העסקה גמישה עשויה להיות התרופה נגד הכלכלה השחורה

העסקה גמישה עשויה להיות התרופה נגד הכלכלה השחורה

עבודה בלתי פורמאלית היא חלק מהכלכלה השחורה שהפכה לבעיה גלובלית חמורה. אחת ההצעות להתמודדות עמה היא העסקה גמישה ומפוקחת היטב

שיתוף
כלכלה בלתי פורמאלית

כלכלה בלתי פורמאלית

דוח flexibility@work לשנת 2014 של Randstad מעלה את האפשרות שהעסקה גמישה המפוקחת היטב היא תרופת נגד יעילה נגד כלכלה בלתי פורמאלית, זאת בהתבסס על ממצאים ממחקר חדש, משותף לאוניברסיטת שפילד בבריטניה ול- Regioplan Policy Researchמהולנד. על אף שעבודה בלתי מוכרזת נחשבה בעבר לבעיה סוציו-אקונומית הנמצאת בנסיגה, היום היא נחשבת לנפוצה ומצויה במגמת עלייה, ועל-פי הדוח, היא הפכה למאפיין בולט של הכלכלה הגלובלית.

ה-OECD מעריך שכ-1.8 מיליארד בני אדם, שהם כמעט שני שלישים מכוח העבודה העולמי המונה היום 3 מיליארד בני אדם, פעילים במסגרת הכלכלה הבלתי מוכרזת, מה שגורם לכלכלה זו להיות בעיה גלובלית עצומה עבור כלכלות ועובדים גם יחד. קיימת הכרה כללית בכך שכלכלה בלתי מוצהרת מפחיתה את איכות העבודה ואת איכות תנאי העבודה בנוסף לפגיעה בסביבה העסקית באמצעות תחרות בלתי הוגנת. בסופו של דבר, עבודה בלתי מוכרזת אף מסכנת את עמידותן של מערכות ההגנה החברתית.

ממשלות החלו להקדיש תשומת לב רבה יותר לשכיחות ולסיבות להיווצרותה של כלכלת הצללים. באופן מיוחד, מוקדם יותר השנה, הפרלמנט האירופאי אימץ חקיקה שמטרתה לשפר את תנאי העבודה באיחוד האירופאי. מעבר להרתעה מפני תעסוקה בלתי פורמאלית, הנציבות האירופאית גם דוחקת בקובעי המדיניות ובשותפים חברתיים להפוך אותה לתעסוקה רגילה. השאלה הנוכחית היא מהי הדרך הטובה ביותר להתעמת עם הכלכלה הבלתי מוצהרת ולהשיג את התמורה הזאת.

המחקר הבריטי-הולנדי שהוזכר לעיל מצא שבמדינות שבהן קל יותר לחברות להציע הזדמנויות לתעסוקה זמנית ובמקומות שבהן יש יותר הגנה על כוח העבודה, קיימות פחות כלכלות בלתי מוכרזות. בעזרת יצירת הסביבה הנכונה, האספקה והדרישה של עבודה בלתי מוכרזת מופחתת באמצעות העובדים והמעסיקים גם יחד, לטובת חלופות טובות יותר. אך עדיין נותרת השאלה מהן אותן חלופות וכיצד ניתן להשיגן.

שוק פתוח או שוק מובנה?

דוח flexibility@work לשנת 2014 של Randstad מתאר את הרציונל להתמודדות על הכלכלה הבלתי מוצהרת ודן במניעים לה באמצעות בחינת שתי השקפות מתחרות: שוק פתוח ושוק מובנה. התזה הליברלית של השוק הפתוח טוענת שכלכלה בלתי מוצהרת היא תוצאה ישירה של מיסוי גבוה, שחיתות שלטונית ורגולציה מעיקה. ההשקפה הסטרוקטורליסטית רואה בכלכלה הבלתי מוצהרת תוצר לוואי של פיקוח בלתי יעיל על ההעסקה והיעדר התערבות בשוק העבודה והגנה על העובדים. הדוח חושף את השפעתם של גורמים אלה וכן פרקטיקות של העסקה זמנית על כלכלת הצללים.

המסקנות הן שיש צורך במדיניות שוק עבודה פרואקטיבית יותר כדי להסיר הגבלות בלתי מוצדקות מסוכנויות העסקה זמנית, אומר ז'אק ון דה ברוק, מנכ"ל Randstad. לדבריו, על מנת שעסקים וכלכלות יישארו חדשניים ותחרותיים, הגמישות חיונית. הוא סבור שהדיון בשאלה האם להתיר או לאסור עבודה זמנית אינו במקומו. הדיון צריך להתמקד בשאלה כיצד ניתן לפקח על העסקה זמנית בצורה הטובה ביותר על מנת ליצור מצב של מנצחים בלבד עבור העסקים והעובדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה