הון פסיכולוגי במקום העבודה

הון פסיכולוגי במקום העבודה

מושג חדש ולוהט נכנס לשיח של ההתנהגות הארגונית: הון פסיכולוגי. זהו המפתח למיצוי המרבי של ההון האנושי ולהגדלת הישגי העובדים

שיתוף
הצלחת ההון האנושי

הצלחת ההון האנושי

המושג "הון אנושי" אינו זר למנהלים ולאנשי משאבי אנוש. המושג "הון פסיכולוגי" או "הון רגשי" מוכר פחות, אבל שווה הרבה ומתחיל להיכנס לשיח העסקי. ההון הפסיכולוגי הוא המרכיב שמאפשר להון האנושי לבוא לידי ביטוי.

ד"ר מרלה גוטשלק, פסיכולוגית ארגונית ואסטרטגית תעסוקתית, מסבירה בבלוג שלה ברשת החברתית LinkedIn כיצד תובנות מתחום הפסיכולוגיה החיובית הביאו להגדרת מושג ההון הפסיכולוגי בהקשר התעסוקתי. אבל בואו נלך צעד אחד אחורה. הפסיכולוגיה החיובית, בשונה משאר ענפי המחקר הפסיכולוגי שעוסקים בקשיי תפקוד ובמצוקות, עוסקת בשגשוג אישי, משפחתי וקהילתי. זהו שדה חדש יחסית, שאחד החוקרים המובילים המפורסמים בו הוא פיליפ זימברדו, האיש מ"ניסוי בית הכלא" הנודע.

הפסיכולוגיה החיובית מתמקדת בחמישה נושאים עיקריים: אושר, אופטימיות לעומת חוסר ישע, ערות (mindfulness), זרימה במשמעות של מעורבות רגשית מוחלטת בפעולה שמתבצעת ברגע נתון, וחוזק אישיותי. גוטשלק אומרת שבעזרת הידע שמספקת הפסיכולוגיה החיובית אפשר להעלות את רמות האושר במקום העבודה. ניתן ליצור גורמים בעלי תרומה חיובית לכך, למשל על ידי הארת נקודות חוזק, חגיגה של הישגים קטנים, הכרת תודה.

גיבורים במקום העבודה

כיצד יוצרים את מה שגוטשלק מכנה "משאבים פסיכולוגיים"? כיצד מנצלים את הכוחות הללו כדי להכיל ולהתמודד טוב יותר עם חיי העבודה? כאן נכנס לתמונה ההון הפסיכולוגי, או PsyCap בעגה המקצועית. ההון הפסיכולוגי מורכב מכמה משאבי מפתח פסיכולוגיים שהמועסקים מביאים איתם אל חיי העבודה שלהם. תפקידו של המנהל הוא לנצל את המשאבים האלה כדי להתמודד בעזרתם עם אתגרי היום-יום בארגון. המשאבים מכונים HERO, ראשי התיבות שלהם:

Hope, תקווה – אמונה ביכולת להתמיד בהתקדמות אל היעדים ולמצוא את השיטות או הנתיבים להשגתם.

Efficacy, יעילות (וביטחון עצמי) – הביטחון של האדם בכך שהוא יכול להשקיע את המאמץ הנדרש להשפעה על התוצאות.

Resilience, עמידות – היכולת לחזור לעצמך במקרים של מצוקה או כישלון.

Optimism, אופטימיות – תפיסה חיובית באופן כללי של העבודה ושל הפוטנציאל להצלחה.

 מחקרים כמו של ג'יימס אווי ועמיתיו מ-2011 מצאו מתאם חיובי בין הון פסיכולוגי לבין הישגים רצויים במקום העבודה, ביניהם שביעות רצון מהמשרה, מחויבות לארגון ורווחה נפשית. נמצא גם שיש מתאם שלילי בין הון פסיכולוגי לבין התנהגויות ארגוניות שליליות כמו ציניות, מתח, חרדה והכוונה להחליף תפקיד. מחקרים שמציין פרוספור פרד לות'נס, מומחה להתנהגות ארגונית ופסיכולוגיה חיובית, מראים על מתאם בין הון פסיכולוגי לביצועים במקום העבודה.

מחקרים אחרים מראים שההון הפסיכולוגי הוא מצב משתנה ונתון להשפעות, וזאת על אף שמרכיבי האישיות העיקריים של בני אדם הם קבועים. כל זה מצביע על כך שגם עם כוח אדם נתון, שאת הפרטים המרכיבים אותו אף איש משאבי אנוש לא יוכל לשנות, ניתן לפתח ולחזק את ההון הפסיכולוגי כחלק מהתרבות הארגונית באמצעות הדרך שבה מעניקים משוב, הגדרות תפקיד וסגנון מנהיגות.

פרד לות'נס אמר בראיון טלוויזיוני שהמפתח להון פסיכולוגי במקום העבודה הוא להביא חיוביות לארגון, דבר לא פשוט לנוכח השליליות המקיפה אותנו ונחשפת למשל בחדשות. החיוביות, הוא מסביר, מתחילה בקוד הגנטי שלנו, אך אינה מסתיימת שם. בניגוד למה שמקובל לחשוב, רמת הכנסה, מקום מגורים ומראה חיצוני אינם כה משמעותיים כשמדובר על החיוביות והפרודוקטיביות שלנו. החיוביות, למרבה המזל, היא מדבקת ולכן כדי להגביר את ההון הפסיכולוגי צריך לוודא שהיא קיימת בדרג הניהולי. משם היא תתפשט מטה.

מה שאנשי משאבי אנוש יכולים לגזור מכך הוא החשיבות שבשימת לב לא רק להון האנושי שהעובדים החדשים מביאים איתם, אלא גם לאישיות ופוטנציאל ההשפעה שלה על הסובבים. זאת בנוסף לטיפוח אווירה חיובית בארגון, כזאת שתצליח להביא את ה-HERO  לידי ביטוי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. התרגום של Self Efficacy לעברית הוא "חוללות עצמית"

השאר תגובה