מהן זכויותיה של עובדת שהרתה בזמן חופשה?

מהן זכויותיה של עובדת שהרתה בזמן חופשה?

עובדת בחברת תקשורת האריכה את חופשת הלידה ובזמן החופשה נכנסה להריון. מה הדין במקרה שכזה?

שיתוף
חוק עבודה נשים

חוק עבודה נשים

עובדת באחת מחברות התקשורת הסלולריות הגדולות במדינה ילדה תאומים לאחר שמירת הריון ויצאה לחופשת לידה כחוק. היא קיבלה מביטוח לאומי גמלת שמירת הריון ולאחר מכן חופשת לידה כחוק. לקראת מועד חזרתה, העובדת בחרה שלא לשוב לעבודה אלא לנצל את זכותה להאריך את חופשת הלידה שלה (ללא תשלום כמובן).

לאחר שהעובדת סיכמה עם המעסיקה על הארכת החופשה, ללא תשלום כאמור, ונשארה בביתה, היא גילתה שהיא שוב בהריון. גם הפעם, כמו בהריון הקודם, היא קיבלה הוראה מהרופא להישאר בבית בשמירת הריון.
העובדת פנתה שוב לביטוח הלאומי כדי לבקש שנית גמלת שמירת הריון ודמי חופשת לידה, אולם הפעם ביטוח לאומי דחה את בקשתה. טענת הביטוח הלאומי הייתה שהעובדת לא חזרה לעבודה ולא התכוונה לעשות זאת ולכן היא לא זכאית לזכויות/ הטבות השמורות לעובדת.

העובדת הגישה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, שם היא טענה כי כן היה בכוונתה לחזור לעבודה בתום החל"ת (חופשה ללא תשלום). העובדת טענה כי עם היוודע לה דבר הריונה ולאחר שקיבלה הוראה מפורשת מהרופאים – להישאר בבית במסגרת שמירת הריון – נבצר ממנה לחזור לעבודה.

מהביטוח הלאומי נטען מנגד כי העובדת לא הציגה את האישורים הנדרשים מהמעסיק לכך שהיא אכן התכוונה לשוב לעבודה לאחר ההיריון הראשון. כמו כן העובדת לא הודיעה על מועד ספציפי לחזרה לעבודה ובסופו של דבר היא התפטרה למעשה מעבודתה בחברת התקשורת. העובדת טענה להגנתה כי התפטרה מהעבודה רק לאחר הלידה השנייה על מנת שתוכל לטפל בשלושת ילדיה.

שופטת בית הדין לעבודה, אורנית אגסי, פסקה כי מן הראיות עולה שהעובדת הגישה למעסיק בקשה לצאת לחל"ת רק לאחר שהביטוח הלאומי דחה את בקשתה לגמלת שמירת הריון, כלומר העובדת לא הגישה את הבקשה בזמן אמת.
לצד זאת, העובדת לא נדרשה על ידי המעסיק לחזור לעבודה עם תום חופשת הלידה הראשונה, דבר זה מעיד על הסכמת הצדדים בדבר הארכת חופשת לידה ויציאה לחל"ת. השופטת אף פסקה שאמנם האישור מהמעסיקה ניתן לה רק בדיעבד (לאחר שביטוח לאומי דחה את בקשתה), אך עולה ממנו ההוכחה שהעובדת הרתה בעת ששהתה בחל"ת (קרי בתקופה שעדיין נחשבה לעובדת חברה).

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק כי התובעת אכן זכאית לקצבת חופשת לידה ודמי שמירת הריון בעבור ההיריון השני, ככל עובדת הרה. עוד הוסיפה השופטת והבהירה כי גמלת שמירת הריון הינה "גמלה סוציאלית" המוענקת כתחליף הכנסה לעובדות הרות, ולכן פרשנות החוק צריכה להיות לטובת העובדת. בנוסף, על הביטוח הלאומי לשלם לעובדת גם דמי לידה עבור הלידה השנייה בנוסף על גמלת שמירת הריון ודמי חופשת לידה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה