובדה שארגון משקיע מאמצים ומחשבה בשיפור בריאותם של עובדיו, תורמת רבות למותג המעסיק שלו ולמוניטין שלו כמעסיק שכדאי לעבוד אצלו, ובד בבד תורמת גם להגברת מחוברותם של העובדים לארגון.

אם כן, איך ניתן, כדאי ורצוי לשמור על תזונה נכונה במקום העבודה.

  1. בדיקות תקופתיות:

לפני כל דבר אחר, כדאי לארגן בחברה בדיקות תקופתיות לעובדים שמעוניינים בכך. בבדיקות ניתן לברר את רמתם של המרכיבים החיוניים בדם ולקבל התראות מוקדמות על מצבי בריאות בעייתיים. ניתן לעשות את הבדיקות במסגרת יריד בריאות לעובדים, או במסגרת שירות נפרד של בדיקות המתבצעות בארגון. ביצוע בדיקות אלה ישדר לעובדים מסר של אכפתיות ממצבם הבריאותי, ואף יחסוך להם את הצורך לקחת יום חופש כדי להבדק באופן עצמאי.

2. הפחתת בצק, שומן וסוכר, והגברת ירקות וחלבונים:

בפגישות וישיבות, במקום לפזר על השולחנות מגשים עמוסי בצקים עתירי שומן וסוכר, כדאי להניח מגשים עם ירקות חתוכים, פירות חתוכים וקלופים, גבינות קשות (עם עדיפות לגבינות דלות שומן), לחם מסוגים עתירי סיבים תזונתיים (שיפון, כוסמין, מחמצת ואחרים), ומוצרים נוספים שיש בהם יותר סיבים וויטמינים ופחות סוכרים, מלח, ושומן.

  1. דגש על מרכיבים חיוניים

במקומות עבודה בהם יש קייטרינג פנימי, נהוג בדרך כלל לבצע מכרז בין ספקים כשהדגש הוא על המחיר הנמוך ביותר. כלומר, הספק הזול ביותר זוכה. אלא שהאוכל הזול ביותר הוא גם האוכל הפחות בריא. לכן כדאי ורצוי להכניס למכרז סעיף של איכות. לוודא שהאוכל הינו בריא, ושהוא כולל פחות שמן ויותר ויטמינים ומינרלים הדרושים לגוף, חלבונים, פחמימות מורכבות וכו. רופאים טוענים, לדוגמה, כי חלבונים שתכולת השומן שלהם נמוכה יחסית, מאפשרים לגוף לקלוט את הכמות המומלצת של ויטמין B12, סידן וברזל.

  1. להקפיד על כל אבות המזון

בין אם בארגון נהוג שירות קייטרינג, הזמנה ממסעדות או כל צורה אחרת של הזמנת אוכל מבחוץ, חשוב להקפיד להזמין ממקומות בהם מספקים מדי יום מזונות מכל קבוצות המזון, בהם פירות, ירקות, בשר דל שומן, מוצרי חלב, דגנים מלאים וקטניות. יש להעדיף מוצרים דלי שומן (בשרים רזים, מוצרי חלב דלי שומן וכו'). למי שאינו סובל מעודף משקל מומלץ לאכול אגוזים, שקדים וחלבה, אולם במידה, משום שהם מכילים שומנים. למרות כל זאת, אין לזנוח את השומן, ויש להעדיף שומן מהצומח, כמו לדוגמה, אבוקדו, טחינה גולמית, אגוזים וכד'.

  1. ממה להימנע

רצוי להימנע במידת האפשר ממשקאות תוססים וממאכלים מטוגנים, מתובלים או חריפים. כמו כן, במידת האפשר, יש להעדיף ארוחות קטנות אחת לכמה שעות. כלומר יש להימנע מלהגיע אל ארוחת הצהריים במצב של רעב. הימנעות מתחושת רעב תמנע מהעובד לאכול הרבה יותר ממה שהוא באמת צריך, ולא פחות חשוב: תמנע את מצב העייפות ותחושת חוסר התפקוד שנוצרות לאחר ארוחה דשנה מדי.

  1. צמחונים וטבעוניים במקום העבודה

 ככל שעולה טרנד הבריאות גובר המעבר של עובדים רבים, בעיקר עובדים צעירים, לתזונה צמחונית או טבעונית. חשוב מאוד לאפשר לעובדים הצמחוניים והטבעוניים מגוון מספיק גדול כדי שלא לאלץ אותם למצוא פתרונות שידירו אותם משולחן האוכל של החברה. מכיוון שכך, יש לוודא שהקייטרינג (או אספקת האוכל בדרכים אחרות) כולל מזונות מהצומח שהינם עשירים בברזל, ובראש ובראשונה קטניות, דגנים מלאים, ירקות עליים (למשל חסה), אגוזים, ברוקולי, ועוד. וכן מזונות העשירים בוויטמין סי.

בשורה התחתונה, ארגון שמגלה אכפתיות מבריאותם של עובדיו יכול לשמר טוב יותר את עובדיו לאורך זמן, ולשדרג את מותג המעסיק שלו.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. כל הנושא של הסעדה בחברות כל כך חשוב בעיני, גם עכשיו שהכניסו את ה-Meatless Monday וגם מנות שוברות שיגרה מידיי פעם, לא חסר איך לחדש וכמובן חשוב לחדש, אחרת העובדים מעדיפים לאכול בחוץ ואז מתבאסים

השאר תגובה