הטכנולוגיה מאיימת על השכר שלנו!

הטכנולוגיה מאיימת על השכר שלנו!

סימולציה שביצעו חוקרים מציגה תרחיש כלכלי מפחיד שבו החלפת בני אדם במכונות חכמות תיפגע ברווחה של כולם

שיתוף

אולי צפינו ביותר מדי סרטי אימה. סביר להניח שכולנו צפינו בכמה סרטי אימה שהשאירו אותנו קצת לא רגועים לגבי העתיד בעולם הטכנולוגי. אבל לא רק סרטי אימה מפריעים את שנתם של החוקרים. תוצאות של מחקרים ותחזיות של יודעי דבר דווקא מעוררים חשש ואולי פחד אמתי יותר.

האם בקרוב למחלקות משאבי אנוש לא יהיה את מי לנהל? הייתכן שחלק ממנהלי משאבי אנוש של העתיד יהיו בעצם טכנאים שמטפלים ברובוטים והשאר יעבדו מול מועסקים שמצבם הכספי רע הרבה יותר מכפי שהוא כיום?

אתר משאבי אנוש HC Online מציג מחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת בוסטון ואוניברסיטת קולומביה. מחקר זה מזהה סכנה שבה סרטי המדע הבדיוני המפחידים, שבהם הרובוטים משתלטים על העולם, עלולים להפוך למציאות – מוקדם יותר ממה שאנחנו חושבים. אם הטכנולוגיה עדיין לא מאיימת על העולם כולו, היא לפחות מאיימת על עולם העבודה שבו הרובוטים יתפסו פיקוד.

החוקרים יצרו סימולציה של כלכלה שבה יש שני סוגי עובדים: מועסקים בהי-טק שכותבים קוד, ומועסקי לואו-טק, שמייצרים שירותים אנושיים ועובדים במקצועות כמו אמנות, כוהני דת ופסיכולוגים. באופן התחלתי, דרישה גבוהה לכתיבת קוד הביאה לכך שעובדי ההי-טק נהנו מהעלאת שכר. אולם, ככל שהסימולציה התפתחה, מספר עובדי ההיט-טק הצטמצם. מחברי המחקר זיהו שכאשר מכונות חכמות משיגות את היכולת ללמוד משימות, המשימה של כתיבת קוד חדש הופכת למיותרת. לכן, עם הזמן, כותבי הקוד הופכים פחות רלוונטיים.

הדרישה לעובדי הי-טק הופכת בסופו של דבר למוגבלת, הם נדרשים רק לצרכי תחזוקה כללית כמו עדכונים ותיקונים. עובדי ההי-טק הנותרים מצאו את עצמם בסימולציה עוברים למגזר השירותים, ובכך מביאים לירידת גובה השכר של אלה שכבר היו חלק מתעשייה זאת. כך, משכורות ההי-טק הגבוהות הולכות ונעלמות ומשכורות הלואו-טק יורדות.

לכולם יהיה רע יותר
"הרובוטים יכולים להביא לכך שכל עובדי ההי-טק העתידיים, ופוטנציאלית, גם כל עובדי הלואו-טק העתידיים יהיו במצב גרוע יותר… בקצרה, כאשר מכונות חכמות מחליפות אנשים, הן בסופו של דבר נושכות את הידיים שמממנות אותן," כך גורסים החוקרים.

"בהיעדרה של מדיניות פיסקאלית הולמת שמחלקת מחדש את ההכנסות מהמנצחים למפסידים, משמעותן של מכונות חכמות עלולה להיות סבל לכולם בטווח הארוך," הצהירו מחברי המחקר, שאמרו גם כי "המסר המרכזי מטריד."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה