טלפון שבור: איך בוחרים ספק סלולר לחברה?

טלפון שבור: איך בוחרים ספק סלולר לחברה?

כניסת המפעילים הווירטואליים והשחקנים החדשים רמי לוי ומירס, לא מקלה על בחירת המפעיל. איך יודעים איזה מסלול הכי משתלם?

שיתוף

תלי מילים נכתבו על שוק הסלולר הישראלי. מה לא נאמר כבר? יש תחרות, אין תחרות, יש מקום למפעילים נוספים, השוק רווי ועוד שלל דעות ועמדות – לרוב שזורות היטב באינטרסים עסקיים או צרכניים מובהקים.

עם או בלי חבלי לידה, כניסתו של רמי לוי כשחקן חדש לתחום משכה את תעריפי השימוש כלפי מטה, דבר שגרם לחברות הסלולר הוותיקות לעמוד על הרגליים האחוריות ולהתעקש על כל צרכן ממורמר כמו שלא התעקשו במשך שנים, אם בכלל.

אז אם בסקטור הפרטי קשה יותר מעתה לבחור את ספק הסלולר והתוכנית המתאימה לכל צרכן, בחירת מפעיל סלולר יעיל וחסכוני לחברה או לארגון, נדמית כמשימה בלתי אפשרית . אז מה עושים?

ראשית, יש להתנתק מהספק הקודם באופן הדרגתי. בשלב השני ובמקביל, רצוי לבחור את החדש. כאן נכנסות שלוש אפשרויות עיקריות: האחת, ספק סלולר ותיק אך שונה מזה שהיה עד כה לארגון. במילים אחרות, סלקום, פלאפון או אורנג'.

אופציה נוספת, היא התקשרות עם ספק סלולר חדש כמו מירס או גולן טלקום (שזכו במכרז לשיווק שירותי סלולר מינואר 2012). האלטרנטיבה השלישית היא להתנתק ממפעילים בעלי תשתיות ולעבור לספק וירטואלי (MVNO) דוגמת רמי לוי, FIVE, אלון סלולר, פרי טלקום או גלי פון. בשלב זה, מרביתם אינם מתאימים למגזר העסקי (על כך בהמשך).

כדאי לשים לב, ואת זה לא כולם יודעים נכון לעכשיו: החברות הגדולות והוותיקות בענף עמלות על החדרתם של 'מותגי בית'. כלומר, מסלולים סלולריים חדשים בקונספט ה'לואו קוסט' (LOW COST). בדומה לטיסות הלואו קוסט, גם כאן אמורים המסלולים הללו להתחרות בספקים החדשים ובספקים הווירטואליים. גם שמות קליטים כבר יש לכל אחד מהם: סלקום BASIC, אורנג' CLEAR ופלאפון ME.

מבולבלים? ב-2012, אם לסכם, יעמדו בפני ארגונים וחברות כ-13 מסלולים אפשריים שמציעות עשר חברות. לא פשוט, אבל אפשרי.

טקטיקת 'חרדת הנטישה'

נתחיל מכך שבדומה לתנאי העסקאות לסקטור הפרטי, תנאי העסקה ומחיריה בתחילת הדרך, עשויים להשתנות בתום שנה או שנתיים, לרוב כלפי מעלה. הנגזרת ברורה כבר מעכשיו: לא כדאי להתחייב לספק סלולר לתקופה ממושכת (יותר משנה),  שכן זו עתידה להתגלות בדיעבד כטעות עסקית-כלכלית.

השלב הבא הוא שלב ההגדרות והמטרות. חיסכון בחשבון החודשי לבדו אין די בו, ולא כל ספק שמציע הסכמים זולים יותר, ערוך לתת שירותים לעסקים ולארגונים. לכן יש להגדיר מראש את מטרות ההתקשרות מול החברה הסלולרית. בחירה ב'פרטנר' שאינו מתאים לצרכים הייחודיים והעסקיים של הארגון, עלולה להסב נזקים דוגמת פגיעה בתפקודו ובשמו הטוב, עזיבת לקוחות, פגיעה בתפקוד השוטף של קבוצות עובדים ואף סיכון חיי אדם במקרים קיצוניים. ארגון כזה אולי חסך בחשבון החודשי, אבל יצא שכרו בהפסדו.

במקרים בהם ישנה שביעות רצון מהשירות והתעריפים של הספק הקיים, אבל רוצים בכל זאת להשיג תנאים טובים יותר לנוכח התחרות המתחדשת, ניתן לנסות את 'טקטיקת חרדת הנטישה'. דהיינו, ליצור קשר עם חברת הסלולר ולומר שהארגון שוקל לנטוש אותו. זאת, כמובן, לאחר בחינת החלופות הקיימות בשוק. במקרים רבים, די בהודעה שכזאת כדי לשפר את תנאי ההתקשרות, אלא אם שימור הלקוחות לא ישכיל לבוא לקראתכם. או אז תוכלו לממש את הצהרת הכוונות ולנדוד לאחד המתחרים.

להמתין ל-2013?

היה והחלטתם להישאר עם הספק שלכם, שווה לבחון אפשרות לעבור לחבילות ה'לואו קוסט' של החברות הבנות. אמנם לא תמיד ההצעות שלהן יתנו מענה לצרכים עסקיים, אך מאידך אתם עדיין נשארים עם אותו מפעיל סלולרי ונהנים מתעריפים מופחתים.

בהינתן והגלישה הסלולרית מקבלת משנה חשיבות בעסק, רצוי להמתין לשנת 2013. בשנה זו אמורות חברות הסלולר לפרוס רשתות של הדור הרביעי עם רוחבי סרט גדולים משמעותית ועם רשת המותאמת למגמות החדשות בעולם ה-ICT. באלו נעשה שימוש, בין השאר, בשילוב רשתות חברתיות, עבודה ניידת ועננים. זו בהחלט חלופה שכדאי לשקול ברצינות, בתוך מכלול הצרכים הקיימים והעתידיים של הארגון.

לבד ממחירים תחרותיים, שני שחקנים נוספים – מירס וגולן טלקום, יציעו מכשירים מהמתקדמים בעולם הסלולר, של המותגים נוקיה, LG, סמסונג, מוטורולה ואפילו סוני. מירס, שתהפוך בקרוב לשם מותג חדש, עתידה להיות החלוצה בשוק מבין השתיים, כבר בחציון הראשון של 2012.

ספק וירטואלי, אבל

נכון לסוף 2011, המפעילים הווירטואליים אינם מתאימים למגזר העסקי באופן מוחלט, להוציא התאמה חלקית למגזר ה-SOHO או לעסקים המחזיקים בעשרה מכשירים לכל היותר. לכולם, למעט רמי לוי, יש מותג תקשורת עצמאי ומערכי תקשורת מלאים בדומה למפעיל סלולר גדול.

אלא שמרביתם יתנו יתרון ניכר בשוק רק לגופים המחפשים להימנע ממחויבות והתחייבות חוזית. יתר על כן, היתרונות הטכנולוגיים של מפעיל וירטואלי טרם הוכחו מעשית ברמת השירות ובאיכות השיחה. חלקם יציעו שילוב בין שירותי סלולר בישראל ונדידה בחו"ל, במחירים תחרותיים, מבוססי SIM בינלאומי. הצעות כאלה תואמות עובדים ומנהלים רבים השוהים או עובדים בחו"ל ומשלמים תעריפים יקרים עבור שיחות מחו"ל לישראל. חלקם אף יציעו מכשירי סלולר חליפיים זולים, ללא כל התחייבות.

בסיכומו של דבר, ספקי סלולר וירטואליים מתאימים כשירות משלים ולא עיקרי, כמו למשל עבור עובדים זמניים, לצרכי מבצע או פעילות מסוימת שיש בהם צורך בכמות מכשירים נוספת מעבר לקיים בארגון, עבור עובדים הטסים לחו"ל בתכיפות וכדומה.

בין אם החלטתם להישאר עם הספק שלכם או לערוק למתחרים, שמרו על כל מספרי הטלפון המוכרים של העסק ובצעו 'ניוד'. אתם לא באמת רוצים לגרום ללקוחות שלכם לחפש אתכם או להתרגל למספרים חדשים.

מסך הערפל

בשורה התחתונה, צרכנות נבונה חשובה ונדרשת גם כאן, עשרות מונים, עד שיתפזר הערפל ויתברר תוואי התחרות. במובן מסוים, מדובר בצרות של עשירים, שהרי תפקידן של החברות הוא לריב על כיסכם. הארגונים והלקוחות העסקיים הם הכסף הגדול שיכול לשנות מאזנים בסופו של כל רבעון. תפקידם של אלה הוא לעמוד על מיצוי הזכויות הצרכניות בשוק, ולהפיק את המרב מהרחבת השוק לתחרות. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה