שיתוף

מחוברות עובדים לארגון היתה אתגר רב משמעות עוד לפני פרוץ משבר הקורונה. אבל במהלך 2020 האתגר הזה הועצם הרבה יותר.

הוצאתם של כל כך הרבה עובדים לחופשות ללא תשלום (חל"ת) היתה אמנם מחוייבת המציאות, אבל אחת מתופעות הלוואי שלה היה התנתקות, הלכה למעשה, של הארגון מהעובד. במשך כל חודשי החל"ת לא היו יחסי עובד מעסיק של הארגונים עם העובדים, והקשר הלך והתרופף.

לא מעט עובדים בחל"ת מצאו עבודות אחרות אצל ארגונים אחרים, בעיקר מקומות עבודה חיוניים שלא רק שהמשיכו לעבוד, הם אף הזדקקו ליותר ידיים עובדות.

ממחקר שביצעה חברת המחקרים האמריקאית גאלופ בעולם עולה, כי מידת מחוברות העובדים, ברמה הגלובלית, ירדה בכשני אחוזים ב-2020 לעומת 2019 מ-22% ל-20%.  

המשמעות היא שמנהלי משאבי האנוש, בשיתוף עם ההנהלות הבכירות בארגונים יצטרכו לטפל בבעיה זו שיש לה השלכות משמעותיות על התרבות הארגונית, על שימור עובדים ועל איכות הביצועים.

המצב ששרר בעולם, כאשר מקומות עבודה רבים נסגרו ומשרות נחתכו, הסטרס של העובדים הגיע לשיאים חדשים, תוך שהוא גדל לכ-43 אחוזים ב-2020 לעומת כ-38 אחוזים ב-2019.

מנהלי משאב אנוש, כמו גם מנהלים מקצועיים בחברה בכל דרג, חייבים לטפל בבעיה שכן הסטרס עלול להוביל לגידול בשחיקה, בתחושת המרמור והפחתת מחוברות העובדים.

שימור עובדים ומחוברות לארגון הם נושא מורכב ומרובה מימדים, ואין לכך פתרון קסם, על אחת כמה וכמה לאחר שנת הקורונה.

הפתרון הוא בסיכומו של דבר אוסף של פעולות מתואמות וספציפיות בארגון, שישיגו בסופו של דבר את ההשפעה הנדרשת.

אחד הדברים המרכזיים שמעניינים את העובדים זה להתפתח. עבור רובם המכריע של העובדים, יש חשיבות רבה לשימור  המצוינות המקצועית שלהם במטרה להיות ברי העסקה לאורך זמן.

הטיפול בשימור עובדים ובהגדלת מידת המחוברות שלהם דורש, לפני כל דבר אחר, את הבנתה של תמונת המצב: מה המטרות של הארגון, מה מצב מחוברות העובדים בו, מהם הגורמים לעזיבה או נטישה של עובדים, היכן טמונות הבעיות היסודיות ומה הן.

בארגונים שבהם מערכת היחסים בתוך היחידות העסקיות או ביניהן, הינה עכורה, או שהבירוקרטיה מדכאת את היצריתיות, יש הכרח לטפל בתחושת שותפות המטרות.

יש חברות בהן הבעיה העיקרית היא דווקא בקושי של העובדים לחוש חיבור לערכי הארגון ולחזון שלו.

הפתרונות נמצאים בכמה מישורים, לרבות טיפול בתוכניות ההכשרה, בתהליכי העבודה, בתקשורת הפנים ארגונית, בפעילויות רווחה ועוד.

כך או כך, המושג מחוברות עובדים לארגון הפך למושג מפתח בכל הקשור לפתרון מכלול הבעיות של הארגון.

אם מתבוננים על תחום הרווחה למשל, הרי שניתן לחלק אותה לשני סוגים.

סוג אחד הוא ההטבות הפחות חיוניות, כמו למשל מתנות, הרצאות, ירידי עובדים, שיתופי פעולה עם חברות מסחריות למתן הנחות לעובדי הארגון ועוד.

הסוג השני הוא שמירה על רווחת העובד במובן של הבריאות הפיזית והנפשית, כמו למשל, ביטוחי בריאות, הגברת אמצעי הבטיחות בעבודה, איזון טוב בין חיים אישיים לעבודה ועוד.  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה