כיצד להימנע מאפליה בראיון עבודה

כיצד להימנע מאפליה בראיון עבודה

ארגונים אחראיים לפעולות אפליה של המראיינים, גם אם לא היו מעורבים בראיון באופן ישיר. על מנת להימנע מכך יש לנקוט בכמה פעולות פשוטות, שיבטיחו כי לא תתאפשר אפליה במהלך ראיונות העבודה

שיתוף
אפליה מגדרית

אפליה מגדרית

הטבע שלנו כמראיינים וכבני אדם הוא ליפול בקלות למלכודת ההערכה הסובייקטיבית של המרואיין שלפנינו. אין זה אומר שאנחנו לא מקצועיים מספיק או לא מבצעים את תפקידו תפקידנו כראוי באשר להערכת המועמדים. זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו באופן טבעי ומתוך הצורך לבצע התאמה אופטימלית ככל האפשר של המועמד לתפקיד אליו הוא מתראיין.

סקר שנעשה לאחרונה מטעם אפליקציית גיוס בארה"ב חשף כי יותר מ 40% נשים אישרו שנשאלו שאלות "בלתי הולמות" בראיונות עבודה, זאת בהשוואה ל 12% בלבד מהגברים בסקר. שאלות אלו כללו חקירות לגביי סטטוס מערכת היחסים הנוכחית שלהן, תכניות משפחתיות והאם הן מצאו את המראיין שלהם מושך. בהתאם לכך אולי זה זמן טוב לבצע רענון בנוגע לצעדים שעל מראיינים לבצע כדי להימנע מהאשמות בנוגע לאפליה.

הדרך בה ראיונות עבודה מבוצעים יכולה להיות פוטנציאל לאפליה אפילו מהסיבות התמימות והטהורות ביותר. הטבע של הראיונות אומר שקל מאוד ליפול במלכודת הערכה סובייקטיבית למרואיינים, המבוססת על מה שמתרחש בבית שלהם וכיצד יסתדרו עם שעות התפקיד – מה שלא רלוונטי מבחינת המראיין. נציבות השוויון לזכויות אדם של משרד התעסוקה בארה"ב ממליצה לבצע ראיונות על בסיס של טופס שאלות מוכן מראש, על מנת שהמרואיין ייבחן רק על פי היכולת שלו וההתאמה שלו לתפקיד, כך שמראיינים לא 'יגלשו' לשאלות שיוכלו לסבך אותם לאחר מכן.

מעסיקים צריכים להימנע מלשאול שאלות לא רלוונטיות או בלתי הולמות, המתייחסות למצבו המשפחתי והאישי של מועמד. שאלות כגון: הסדרי טיפול בילדים; הסדרי מגורים; אם הוא מתכנן להתחתן או להביא ילדים וכד'.

אם המידע בנושאים אלו מסופק באופן חופשי על ידי המרואיין, המראיינים לא צריכים להרשות לעצמם להיות מושפעים מזה. המרואיין לא צריך להסביר אם הוא יסתדר עם שעות העבודה בתפקיד המוצע ועם הנסיעות לעבודה וחזרה ממנה, ונשים וודאי שלא צריכות להישאל אם הן מתכננות להרחיב את המשפחה בתקופה הקרובה. מעבר לכך ששאלות אלו מפלות, על המראיין להוציא את התהיות הללו מסל השיקולים שלו בהערכת המועמדים, עליו להיות מכוון אובייקטיבית לבחינת יכולת והתאמת המועמד לביצוע התפקיד הנדרש.

מנהלי משאבי אנוש ומנהלים בכירים בארגון הסתבכו במקרים רבים עם תלונות ותביעות אפליה, בעיקר מצד נשים שנשאלו שאלות מסוג זה, גם כאשר לא הם בצעו את הראיון בפועל. לכן גם כשמראיין מטעם ההנהלה או ממחלקת משאבי אנוש מבצע את הראיון, על מנהליו הישירים לוודא שהוא מונחה שאלות מוכתבות מראש ועל פי הנוהל שאתם כמנהלים יישמתם לתהליך הראיון, כך שלא תהיה לו אפשרות 'להחליק' למקומות מפלים או בלתי הולמים.

ישנה חשיבות גם לתיעוד הראיון, על מנת להתמודד בקלות עם תלונה אפשרית של מרואיין בהמשך, גם ובעיקר במקרים שלא בוצעה אפליה. מראיינים רבים מקליטים את הראיון לצורך תיעוד או מתעדים את תהליך הראיון לאחר מכן בטופס ייעודי שישמר במחלקת משאבי אנוש, כך שכל דבר שנאמר במהלך הראיון יתועד כהוכחה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה