שיתוף

 

היקפי אימוץ הבינה המלאכותית במקומות העבודה הולכים וגוברים, ובהתאם לכך, אחוז העובדים בארה"ב, המשתמשים בבינה מלאכותית לפחות כמה פעמים בשנה כמעט הוכפל בתוך שנתיים – מכ-21 אחוזים מהעובדים לכ-40% מהעובדים, כך עולה מסקר שערכה חברת המחקרים גאלופ בקרב עובדים במקומות עבודה בארה"ב.

עוד עולה מהסקר של גאלופ, כי גם תדירות השימוש בבינה מלאכותית הולכת ועולה, כאשר השימוש היומי הוכפל מכארבעה אחוזים לכשמונה אחוזים רק בשנה האחרונה (2025).

עלייה זו בולטת ביותר בקרב עובדי הצווארון הלבן. מהסקר עולה, כי כ-27% מעובדי הצווארון הלבן משתמשים כעת בבינה מלאכותית לעיתים קרובות.

בין הענפים שנצפו בהם השיעורים הגבוהים ביותר של שימוש תכוף בבינה מלאכותית ניתן למנות את ענף הטכנולוגיה עם כ-50% מהעובדים שעושים שימוש תכוף בבינה מלאכותית, ענף השירותים המקצועיים עם כ-34% מהעובדים וענף הפיננסים על כ-32% מהעובדים שעושים שימוש תכוף בבינה מלאכותית.

לעומת זאת, השימוש בבינה מלאכותית נותר ללא שינוי עבור עובדי קווי הייצור ועובדים שעובדים ישירות מול לקוחות.

עוד עולה מהסקר, כי מנהלים נוטים להשתמש בבינה מלאכותית לעיתים קרובות, פי שניים מעובדים שאינם מנהלים.

למרות עלייה מהירה זו, חששותיהם של העובדים לגבי פיטורי מקום עבודה נותרו ללא שינוי, כאשר רק כ-15% מהעובדים מאמינים שהבינה המלאכותית תחסל את מקום עבודתם בחמש השנים הקרובות.

עם זאת, החשש לאבד את מקום העבודה לטובת הבינה המלאכותית הינו גבוה יותר במגזרים מסוימים לרבות טכנולוגיה (הייטק), קמעונאות ופיננסים.

בין האתגרים המשמעותיים ביותר שניצבים בפני שילוב הבינה המלאכותית במקום העבודה, יש למנות את היעדר ההנחיות הברורות מצד ההנהלה.

כ-44% מהארגונים משלבים את הבינה המלאכותית בעבודה, אבל רק כ-22% מהארגונים תיקשרו לעובדים אסטרטגיה ברורה לגבי זה, ורק כ-30% מהארגונים קבעו מדיניות או הנחיות לשימוש בבינה מלאכותית.

פער זה, בין שילוב הבינה המלאכותית לבין ההנחיות לשימוש בבינה מלאכותית מותיר עובדים רבים המשתמשים בבינה מלאכותית ללא רשת ביטחון.

מכשול נוסף הוא הערך הנתפס של בינה מלאכותית. עובדים מגלים לעיתים קרובות שלא ברור להם איך הם אמורים להשתמש בבינה מלאכותית בעבודה ומהי הצעת הערך שלה.

אפילו בקרב העובדים שכבר משתמשים בבינה מלאכותית, רק כ-16% מהם ענו בסקר כי הם 'מסכימים בתוקף' לקביעה שהכלים המסופקים להם על ידי החברה שלהם, הינם שימושיים.

קיים הבדל ניכר בתפיסה בין אלו שמשתמשים בבינה מלאכותית לבין עובדים שלא משתמשים בבינה מלאכותית.

לדוגמה, כ-68% מהעובדים שהשתמשו בבינה מלאכותית בעבודה עם לקוחות מצאו שיש לה השפעה חיובית, בעוד שרק כ-13% מאלו שלא השתמשו בבינה מלאכותית בעבודה עם לקוחות האמינו שיש השפעה חיובית.

כדי שמנהלים יעודדו אימוץ רב יותר של בינה מלאכותית, עליהם להמחיש את ערכה.

הנתונים שעולים מהמחקרים של גאלופ מצביעים על כך שכאשר מנהלים מתקשרים היטב תוכנית ברורה לשילוב בינה מלאכותית, העובדים נוטים פי שלושה להרגיש מוכנים לכך, ונוטים פי 2.6 להרגיש בנוח להשתמש בבינה מלאכותית בתפקידיהם.

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות