האלימינציה של הפיל הוורוד

האלימינציה של הפיל הוורוד

מודל ה- Brainology שפתחה היועצת העסקית יעל חי-קנובל, לשיפור מיומנויות ניהוליות, עוסק בין היתר במתן אלטרנטיבה למוח, על מנת לבצע תהליכי חשיבה מונחים

שיתוף

"אל תחשבו על פיל וורוד" מבקשת היועצת האסטרטגית, יעל חי קנובל, בהרצאתה בכנס משאבי האנוש השנתי. מובן שכולנו מיד העלינו במוחנו תמונה אופטימית של פיל ורדרד ומאושר. 

"אם אבקש מכם לא לחשוב על פיל ורוד, ברגע שאומרים למוח "לא" הוא ישר מעלה את הפעולה בלופ ולא עוצר אותה. על מנת לעצור את פעולת החשיבה באמצעות אלימינציה של 'מה לא לחשוב', עלינו לספק למוח אלטרנטיבה מיידית – על מה כן לחשוב. למשל, במקום פיל ורוד – חשבו על צפרדע ירוקה."

הרצאה של יעל חי קנובל, בכנס משאבי האנוש השנתי 2016 שהתקיים ב 31.3 בכפר המכביה, עסקה במודל ה- Brainology שפתחה, לתרגול מיומנויות המוח. להלן מידע בנושא הכנסים הבאים של HRus.

יעל חי-קנובל מסבירה: "הפיל הוורוד הוא המחשה למה שקורה בארגון. אם המנהל ביקש ממני למשל כמנהלת משאבי אנוש, לפטר עובד, אני לא יכולה להגיד לו 'לא' מבלי להיתפש כמתנגדת. אך אם אציע אלטרנטיבות כגון: אולי לא נפטר את העובד אלא נשאיר אותו ונמנף את היכולות שלו לדברים אחרים?!, אז נתתי למנהל חלופה למחשבת 'פיטורי העובד'=הפיל הוורוד."

לקשר בין התחום העסקי לעולם המוח, הגיעה חי-קנובל כאשר אמה חלתה באלצהיימר והיא נפגשה עם פרופסורים רבים וחקרה רבות בנושא כיצד לשמר את הפעילות המוחית שלנו.

אתגרי הניהול המודרני

"בין האתגרים שמציב לנו עולם הניהול המודרני נמצא, סביבה טכנולוגית, הבדלי תרבויות, גלובליזציה, תקשורת מקוונת ובמיוחד סביבה של אי ודאות" מסבירה חי-קנובל. "כל חמש דק' מתבצעת הפרעה למוח, ע"י טלפון, אימייל, הודעת טקסט, או אפילו הפרעה פנימית שלנו. כל שלוש דק' מנהל עובר משימה."
"מה קורה לנו בעצם? יש לנו כל הזמן הסחות. אנחנו עובדים יותר שעות וחווים תופעה של התמכרות לסביבה הטכנולוגית שאופפת אותנו, כך שהמחשבה שלנו אינה חדה. כל הזמן אנו חשים שמישהו מחפש אותנו, וזו אשליה, כי לא תמיד באמת מישהו מחפש אותי בעייני עבודה."

"אנו נדרשים לבצע מספר משימות במקביל, כאשר בפועל הקשב שלנו יכול להיות במקום אחד בלבד. למוח שלנו יש יכולת לעבוד בצורה אוטומטית, כגון נהיגה ברכב, ברגע שבצענו את הפעולה מס' פעמים היא נעשית אוטומטית. זה המחיר שאנחנו משלמים כשאנו עוברים מדבר לדבר, תוצרת נמוכה ועבודה רדודה, כמו גם (על פי מחקרים) ירידה ברמת האושר."

עוד מציינת חי-קנובל, "40% מהמקצועות ישתנו בעתיד. זה אומר שצריך לתת למנהלים כלים חדשים לניהול."

בין הכלים שחי-קנובל מציעה:
תקשורת בין אישית – הצד הימני של המוח משתלב עם הצד השמאלי שאחראי בין היתר לתקשורת הטכנולוגית.
מיקוד וריכוז – למוח לוקח 20 דק בממוצע לחזור לריכוז.
גמישות מחשבתית – לאמץ את השינוי פנימה.
חשיבה המצאתית – פתרון בעיות ע"י המצאה ויצירתיות.

אלטרנטיבה לפיל הוורוד

"המוח הוא גמיש. איזורים שונים במוח יכולים לגבות אזורים אחרים. זה מתאפשר כיוון שהמוח הוא שדה אלקטרוני שע"י שימוש בחושים הוא חווה את העולם. החושים מספקים גירויים במוח ונוצרות מפות של גירוי רגש ופעולה."
"אם אני פוגשת מנהל חדש ואני שומעת אותו צועק ונוצר אצלי פחד, כל פעם שאפגוש את המנהל תתקיים אותה התניה של פחד שנוצרה לי במוח. אך הדפוסים אינם קבועים, אנחנו יכולים להשפיע עליהם ולשנות. אפשר ליצור עם המנהל יחסי אהדה."

"בעולם העסקי – כיוון שהמעגלים מתחברים יש צוות עבודה. צוות מיומן שפועל שבאופן שוטף ויכול לשלב יכולות מאזורים שונים במוח – הצד הימני היצירתי והצד השמאלי האנליטי. הרעיון הוא לעשות את החציה של קו האמצע ולשלב את כל היכולות יחד. צוות מנצח מורכב משילוב של שני צדי המוח. רק צריך לדעת להשתמש בזה בצורה הטובה ביותר."

"צריך להשתמש ביכולת ההדמיה והדמיון. כדי להצליח יותר אפשר לחזק מעגלים אם נעשה אותן פעולות שוב ושוב, וכמובן אפשר לשנות ולהוסיף מעגלים ודפוסים."

איך מביאים את השילוב לעולם העסקי?

"בין כישורי הניהול בעידן החדש: תקשורת בינאישית, מיקוד וריכוז, גמישות מחשבתית, חשיבה המצאתית ועוד. יש לנו מגוון ערוצי פעולה. הסביבה משפיעה על המוח אם אנחנו באירועים מסוימים חוזרים הביתה כל אחד מרגיש כאילו היה באירוע אחר. הוא הפעיל את החושים שלו על פי דפוסים שלו במוח.
שפה – להוציא לפועל את הרעיונות שלנו ואיך אנחנו הופכים את המוח המקובע, ל- Growth mind set וכאן נכנס עניין נושא המחשבה החיובית. 90% מהאושר שלנו נקבע ע"י דפוסי החשיבה שלנו ורק 10% מהסביבה. מספיק שנחליט ונגיד שאם נהיה מאושרים נצליח, כבר עשינו השפעה על המוח.

טכנולוגיה –מדובר בטכנולוגיה שקוראת את גלי המוח ומנתחת אותם. ניתוח פוטנציאל של עובדים וערוצי מכירה.

תנועה – תנועה היא כלי ללמידה טובה יותר. כשאנחנו עושים ספורט קצר אנחנו הרבה יותר חדים. צריך לחשוב איך משלבים את זה במסגרת יום העבודה.

הקשבה ויצירה- חוש השמיעה וחוש המישוש. איך הם משתלבים במסגרת העבודה שלנו. ותזונה שמשתלבת בכל מקום.

יש מגוון של כלים שכל אחד מהם פועל במגוון ערוצים שונה: עבודה מנטלית, NLP, חשיבה חיובית, Neuro pidback וצריך לשלב הכל יחד כדי להצליח." 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה