שיתוף

הדעה הרווחת ביותר בשוק העבודה היא שהעובדים המבוקשים ביותר בארגונים הם עובדים צעירים הנמצאים בעשורים השני והשלישי לחייהם.

מנגד, לעובדים הנמצאים בעשורים החמישי והשישי לחייהם, המשימה למצוא משרה התואמת את כישוריהם, ניסיונם, מיומנותם וההתמצאות שלהם בשוקי היעד, נדונה כמעט תמיד להיכשל. במקרים רבים מאוד זה קורה כבר בעשור הרביעי לחייהם של העובדים.

מדובר באנשים שהשקיעו את מיטב שנותיהם ומרצם כדי להביא את הארגונים בהם עבדו למקום המשגשג והמצליח שבו הארגונים נמצאים כיום, רק כדי לשמוע שבהגיעם לגיל 40 או 45 או 50 אין בהם עוד צורך, והארגון ממשיך הלאה, לעבר הצעירים החדשים.

המשמעות בפועל היא, שב-20 השנים הראשונות לחייהם הבוגרים של העובדים, הם משקיעים את מיטב כשרונם ויכולותיהם בארגונים שבהם הם עובדים, וב-30 השנים הבאות עד הגיעם לגיל הפרישה, הם יצטרכו לפנות את מקומם לצעירים יותר, בעוד שהם עצמם נאבקים על פירורים במסגרת ירידי עובדים מבוגרים מיוחדים הנערכים עבורם.

פרט לעובדה שהעדפה זו הינה מנוגדת לחוק שיוויון הזדמנויות בעבודה ומהווה אפליה אסורה בעבודה, היא גם גורמת להפסד  של הארגונים, בכל הקשור לכוח עבודה מיומן, מוכשר ועתיר ניסיון.

זאת ועוד, גיוס עובדים מבוגרים, בעלי ניסיון, מיומנות, ידע וכישורים, יכול לחסוך לארגון משאבים רבים בכל הקשור להכשרות, כמו גם חסכון ניכר בעלויות הנובעות מטעויות שמתרחשות בגלל היעדר ניסיונם של עובדים צעירים.

המשמעות היא, שארגונים שיפסיקו להירתע מגיוס עובדים בגילאי 40 ומעלה יגלו, כי גיוס עובדים בעלי ניסיון יכול לספק לארגון יתרונות רבים מאוד.

כך או כך, על אף כל המשאבים המושקעים באיתור טלנטים וגיוסם, המחסור בעובדים מיומנים רק הולך וגדל.

אין זה מן הנמנע, שאחד הגורמים המרכזיים למחסור זה הוא העובדה שבמקום לשים את הדגש על רמת המיומנות, המקצועיות והניסיון של העובדים, רוב הארגונים מתמקדים בגילם של המועמדים.

עובדים מבוגרים הם בפועל, פלח השוק העליון של שוק העבודה, בפרט בכל האמור לגבי כישורים, ידע ומיומנויות.

מאוד לא ברור אם כן, איך קורה שארגונים מוותרים בקלות דווקא על פלח שוק זה, שהביקוש לו הוא בין היותר נמוכים בשוק העבודה.  

ארגונים שיצליחו לחשוב מחוץ לקופסה, ויתמקדו דווקא בעובדים מבוגרים בעלי ניסיון שהינו רלוונטי לתחום עיסוקם, ימצאו מאגר איכותי של טלנטים בגילאי 40, 50 ו-60 פלוס, שהליך גיוסם הוא לא רק פשוט, קל וחסכוני יותר, אלא אף פרודוקטיבי לארגון הרבה יותר.

עובדים בגילאים של מעל ל-40 הם בעלי ידע וניסיון שנרכשו על פני שנים. הם יכולים להביא איתם מומחיות שלא היתה לארגון קודם לכן, תוך חסכון ניכר בהכשרות, ולסייע לארגון לשגשג ולצמוח מהר יותר.

במילים אחרות, אין צורך ללמד את הטלנטים המבוגרים הכול מההתחלה, אין צורך לממן עבורם הכשרות יקרות, ואין צורך לאבד זמן יקר במהלך תקופת הלמידה שלהם את התפקיד. הם יכולים להתחיל לעבוד כבר ביום הראשון בעבודה, לתפקד היטב, לייצר שיעורי תפוקה גבוהים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה