זמן הוא הכסף החדש

זמן הוא הכסף החדש

איש עסקים ויזם מצליח מפרגן למדיניות החופשות ללא הגבלה של ריצ'רד ברנסון, וטוען שחברות שמחזירות לעובדים את השליטה על הזמן שלהם מרוויחות יותר כסף

שיתוף
זמן זה כסף

זמן זה כסף

ריצ'רד ברנסון הכריז לאחרונה שייתן לעובדי חברת התעופה שלו Virgin חופשות בלתי מוגבלות בזמן. או שהוא משוגע, או שהוא יודע משהו שאחרים טרם גילו, כותב בטור ב-Inc. צ'אק בלייקר, יזם ומייסד חברת הייעוץ Crankset Group. ברנסון גילה שעושים יותר כסף אם נותנים לאנשים את הזמן שלהם בחזרה.

העידן התעשייתי לימד אותנו שהדרך היחידה לעשות כסף היא לתת תמורתו זמן. העסקה הייתה ברורה וקבועה: אתם תיתנו לי שמונה או עשר שעות מהיום שלכם, ואני אתן לכם כסף. אבל במה שבלייקר מכנה "עידן ההשתתפות" (the Participation Age), משהו חדש עולה. חברות מבינות שאם מחזירים לאנשים את הזמן שלהם, הם יתנו להן יותר כסף. זה נשמע מנוגד להיגיון, אבל זה בעצם אינטואיטיבי למדי. ברנסון מוביל רעיון ובקרוב ילכו בעקבותיו גם אחרים.

למה לוותר על שיטת החופשות המסורתית, שקיימת כבר יותר מ-170 שנים? כי היא הייתה כבר אז רעיון גרוע, אומר בלייקר. עם כוח העבודה שלא גדל בצל של העידן התעשייתי, הרעיון הזה גרוע אף יותר היום. כמעט אף אחד מתחת לגיל 40 אינו יכול להתחבר למערכת מבוססת זמן שאין בה שום היגיון בעולם עבודה המבוסס על תוצאות.

האנושיות חוזרת למקום העבודה

ברנסון הוא לא זה שהגיע למסקנה בעצמו. פחות מ-1% מהחברות בארצות הברית נותנות חופשות ללא הגבלת זמן. אלה הנתונים: כאשר נותנים לאנשים שליטה על הזמן שלהם, הם עושים יותר כסף עבור החברה. W. L. Gore Inc, החלוצה בדחיית העידן התעשייתי, היא חברה בשווי 3 מיליארד דולר שלה 10,000 בעלי מניות. שם יש חופשות ללא מגבלת זמן כבר משנות ה-60' והחברה ממשיכה לגדול. חברת Semco, שמייצרת משאבות החל מ-1951, היא עוד דוגמה לחברה מעידן ההשתתפות. ב-1981 היא עברה לידיו של ריקרדו סמלר שהפך אותה למקום שנפלא לעבוד בו וכולל חופשות ללא הגבלת זמן שהיא חלק מהטבות נוספות שהחזירו את האנושיות למקום העבודה. החברה גדלה מ-4 מיליון ב-1981 למיליארד דולר היום, והיא ממשיכה לצמוח.

יש גם חברות טכנולוגיה שמתנהלות כך כבר שנים ומספר גדל והולך של חברות מסורתיות כמו גם תעשיות חדשות מאמץ חופשות ללא הגבלת זמן. כולן מגלות שכל מה שמחזיר לעובדים את השליטה על חייהם מוכיח את עצמו כטוב יותר עבור החברה. זהו ההפך הגמור ממה שאבותינו אנשי העידן התעשייתי האמינו בו.

Crankset, החברה של בלייקר וגם חברות אחרות מחזירות כסף עבור חופשה, אבל רק כנגד חשבוניות שמוכיחות שהאדם אכן הוציא כסף על חופשה. הם ואנשי הזמן החופשי הבלתי מוגבל צריכים להיאבק עדיין בבעלי דעות שמרניות מהעידן התעשייתי. להם אומר בלייקר, "המציאות פשוטה מאוד. תנו לאנשים שליטה על הזמן שלהם, והם יבנו חברה מצוינת, לא עבורכם, אלא איתכם. בעידן ההשתתפות, זמן הוא הכסף החדש."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה