שיתוף

לאחר שהוחלט על העלאת גיל הפנסיה לנשים בהדרגה מ-62 ל-65, אפשר בימים אלה לשמוע ניצנים ראשונים של דיבורים על העלאת גיל הפנסיה לנשים ל-67 ואף על העלאת גיל הפנסיה חובה לנשים ולגברים כאחד ל-70.

איגוד לשכות המסחר, למשל, הודיע לאחרונה כי הוא תומך בהעלאת גיל הפרישה לגיל 70, לנשים וגברים כאחד.

במקביל, הדעה הרווחת היא שיש לעודד עובדים מבוגרים לעבוד גם מעבר לגיל הפרישה הרגיל. הטיעון המרכזי הוא שאנשים שמגיעים לגיל פרישה עלולים להרגיש חסרי ערך ברגע שהם מפסיקים לעבוד.

הסוגייה כמה ערך מרגישים עובדים מבוגרים כאשר הם פונים למעסיקים בתגובה להצעות עבודה, ואלה האחרונים אינם מעוניינים להעסיקם בגלל גילם, אינה נדונה בדרך כלל, והיה ראוי לדון בה, בפרט לאור העובדה שיש מעט מדי פסקי דין שקובעים פיצויים בסכומים גדולים, במקרה של מעסיק שמפלה עובדים בגלל גילם.  

כך או כך, לאור העובדה שהמעסיקים הם אלה ששולטים בדרך כלל בהזדמנויות שניצבות בפני עובדים להמשיך לעבוד מעבר לגיל הפרישה, נערך בהולנד סקר בו נבחנו המניעים של מעסיקים, הגישה והניסיון שלהם לגבי גיוס עובדים שגילם מעל גיל הפרישה.

החוקרים מציינים, כי רוב המחקרים בתחום התעסוקה לאחר גיל הפרישה מתמקדים בעיקר בפרספקטיבה ובחוויות של העובדים.

לעומת זאת, בסקר הנוכחי בדקו החוקרים את עמדתם ואת הפרספקטיבה של המעסיקים ההולנדים.

בין היתר בדק המחקר, האם נורמות חברתיות במקום העבודה, חששות המעסיקים הקשורים להזדקנות כוח העבודה, ומאפיינים ארגוניים מבניים, קשורים לשאלה האם המעסיקים מעוניינים להעסיק עובדים שעברו את גיל הפרישה או לא.

במילים אחרות, המחקר בחן נורמות במקום העבודה לגבי עובדים שעברו את גיל הפרישה, וכמו כן בחן את הדאגות לגבי הזדמנויות קריירה לעובדים צעירים יותר, ומאפיינים מבניים לרבות גודל הארגון, המגזר בו פועל הארגון, ומהו אחוז העובדים המבוגרים בארגון.

בשלב השני בדקו החוקרים עמדות וגישות כלפי עובדים שעברו את גיל הפרישה, בקרב מעסיקים שכבר העסיקו בעבר עובדים בגילאים אלה.

מהמחקר עולה, כי רוב המעסיקים מסכימים עם הקביעה, כי כאשר הם מגייסים עובדים שעברו את גיל הפרישה, מגייסים בעיקר עובדים בעלי ידע או ניסיון ייחודיים.

כמו כן היתה הסכמה רחבה בין המעסיקים לגבי העובדה שהעובדים הם אלה שבדרך כלל לוקחים את היוזמה להארכת ההעסקה.

בנוסף, המעסיקים נשאלו האם לדעתם, עובדים שממשיכים לעבוד לאחר גיל הפרישה צריכים לקבל שכר נמוך יותר מזה שקיבלו טרם הגיעו לגיל הפרישה (כלומר האם יש לקצץ בשכרם), וכמו כן נשאלו האם צריך לחסום את ההתקדמות של עובדים אחרים, כדי לאפשר לעובדים לאחר גיל פרישה לעבוד בחברה.

לדברי החוקרים, תגובות המעסיקים בסוגיות אלה היו מעורבות. כלומר לא היה כיוון אחר ברור שאיתו הזדהו רוב המעסיקים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה