חברות הביטוח מחזירות מלחמה: "לא נשתוק על פגיעה קיצונית בדמי הניהול"

חברות הביטוח מחזירות מלחמה: "לא נשתוק על פגיעה קיצונית בדמי הניהול"

בהודעה משותפת שהוציאו האשימו את המפקח על הביטוח באוצר בשיקולים פוליטיים ודרשו לבחון את הנושא פעם נוספת

שיתוף

זה היה צפוי ובכל זאת, ההסכמה המשותפת בין המפקח על הביטוח באוצר עודד שריג ליו"ר ועדת המשנה לפנסיה ח"כ חיים כץ, אשר לשיעור הפחתת דמי הניהול, עוררה את זעמן של חברות הביטוח ושליחיהן.

אתמול (ד') העבירו החברות תגובה חריפה למהלך, הגם שגם הן ידעו כי שיעור דמי הניהול צפוי לרדת. במקביל, בכנסים שעסקו בתחום משאבי האנוש והביטוח הפנסיוני של העובדים, ניצלו נציגי החברות השונות את ההזדמנות להחזיר מלחמה בנושא, במהלך הרצאות על הבמה מול קהל המשתתפים.

"חברות הביטוח רואות בחומרה רבה את הסכמתו של המפקח על הביטוח להקטין באופן קיצוני את דמי הניהול בניגוד לעמדתו המקצועית ולמספרים שהציג בוועדת הכספים של הכנסת רק לפני מספר ימים", נכתב בהודעה שהועברה לתקשורת. "ההחלטה מהווה גם הפרה של התחייבויות ומצגים שלטוניים, שניתנו על-ידי המפקח ועל ידי שר האוצר למנכ"לי חברות הביטוח… המפקח הינו הסמכות המקצועית הקובעת, ובנושא כה חשוב לא היה כל מקום ל"דיל" שבו השיקולים הפוליטיים והפופוליסטיים גברו על השיקולים המקצועיים.

"מממצאים שהוצגו ע"י המפקח", ציינו, "עולה כי העלויות של החיסכון הפנסיוני בישראל הן נמוכות או דומות למקובל בעולם המערבי. לא זו אף זו המשקיעים בעולם מדירים רגליהם מהשקעות בענף החיסכון הפנסיוני בישראל מפאת הרגולציה המכבידה והפגיעה הקשה בדמי הניהול. לא ניתן לעבור לסדר היום על פגיעה רטרואקטיבית בקופות הגמל ועל שבירת 'כללי המשחק' על ידי המדינה. הכנסת שיקולים זרים לשוק החיסכון הפנסיוני, אשר פועל על בסיס עקרונות כלכליים תגרור עיוותים שאת תוצאותיהם הקשות לא ניתן לשער, ולפיכך אנו מצפים מהמפקח על הביטוח שלא להביא את התקנות בניסוחן החדש לאישור ועדת הכספים, אלא לבחון את הנושא פעם נוספת לפי אמות מידה מקצועיות בלבד".

 

רושם מטעה

ביקורת נוספת נשמע אתמול (ד') במהלך אחד ממושבי ועידת משאבי אנוש שנתית שהתקיימה בפתח-תקוה. המשנה למנכ"ל מנורה מבטחים, יעל גרינוולד, כינתה את המתנגדים לגביית דמי הניהול "פופוליסטים". "בשנה שבה היו ירידות בשוק ההון להגיד שגבו דמי ניהול והשיאו תשואות אפס, זה פופוליזם ולא מלמד את הציבור", ירתה בפתח דבריה. "החיסכון הוא ל-60-70 שנה, וצריך למדוד את התשואה על פני מספר שנים. אם נסתכל על הענף של שוק קרנות הפנסיה, אז התשואה הממוצעת הייתה שישה וחצי אחוז בחמש שנים האחרונות.

"גם ב-2008 כשהיה משבר בשוק יש הוצאות ניהול וגם כיום יש. הדמגוגיה הזאת, לעשות סלט בין כל מוצרי החיסכון לטווח ארוך היא מאוד מסוכנת.  הרושם שנוצר כאילו דמי הניהול הם מאוד גבוהים וההוצאות קטנות ויש פה רווחים לא מידתיים בענף הזה, הוא מאוד מטעה. גם פרופ' עודד שריג בכנסת בשבוע שעבר, אמר שההוצאה הממוצעת בגופים המוסדיים שמנהלים תוכניות לחיסכון ארוך טווח עומדת על 0.95 אחוז מהצבירה. המרווחים הם מאוד מצומצמים ואין כמעט סיכוי לגבות היום בקופות הגמל דמי ניהול בפרמיה גם מכיוון שיש ירידה גדולה בהפקדות השוטפות".

גרינוולד הודתה, עם זאת, שהלקוח הפרטי משלם כיום ושילם בעבר דמי ניהול ללא הנחה. "לקוחות פרטיים משלמים נכון דמי ניהול מלאים, אבל אלו ששייכים לקולקטיב מקבלים דמי ניהול נמוכים. לכן לבוא ולהגיד אפס תשואה זה פופוליזם".

כצפוי, הצטרף לדבריה מנכ"ל בית ההשקעות אינפיניטי, רו"ח בני איל. "חשוב מאוד כאזרחי המדינה, יש אינטרס לכולנו פה שבשוק הזה תהיה תחרות. אנחנו רואים שווקים אחרים שאין בהם הרבה תחרות, וזה לא עושה טוב לצרכן כי הוא לא יקבל שירות טוב ומחיר טוב. לתת את השירות עולה כסף".

בתחילת החודש אמר דברים ברוח דומה המשנה למנכ"ל חברת הביטוח הראל, דורון גינת. " בכל מקום שלוחצים יתר על המידה, הפתרון שיימצא יהיה פחות טוב בדמות הורדת רמת השירות וכן הלאה. בסופו של יום אנחנו גופים עם מטרות רווח. הרווח לא צריך להיות חזירי ומוגזם, אבל חייב להיות רווחי. 

"אנחנו מקווים שהפתרון של הורדת דמי הניהול יהיה ברמה סבירה. ככל ששיעור דמי הניהול ירד, אנחנו נראה יותר 'בליטות' בארגונים שבהם העובד עצמו רוצה להיפרע מההסדר בין המעסיק ליצרן, ולעבוד באופן ישיר מול היצרן. אנשים חושבים שאם עובדים באופן ישיר מול יצרן ומשיגים דמי ניהול נמוכים, בזאת תמו הצרות. אבל החשיבות של המעסיק במארג הפנסיוני היא גבוהה לאין שיעור ולצערי הסירו מעליהם את האחריות.

"התיקון לחוק ועדת בכר בא ואמר, שאתם (המעסיקים, י"ח) לא חייבים להכתיב לעובדים היכן לחסוך, וזו הטעות הכי גדולה. שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה. הדבר היחיד שקיים הוא הפרט. כשיש ברדק גדול לאן הולכים? לדמי הניהול".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה