שיתוף

טכנולוגיית הבלוקצ'יין שעושה את צעדיה אל תחום ניהול המשאב האנושי, אף כי באיטיות יחסית, תאפשר למנהלי משאבי אנוש להזניק אקספוננציאלית את השיפור בשיתוף הפעולה בין מחלקות הארגון.

כתוצאה מכך, ניתן יהיה לשפר גם את איכותן של המערכות בארגון המשמשות את מחלקת משאבי האנוש.

ככל שיותר מגמות חדשות צצות על פני השטח בתחום משאבי האנוש, כך קשה יותר ליצור תקן אחסון נתונים ותקן שיתוף מאוחדים.

נכון לעכשיו, המידע על העובדים נשמר, במקרים רבים מאוד, בפורמטים רבים ובערכים שונים, בהתאם לאוסף הכלים בו משתמשת מחלקת משאבי האנוש של הארגון.

אם כן, מהי בעצם טכנולוגיית הבלוקצ'יין ואיך היא קשורה (או איך היא עתידה להיות קשורה) למשאבי אנוש.

הבלוקצ'יין הוא סוג של יומן מעקב מבוזר, המשמש למעקב אחר רשומות. זוהי מערכת תיעוד, שהינה 'מפוזרת' בין הרבה מאוד מחשבים.

במילים אחרות, זו מערכת הכוללת הרבה מאוד רשומות, המאוחסנת על גבי רשת של הרבה מאוד מחשבים, ויש בה כל גרסה של כל רשומה מהרגע שהרשומה נוצרה.

אחד היתרונות העיקריים שלה הוא בכך, שכל רשומה שנמצאת בה, מוצפנת על ידי מפתח ייחודי ורק הבעלים של הרשומה יודע מה הוא המפתח הזה.

גורם חיצוני שאינו מורשה, שרוצה לשנות משהו ברשומה אחת בלי שיזהו את מעשיו, יצטרך לשנות את כל הרשומות.

בסיכומו של דבר, בניגוד למאגר נתונים פשוט, המאוחסן במקום אחד, מערכת הבלוקצ'יין מפוזרת על פני הרבה מאוד גורמים ברשת גדולה.

הודות לגישה המבוססת על הצפנה בעזרת מפתחות יחודיים, 'יומני המעקב' של הבלוקצ'יין נחשבים חסינים לפריצות וגרימת חבלות.

המשמעות היא שהארגון יוכל להבטיח שרק לאנשים מהימנים שקיבלו אישורים מתאימים, תהיה גישה לנתונים, ואלו המנסים להכניס זיופים או לתקוף את המערכת ייחסמו.

אם כן, למה זה קשור למחלקת משאבי האנוש? ובכן, טכנולוגיות שמאפשרות להקים רשת ארגונית גלובלית מהימנה, שניתן יהיה להעביר דרכה נתונים הקשורים למשאבי אנוש, יקלו מאוד על גישה לנתונים עבור גורמים 'כשרים', ובה בעת, יאפשרו לבצע ניהול גישה, כדי לזהות ולהבטיח את אבטחת הנתונים המאוחסנים.

יש לכך חשיבות רבה ביותר בפרט בימים אלה, כאשר יותר ויותר עובדים מעדיפים לעבוד מהבית, לפחות בחלק מהזמן, והצורך באבטחה הרמטית של הנתונים הולך וגובר.

מודל העבודה ההיברידי מחייב את מנהלי משאבי האנוש למצוא כלים טכנולוגים שיאפשרו לעובדי הארגון העובדים מביתם, להיות מעורבים בצורה שקופה בכל מה שקשור לנתונים שנמצאים במאגרי הנתונים של הארגון, לקבל יותר שליטה בנתונים שלהם ולפעמים גם לבצע דברים בשירות עצמי, ועל ידי כך להוריד מהעומס המוטל על מחלקת משאבי האנוש.

אלא שארגונים, מטבע עיסוקם, מעדיפים שהנתונים שלהם ישמרו במאגרים פרטיים (ולא במרחב הציבורי).

לשם כך נועדו הבלוקצ'יינים הפרטיים. זה כבר יותר משנה שארגונים גדולים בעולם פועלים כדי להבין לעומק את אופן הפעולה של בלוקצ'יינים פרטיים.

בלוקצ'יין פרטי יכול למנף את אותה שיטה שמאפשרת לעקוב אחר רשומות, אלא שבמקום להריץ את הנתונים במרחב הציבורי, הנתונים רצים על גבי רשת פרטית שבה כל המחשבים מנוהלים על ידי מנהל הרשת ומאובטחים היטב.   

כל תהליכי איתור המועמדים, גיוס העובדים, ותהליכי קליטתם, הם תהליכים מאוד מייגעים ומאוד בזבזניים בזמן. טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לייעל תהליכים אלה במידה רבה תוך חסכון ניכר בזמן.

לדוגמה, הודות לבלוקצ'יין, המועמדים יכולים להשתמש בקלות במפתחות מסוימים כדי להעביר אל הארגון את הפרטים הרלוונטים לבקשת העבודה שלהם באופן פשוט וחסוי, והארגון יכול לאמת את בדיקות הרקע שלהם, וכך הלאה.

לאור העובדה שטכנולוגית הבלוקצ'יין מאפשרת לאבטח ברמה גבוהה את הנתונים, היא יכולה להיות יעילה מאוד גם בכל מה שקשור בהעברת כספים לעובדים, הענקת הלוואות לעובדים, אבטחת נתוני הבריאות של העובדים ונתונים רגישים וחסויים אחרים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה