סקר: מנהלים הם עברייני מקום העבודה הכבדים ביותר

סקר: מנהלים הם עברייני מקום העבודה הכבדים ביותר

דוח חדש מלמד שרוב העברות במקום העבודה מבוצעות על ידי מנהלים – ובעיקר הבכירים ביניהם

שיתוף
מנהלים עבריינים

מנהלים עבריינים

לא נעים לגלות: מי שמזלזלים בתכיפות הרבה ביותר בחוקי מקום העבודה הם ראשי הארגון עצמם, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה.

על פי סקר National Business Ethics לשנת 2013 שבוצע על ידי Ethics Resource Centre, 60% מההתנהגויות הבלתי הולמות במקום העבודה בוצעו על ידי אנשים בעלי סמכות ניהולית – מרמת המנהלים הישירים ועד להנהלה הבכירה. הדוח, שסקר 6,579 משתתפים בארצות הברית, מצא גם ש-24% מהעברות הנצפות בוצעו על ידי מנהלים בכירים.

"הנתונים מגלים שמנהלים אחראים לחלק מדאיג מההתנהגויות הבלתי הולמות במקום העבודה, ומנהיגים בכירים נוטים יותר מאשר מנהלים בדרג נמוך להפר את הכללים," נכתב בדוח. המחקר האיר גם את החששות לדווח על התנהגויות בלתי הולמות במקום העבודה. בין העובדים שהיו עדים לביצוע עברות ב-2013, 63% דיווחו על מה שראו. זוהי ירידה קלה באחוז המדווחים לעומת 2011, אז שיעורם עמד על 65%. הסיבה לכך שרבים אינם מדווחים היא אולי חשש מנקמה. "ברור שהתנהגותם של מנהלים יכולה להשתפר וכי הפחתת הנקמה היא חיונית. בנייה תרבות של אתיקה חזקה נשארת עבודה שמצויה תמיד בתהליך," נכתב בדוח.

הדוח פירט מהן התנהגויות הלא-אתיות הנפוצות ביותר שקורות בארגונים. בראש הרשימה נמצאת ההתנהגות הפוגענית, עליה דיווחו בסקר 18% מהעובדים. אחריה אמירת שקרים לעובדים (17%), הפליה (12%) והטרדה מינית (7%).

יש מקום לאופטימיות זהירה

על אף המספרים הלא מחמיאים האלה, ייתכן שיש בכל זאת מקום לאופטימיות מכיוון שהדוח מאיר ירידה כללית בעברות במקום העבודה. אחוז העובדים שאמרו שהיו עדים להתנהגות בלתי הולמת במקום העבודה הגיע לשפל של כל הזמנים והגיע ב-2013 ל-41%, בהשוואה ל-45% בשתי השנים הקודמות ולשיא של 55% לפני שש שנים.

"הירידה בעברות עשויה לשקף את נטייתם של העובדים להסתכן פחות כאשר המצב הכלכלי נראה חלש ולא בטוח," נכתב בדוח. זה מה שנקרא נחמה עגומה.

להילחם בתופעה – פתרונות לאכיפה של דיני העבודה בארגון

באחריות מנהלי משאבי האנוש להילחם בתופעה כולכלת זו ולהטמיע בארגון תהליכי עבודה הנותנים דגש על יישום חוקי העבודה והטמעת דיני העבודה בארגון. אבל בשביל לעשות זאת, על מנהלי משאבי האנוש עצמם חלה חובה תחילה להכיר לעומק את דיני העבודה הקיימים ואת חובות המעסיק בכל מקרה ומקרה.

את הידע הנדרש ליישום תהליכי העבודה התקינים ניתן יהיה ללמוד ביום העיון: דיני עבודה – חבות המעסיק, אשר ייערך בקרוב, מידע נוסף בלחיצה על הקישור המצורף.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה