רווחה 2015: שנה חדשה טרנדים חדשים

רווחה 2015: שנה חדשה טרנדים חדשים

האם אתם מודעים לציפיות העובדים לסביבת עבודה אידאלית המאפשרת להם לעבוד במיטבם?

שיתוף
רווחה

יש פונקציות של רווחה שלא משתנות ולא ישתנו לעולם. דאגה לשלום העובד, בטיחותו, בריאותו והאושר הפנימי שלו. הדאגה לשייכות החברתית/ לגיבוש ולהנאה הכרוכה בהגעה למקום העבודה תמיד היו ותמיד יהיו בראש מעניו של מי שמטפל בנושא הרווחה.

אולם כניסת דורות חדשים לעבודה, המהירות שבה הם עוברים ממקום למקום, ההרגלים השונים, הדפוסים השונים הטרנדים שמשפיעים על ארגונים מעבר לים – כל אלה צריכים לעניין גם אתכם בארגון, כי כל מה שקורה שם בחוץ משפיע על מה שקורה אצלכם. לפעמים זה גם ההיפך.

אז מהם הטרנדים החמים בתחום הרווחה המשפיעים על התחום וישפיעו עליה בעיקר ב-2015? אתר hr.blr אסף עבורכם כמה מהם:

סביבת עבודה מגוונת

העובדה שאנשים פועלים אחרת במסגרות שונות היא ידועה מזה שנים. יש כאלה שמתפקדים טוב יותר בסביבה דינאמית, כשהם מוקפים ברעש ואנרגיות של עשייה. מאידך, יש אנשים שלא מסוגלים להתרכז או בכלל לתפקד בסביבה רועשת. כל עובד שמגיע לחברה, גם הצעיר ביותר, כבר עבד במקומות שונים והוא הגיע עם הרגלים וציפיות משלו לגבי סביבת העבודה. לכן ב-2015 אחד התחומים שירתקו את מחלקת הרווחה יהיה עיצוב סביבות עבודה שונות, אשר מאפשרות לאנשים שונים לפעול בצורה מיטבית. זה אומר תכנון וחשיבה על קבוצות, מחלקות וצוותים בצורה אחרת.

במקום לחשוב על פונקציונליות, לקחת בחשבון שיקולים פרקטיים, להתמסר לטרנדים עיצוביים מודרניים או להתחייב לסידור עובדים לפי תפקידים, דרגים, תרשימי זרימה וכיו"ב -החשיבה תהיה אחרת "שונה" מבעבר. כמו סביבות העבודה הפתוחות של גוגל, יותר ויותר ארגונים יחשבו על בניית מקומות עבודה מרובים/ ניידים (כמו חדרי עבודה שקטים בסגנון ספרייה, תאי עבודה מבודדים ושקטים, סביבת עבודה קבוצתית המאפשרת שיתוף, סיעור מוחות וכיו"ב.
בצורה גמישה יותר, המאפשרת לעובד לבחור את סביבת העבודה שמתאימה לו באופן כללי או אד הוק לצורך פרויקט, משימה, שיחה או פגישה ספציפית, העובדים יוכלו לבחור היכן הם עובדים כך שהם יוכלו לבצע את עבודתם בצורה הטובה ביותר.

כשעובד חדש יגיע לארגון, במקום לומר לו: "אתה רואה את השולחן הזה, שם במכרז החדר, ליד הבחור עם הקוקו שצועק בטלפון? זה המקום שלך!", העובד יקבל סיור בארגון ובו יוצגו לו סביבות העבודה המרובות כדי שיבחר כיצד הוא רוצה לעבוד, היכן ומתי.

ככל שהארגון יציע לעובד יותר "סביבות עבודה", כך הוא מבטיח שכל עובד יוכל למצוא את הפינה האידיאלית שלו שבה הוא יקבל את מבוקשו: שקט מוחלק, סביבה תומכת מקצועית, אווירת עשייה/ אדרנלין/ קשר עין הצוות שלו כדי שיוכל להתעדכן או ניתוק מוחלט כדי שיוכל לעבוד בשקט ללא לחץ ותחרות.

גולת הכותרת היא שהעובד הוא זה שיודע היכן קל ונוח לו להתרכז והוא יוכל לעבוד בצורה מיטבית.

גמישות ללא פשרות

יום העבודה הופך להיות הרבה יותר ארוך כשמבינים שיש עובדים שקמים מוקדם (כי הם ממילא מכניסים את הקטן לפעוטון כבר בשמונה והם ערים וערניים להתחיל ב-08:20). להביא אותם לעבודה ב-9 זה בזבוז זמן. לעומת זאת יש עובדים שלפני 10:00 אין עם מי לדבר. אם הם צריכים להתעורר קודם לכן, הם מתהלכים כמו "זומבים". להביא אותם לעבודה ב-09:00 זה עונש!

ככל שתאפשרו לעובד יותר מרחב לבחור מתי להתחיל ומתי לסיים את העבודה, משיקולים שלהם הכוללים: שגרה, סגנון חיים, העדפה, נוחות… כך הם יהיו פרודוקטיביים יותר, היות שתפטרו אותם מהלחץ שכרוך בחובה להתייצב לעבודה בשעה עגולה מוגדרת. בלי מלחמה עם השעון, בלי פקקים מיותרים, בלי לוותר על הדברים שהם אוהבים לעשות בבוקר (לטייל עם הכלב טיול ארוך או לשתות בנחת קפה בבית…). כך הם יהיו פרודוקטיביים יותר מהרגע שהם מגיעים ועד שהם מסיימים את יום העבודה (ש-ל-ה-ם).

סליחה, באת להסתלבט בשמש או שבאת לעבוד?

החשיבה על סביבת העבודה ומסגרת העבודה עוברת שיפט. העובד מקבל על עצמו את החירות ואת האחריות לגלות מתי הכי טוב לו לעבוד, היכן וכיצד הוא מצליח להתרכז הכי טוב ובאיזו אווירה הכי נכון לו לעשות מה. החשיבה הזו כמובן לא יכולה להיכנס לתוקף מעכשיו לעכשיו, היא חייבת לחדור לתרבות הארגונית כך שהיא תהיה חלק בלתי נפרד מתרבות העבודה והתרבות הארגונית.

מנהלים בסביבת העבודה החדשה צריכים לדעת לשחרר את העובדים שלהם, פיזית ורגשית, לעבוד היכן ומתי שנוח להם, תוך יצירת מערכות שמאפשרות למנהל ולעובד: לנהל יעדים ללא פשרות.

זה מאלץ אתכם לחשוב מחדש על סביבת העבודה הקיימת, איך אפשר לשנות אותה, להפוך אותה למגוונת יותר? איך אפשר להפוך יותר ויותר פינות (כמו לובי, קפיטריה, או אפילו חצר אחורית) לסביבות עבודה שבהם יש קליטה, גלישה לאינטרנט, שולחנות עבודה וכיו"ב. אבל זה כמובן רק שינוי פיזי/ לוגיסטי. השינוי המהותי הוא השינוי התפישתי, שבו גם העובד עצמו וגם המנהל מבינים שישיבה על שולחן עץ מחוץ למשרד או ישיבה על כיסה בר במטבח, יכולים וצריכים להיחשב כעבודה, כל עוד העובד אכן: חושב, משוחח בטלפון עם לקוח או עמית, מחפש מידע ברשת, מריץ הסתברויות וכיו"ב.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה