שיתוף

נידוי (חרם) במקום העבודה הוא סוג של התעללות המתרחשת כאשר מישהו "מורחק" מחוץ לקבוצה של העובדים איתם הוא/היא עובד/ת.  מחקרים קודמים הציגו דעות חלוקות לגביי מה יכול לקרות כאשר עובד מנודה במקום העבודה.  חלק מהמחקרים הראו כי עובדים מנודים יהיו פחות מעוניינים לעזור לארגון שלהם ויפחיתו התנהגות "אזרחית" ארגונית.  משמעות הדבר היא, שהם יקטינו פעילויות שאינן חלק מתיאורי העבודה הפורמליים שלהם. מצד שני, מחקרים אחרים מראים כי עובדים מנודים יגבירו התנהגות פרו-חברתית, כלומר הם ינסו לעשות יותר דברים שיאפשרו להם להתקבל על ידי הקבוצה. אז מה מבין שתי התוצאות נכונה, כשמדובר בנידוי חברתי במקום העבודה?!

תפקיד הזיהוי הארגוני

מחקר חדש (נערך ע"י וו, ליו, קוואן, לי בשנת 2016), מסייע לנו להבין את התשובה לשאלה זו על ידי הבנה מדוע כאשר עובדים מנודים ישנה ירידה בהתנהגות האזרחות הארגונית. בשני מחקרים שנערכו בסין, החוקרים הראו כי הסיבה לכך שעובדים מנודים מקטינים את התנהגותם האזרחית הארגונית היא, כי הנידוי מפחית אצלם את תחושת ההזדהות ארגונית. כאשר העובדים מנודים, הם עשויים להרגיש שהם לא באמת שייכים לקבוצה או לארגון שלהם וכמובן באופן טבעי, הם פחות ירצו להתאמץ לטובת ארגון שהם לא מרגישים קשורים אליו. נקודת המפתח היא, שנידוי שנגרם על ידי כמה עמיתים לעבודה, יכול לשנות את תפישת העובד ותרומתו לכל הארגון כולו.

החוקרים גילו גם את הנסיבות המובילות לתוצאה זו. הם מצאו כי הממצא הנ"ל בולט יותר כאשר העובדים חשו כי יש להם "ניידות כלפי מעלה", או יכולת למצוא עבודה במקום אחר בשל כישורים טובים. אם לעובדים יש את הניידות כלפי מעלה, הם נוטים יותר להגיב לנידוי על ידי החלטה כי הם לא שייכים לארגון. בהדרגה הם מקטינים את התנהגות האזרחית הארגונית שלהם. כאשר העובדים מרגישים פחות ניידות כלפי מעלה, הם עשויים לדמיין שזוהי ההזדמנות היחידה שלהם לתעסוקה ולכן הם ינסו להילחם כנגד הנטייה ליצור הערכה שלילית של הארגון. במילים אחרות, כיוון שהם חושבים שהם "תקועים" שם, הם יילחמו כדי להפיק את המרב מהמצב. עובדים אלו נוטים יותר להמשיך בביצוע התנהגות אזרחית ארגונית.

מחקר זה מראה כיצד נידוי בעבודה עלול להזיק לשורה התחתונה של הארגון. חשוב במיוחד לציין, כי התנהגות בין אישית גרועה לא רק הובילה עובדים ממוקדים ליצירת הערכות שליליות על ביצועיהם, אלא גם הובילה להערכות שליליות על הארגון כולו. העובדים המנודים החליטו שהם לא שייכים ופעלו בהתאם.

לכן, ארגונים צריכים לעודד תקשורת, שיתוף פעולה והגברת התמיכה הארגונית. זה עשוי להפחית את הסבירות של נידוי חברתי. החוקרים אף מציינים כי זה חשוב במיוחד במקרה של עובדים עם ניידות כלפי מעלה, אשר נוטים יותר לשאת את עיקר נידוי במקום העבודה. לעובדים אלו חשוב לספק  הזדמנויות לחזק את המיומנות החברתית או הפוליטית שלהם, כך שהם יהיו מצוידים טוב יותר להתמודד ולהקטין ניוון חברתי בעבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה