להשתמש בתשוקה כדי להוביל אנשים למיצוי הפוטנציאל שלהם

להשתמש בתשוקה כדי להוביל אנשים למיצוי הפוטנציאל שלהם

מומחים מעולם ההדרכה והפיתוח הארגוני השתתפו ביום עיון ייעודי למנהלי הדרכה שהתקיים בנס טכנולוגיות שמטרתו הענקת כלים מקצועיים וקידום מונח הChief Learning Manager.

שיתוף
יום עיון chief learning manager

למעלה מ-100 מנהלי הדרכה השתתפו בשבוע שעבר ביום עיון ייעודי עבורם בנושא "ממנהל הדרכה ל-Chief Learning Manager" שיתקיים בדופלקס שבהרצליה פיתוח מטעם חטיבת ההדרכה של נס טכנולוגיות.

ד"ר שושי חן, יועצת ארגונית ומרצה בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, פתחה יום עיון זה בהסבר כיצד שיטת האִתגור האינטלקטואלי של העובדים ממקסמת את רווחי החברה.

ה'אִתגור האינטלקטואלי' הינו שיטה המעודדת התפתחות מחשבתית, לפיה העובדים מקבלים משימות המאלצות אותם לצאת מאזור הנוחות שלהם ולחשוב מחוץ לקופסה.

דר' חן המשיכה בהדגימה את תפישת "הכיתה ההפוכה": בשל היעדר ידע מספק בכל הנוגע לעולם האינטרנט של ג'ק וולש, מנכ"ל ויו"ר ג'נרל אלקטריק, הוא בחר במנהל צעיר שילמד אותו כל מה שעליו לדעת. כך נולד מנהג המכונה 'הכיתה ההפוכה', כלומר אימוץ שיטות לימוד מ"דם צעיר" – תפישה לפיה עובד חדש מביא עמו ידע חדש.

"בג'נרל אלקטריק כל דעה נחשבת", אומרת חן. "המדיניות מכתיבה לכל מנהל המציג רעיון חדש לקבל תשובה מהממונים עליו בתוך שבוע. הנוהל מקדם רצינות כלפי יכולות העובדים והמנהלים, ונותן להם מוטיבציה להיות מושקעים יותר לטובת הארגון".

חן הציגה מודל המפשט את הבנת תהליך הלמידה, ומציג 4 שאלות מנחות: מה, היכן, מי ומתי. שאלת ה'מה' בוחנת מהו התוכן או השיטה הנלמדים; שאלת ה'היכן' בודקת היכן הלמידה מתקיימת, כלומר במשרד, בבית, בטבע, במקום ייעודי או במקום הומה אדם; שאלת ה'מי' בודקת מיהו העובד הלומד, מה מעניין אותו וכן מהן החוזקות והחולשות שלו; ושאלת ה'מתי' בוחנת מתי הלמידה מתקיימת במהלך היום.

"נושא נוסף בלמידה ארגונית הינו התאמת האדם למקום על פי גיל, מקצוע ורצון, כלומר התאמת סביבת העבודה לאדם הלומד", אומרת חן. "המנהל המבקש לאתגר את עובדיו חייב לוודא שארגונו הוא ארגון לומד, כי רק כך יוכל לייצר נסיבות כדי לאתגר את עובדיו לאורך טווח".

אלון ממלוק - ראש חטיבת ההדרכה באמדוקסבהמשך, אלון ממלוק, ראש חטיבת ההדרכה באמדוקס, הציג בהרצאתו את עולם ההדרכה של אמדוקס תחת הכותרת 'ממנהל הדרכה ל-CLM'. "חזון תרבות הלמידה באמדוקס שונה מאד מסטנדרט ה-8 שעות המשעממות בכיתה, שממש לא מסבות הנאה מהתהליך", אמר ממלוק. "החזון של אמדוקס מכתיב להשתמש בתשוקה כדי להוביל אנשים למיצוי הפוטנציאל שלהם".

לדברי ממלוק, על הלמידה להיות זמינה ומכאן שיש לאפשר צריכת תוכן מכל מקום ואספקת תוכן לכל מקום. בנוסף על הלמידה להיות פשוטה, ולפיכך יש להימנע מיצירת תבניות מסובכות.

ממלוק ציין את פלטפורמת סרטוני הלמידה 'MOOC Elearning', המלווים בקהילת משתתפים לטובת שאלות, המהווה לגישתו מודל מוצלח ביותר ללמידה.

רינת אהרוני - מנהלת תחום ייעוץ - הנחייה ולמידה מתוקשבתרינת אהרוני, מנהלת תחום ייעוץ, הנחייה ולמידה מתוקשבת בנס טכנולוגיות, הסבירה בהרצאתה כיצד ניתן לשדרג את מיקומו של מנהל ההדרכה בארגון באמצעות כלים מעשיים ורעיונות ליישום ולביצוע. "האם תקין שמנהל הדרכה לא ידע על כל הדרכה שמתרחשת אצלו בארגון? האם צריכה להידלק נורה אדומה אצל מנהל המתבקש לשריין כיתה עבור הדרכה שלא ידע על קיומה?" שואלת אהרוני. "מבחינת המרצה באופן אישי – אכן תידלק נורה אדומה במקרה זה. מכאן נשאלת השאלה – "היכן אנו רוצים להיות כמנהלי הדרכה?"

לדברי אהרוני, כל תהליך של פיתוח ארגוני חייב לשלב הדרכה. "ההדרכה הינה זרוע ביצועית של ההנהלה", היא אומרת. "מנהל ההדרכה עשוי להיות בעומק המערכתי של תכנית ההדרכה של ארגונו, ועל כן יש לענות על השאלה האם לערב אותו בניהול התקציב. מרבית מנהלי ההדרכה נמנעים מלבחון ולפקח על הסטטוס התקציבי של המחלקות השונות.
תופעה זו מזיקה לארגון כי החלטותיהן של המנהלים לבסוף לא מבוססות על יכולות הארגון בפועל".

ריקי דרור

ניתוח עלות-תועלת

ריקי דרור, מנהלת הדרכה ופיתוח ארגוני בש.ל.ה מקבוצת שירותי בריאות כללית, הסבירה כיצד על מנהל ההדרכה להיות שותף ביישום האסטרטגיה הארגונית בחברה.

דרור קיבלה מנדט מההנהלה הראשית בארגון לקבלת החלטות אסטרטגיות של הארגון בכל הנוגע לתכנית ההדרכה. לדבריה, יש לבצע ניתוח עלות-תועלת של מיצוי התקציב בהדרכות בארגון, והיא נמנעת מאישור הדרכות עד שהיא משתכנעת שאכן יש בהן צורך של ממש.
כך היא מקבלת שליטה על תקציב ההדרכה, ומצליחה להגן על הארגון מפני חריגות תקציביות, ובמקביל לוודא קיום הדרכות חשובות.

את יום העיון חתמה צמרת פירסט, יזמת בעלת ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתפקידי ניהול ופיתוח עסקי.
בהרצאתה הציגה פירסט מיזם חובק עולם המאתגר את הסטטוס קוו על תפישת המונח 'חדשנות'.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה