ביה"ד לעבודה: המורה פוטרה מתפקידה בשל היותה אישה

ביה"ד לעבודה: המורה פוטרה מתפקידה בשל היותה אישה

נפסק כי המורה זכאית לפיצוי בסך 35 אלף שקל בשל האפליה, מתוכם כ-20 אלף שקל ישולמו לה על ידי ראשי הישיבה בה לימדה 24 שנים

שיתוף

ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים פסק לאחרונה פיצויים בסך 120 אלף שקל למורה שפוטרת מישיבת השומרון של גילה ובשל היותה אישה. הפיטורים הגיעו לאחר 32 שנות הוראה, מתוכן 24 שנים בישיבת השומרון. המורה הגישה תביעה בטענה כי נהגו כלפיה באפליה בשל גילהּ ובשל היותה אישה, תוך הפרה של חוק שוויון הזדמנויות העבודה, חוק שיווי זכויות האישה והפרת הזכות להליך שימוע.

הכל החל, לדבריה, כשמנהל הישיבה אמר לה בשיחת מסדרון כי התקבלה נגדה תלונה בנוגע לרמת המשמעת בכיתות בהן היא מלמדת. המורה הופתעה לשמוע על התלונה, ובקשתה לקבל פרטים נוספים נענתה בשלילה. כחודש לאחר מכן קיבלה המורה מכתב מהנהלת בית הספר בו נאמר לה כי בעקבות התלונה עליה להחליט אם היא מעוניינת לפרוש מרצון או להיות מפוטרת.

דחיפה Photo by cooldesignלאחר שבלית ברירה החליטה לאמץ את האפשרות השנייה שהוצגה לה, ולאחר שכבר מצאה עבודה חלופית, התקבל אצלה מכתב נוסף מהישיבה בו נאמר כי אי התייצבותה לעבודה בישיבה בתחילת השנה תיחשב כהתפטרות. זאת, על אף ששעות עבודתה בישיבה כבר שובצו תחת שמו של מורה חדש. עוד טענה המורה כי הישיבה הודיעה לכמה מורות ותיקות נוספות על פיטוריהן, וממודעת הדרושים שפרסמה הישיבה עולה הסיבה: הרצון לגייס תחתן גברים צעירים לצוות ההוראה. ראשי הישיבה טענו מנגד כי פרסום מודעת הדרושים בלשון זכר היתה טעות אנוש.

ביה"ד ציין כי בתיק האישי של המורה בישיבה ובמועצה לא קיימים כל מכתבי תלונה מד הורים או תלמידים, ולא הוגשה כל תלונה של גורם כלשהו בעניין מקצועיותה או בעניין אחר של אופן עבודתה. בשנה האחרונה לעבודתה אף לימדה בהיקף של 125% משרה, מה שלדבריה מעיד על שביעות רצון מעבודתה מצד ההנהלה. כל זאת, נוסף על מכתבי תודה שקבלה מהורים, מתלמידים, מהמפקח ואף ממנהל הישיבה שפיטר אותה.

על פי כללי המינהל התקין היה על ראשי הישיבה, כך קבע ביה"ד, לתעד בכתב כל תלונה המתקבלת נגד מורה, וכן כל שיחה עם המורה עצמה. מכיוון שהדבר לא נעשה ולא נראית כל הצדקה לפיטוריה – היא זכאית לפיצויי פיטורים.

בנוסף נקבע כי העסקת הגברים הצעירים במקום המורות הוותיקות שפוטרו הינה ביטוי, לצד ניסוח מודעת הדרושים, הינם ביטוי מובהק לאפליה. בנוגע להצעת הישיבה למורה לשוב לתפקידה לאחר שכבר שובץ מורה צעיר תחתיה קבע ביה"ד כי מדובר בהתנהלות חסרת תום לב.

כך נפסקו למורה פיצויי פיטורים בגובה 12 משכורות, נוסף על 35 אלף שקל שחויבה הישיבה לשלם בגין אפליה, ו-20 אלף שקל שחויבו ראשי הישיבה לשלם בשל התנהגותם חסרת תום הלב.

[ס"ע 7752-04-12 גולד נ' ישיבת השומרון]

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה