התעמרות במקום העבודה פוגעת בתוצאות העסקיות של הארגון

התעמרות במקום העבודה פוגעת בתוצאות העסקיות של הארגון

בהיעדר חוקים ברורים למניעת התעמרות במקום העבודה, מחלקת משאבי האנוש היא קו החזית הראשון בהגנה על העובדים והארגון כולו מפני בריונות והתעמרות

שיתוף
התעללות בעובד

החוקים למניעת התנכלות תעסוקתית אמנם טרם נכנסו לתוקף בישראל, על אף שתי הצעות חוק שעדין מונחות על שולחן הכנסת, אבל בתי הדין לעבודה לא ממתינים למחוקקים. בשנים האחרונות שם לו בית הדין לעבודה למטרה לעקור משורש את התופעה המסוכנת הזאת הפוגעת קשות במשק כולו.

מסתבר שגם המעסיקים עצמם נפגעים מתופעת ההתעמרות במקום העבודה, אף על פי שלפעמים הם עצמם מתעמרים בעובדים שלהם, ולפעמים המתעמרים הם מנהלים שהמעסיקים מעניקים להם גיבוי.

בשנים האחרונות החלו להישמע בבתי הדין לעבודה פסיקות במסגרתן טוענים השופטים כי יש הכרח למגר תופעות אלה של התנכלות והתעמרות בעבודה שהפכו כבר מזמן למגיפה.

בראיון שערכנו על עו"ד קובי חתן, מומחה לדיני עבודה, הוא אמר: פסק הדין של מני נפתלי שניתן בשנה שעברה, פתח למעשה את הדלת לתביעות בנושא התעמרות בעבודה (מדובר בתביעות כנגד המעסיק המנהלים בארגון וכו), למרות שלכאורה אין חוק שעוסק בהתעמרות במקום העבודה.

לא רק בישראל

למרבה הצער, תופעה זו של התעמרות במקומות העבודה אינה ייחודית לישראל. מתברר כי ממחקרים שנערכו בארה"ב על ידי ה- Employment Law Alliance עולה, כי כמעט מחצית מהעובדים האמריקאים חוו התעמרות במקום העבודה. טקטיקות בריונות של מנהלים כלפי עובדים הכפופים להם כמו גם על ידי עמיתיהם לעבודה, הינן שכיחות למדי בשוק העבודה האמריקאי והן נעות מהשפלה לחבלה, ועד לאיומים והפחדות.

ארגון ה- Employment Law Alliance טוען, כי כל אחד מסוגי ההתעמרות מפריעים לפרודוקטיביות ועלולים ליצור סביבת עבודה רעילה עבור עובד אחד או יותר.

מנהלים רבים נוקטים בגישה לפיה הם לא מעודדים את העובדים להתלונן אלא מורים להם  לשים בצד את הבעיות האישיות שלהם ולהתמקד בעבודה.

אלא שלהתעלמות מתופעה של התעמרות יש השפעה דומה לזו של פרי רקוב בארגז. ובסופו של דבר היא עלולה לעלות לארגון הרבה יותר ביוקר מאשר סתם חוסר שקט זמני.

מתח מופרז בעבודה ותביעות משפטיות

עובדים שתשומת הלב שלהם נתונה במהלך היום להתעמרות בהם ולניסיונות 'להסתדר' עם המתעמר, נוטים יותר להיות במתח מופרז. מצב זה מגלם פוטנציאל להתגברות ההיעדרות מהעבודה, בעיות בריאות ותביעות משפטיות. נזקים נוספים שיכולים להיגרם לארגון כתוצאה מהתעמרות הם אובדן הפרודוקטיביות ותחלופה גבוהה של עובדים.

מתברר שעובדים שסובלים מהתעמרות ובריונות במקום העבודה נוטים פחות להודיע ​​למנהליהם או למחלקת משאבי האנוש על מצבים שעלולים להיות מסוכנים או יקרים לארגון. חשש זה ממגבלות הדיווח והפרודוקטיביות יכול להגיע בסופו של דבר לגרימת הפסדים גדולים עבור ארגונים.

עלות התחלופה הגבוהה

שיעור תחלופה גבוה של עובדים מהווה לעתים קרובות הפסד גדול ביותר עבור רוב המעסיקים לעומת 'עלות' ההתמודדות עם ההתעמרות. בשוק העבודה התחרותי הקיים כיום, ובפרט כאשר ארגונים נאבקים על כל כישרון, ולאור העלות הגבוהה של החלפת עובד, מעסיקים רבים לא יכולים להרשות לעצמם סיכון של שיעורים גבוהים של תחלופת עובדים.

מדובר בחיפוש עובדים חדשים, סבב ראיונות, הכשרה של עובדים חדשים וכל שאר העלויות הכרוכות בגיוס עובדים חדשים. על פי הערכות, עלויות תחלופת עובדים מגיעות לסכומים שנעים בין 20% ל-200% מעלות שכר העובד המקורי (שהתעמרו בו) ואף למעלה מכך.

נזק כלכלי נוסף נגרם לארגון מכך שהתעמרות במקום העבודה עלולה להשפיע באופן דרמטי על המוניטין של הארגון (מותג המעסיק שלו) ובסופו של דבר על התוצאות העסקיות שלו.

מתברר כי גם בארה"ב חסרים חוקים למניעת ההתעמרות במקומות העבודה. למעשה, אין כלל חוקים פדרליים שנועדו להגן על העובדים מפני התעמרות במקום העבודה, אם כי יש כמה מדינות שיש בהן הצעות חוק כאלה.

קו ההגנה הראשון והחשוב

ולמרות שאין בארץ חוק, הרי שלאור ההשלכות המשפטיות מרחיקות הלכת שעלולות להיות לנושא ההתעמרות במקום העבודה, מחלקת משאבי האנוש הופכת לקו החזית מול המתעמרים וההגנה היחידה עבור קורבנות ההתעמרות וגם עבור הארגון עצמו.

באמצעות מדיניות ונהלים יעילים, יכולה מחלקת משאבי האנוש להוביל את הארגונים לבניית מקומות עבודה בריאים ובסופו של דבר למנוע הפסדים מיותרים לארגון.


אנו עורכים סדנה בנושא מניעת הטרדה מינית והתעמרות בעבודה עם עורך הדין קובי חתן, לכל הפרטים הקישו על הקישור: סדנת מניעת הטרדות מיניות והתעמרות בעבודה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה