Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/hrusco/public_html/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524
פנחס יחזקאלי, נשיא חברת TECI ומומחה לאפקטיביות של ארגונים, וחולי רז מנכ"לית חברת יעוץ לניהול ושירות, פתחו את הרצאתם בכנס הלמידה והפיתוח הארגוני עם קטע מתוך האגדה שלגיה. מדוע שלגיה? כי איזה מנהל משאבי אנוש או יועץ ארגוני היה מתנגד למערכת כזו כמו הראי, שתשקף לו כיצד הארגון נראה? שמה של מערכת DNA-7 שפיתח יחזקאלי, מעידה על מטרותיה. היא מציגה את רשתות הארגון ומשקפת כך את הקשרים בו ואת מצבו.
המערכת מייצרת ידע ארגוני רב. היא מתארת ויזואליזציה ומדידה, ומתרגמת אותם באופן מדויק לרשת. העובדים נשאלים על מיקומם ברשת, כך שהם יהיו מודעים למיקומם באופן ויזואלי. חולי רז: "עבורי המערכת היא דבר מאוד חדשני, והלהיב אותי הרעיון לבצע אבחון מהיר של בעיות בארגונים. בהתחלה זה נשמע טוב מדי, too good to be true. אך התזמון של ההיכרות שלי עם המערכת היה מעולה, כי בדיוק קיבלתי שיחת טלפון מבעלים של חברה קמעונאית הנמצאת בצמיחה, וביקש עזרה. אז החלטתי להשתמש בה בפעם הראשונה."
לדבריה של רז, בשלב הראשון נערכו ראיונות בקרב מחצית מהעובדים. לאחר מכן נערכו תצפיות בחצי מהחנויות, בוצעו ניתוח חומרים ודוחות. במסגרת הראיונות הוצגו בפני העובדים שאלות כמו מיהו המנהל שלך, את מי אתה מנהל, עם מי אתה נמצא בקשר, עם מי תרצה להיות בקשר ומה אתה מציע. המערכת שנתחה באופן מיידי את התשובות, התגלתה כמהירה ומדויקת, חיזקה את האבחון שהתגבש במהלך הראיונות והתצפיות, ואף הציפה סוגיות וחרצה גורלות, בהיותה בעמדה לא סובייקטיבית. התקבלה תמונה ברורה של המצב המצוי והכוונה ברורה לגבי ההמלצות.
הניתוח של השלב בו נמצא הארגון בחייו, חידד בצורה מדהימה את הסיכון הגדול שהחברה נמצאת בו, מיקם אותו באריסטוקרטיה או בבירוקרטיה.
יתרונות השימוש במערכת:
• התקציב מופנה להתערבות עצמה ואינו מתבזבז על האבחון. אבחון קלסי "רגיל" דורש השקעת זמן רב וכסף, של מנהלים ויועצים.
• יריית פיתחה באמצעות סקר DNA-7 מאפשר ראיונות ממוקדים.
• השתתפות כלל עובדי החברה בסקר היא לא עוד מדגם מייצג של עובדים. אפילו עובדי אאוטסורסינג משתתפים בו, כך שנעשית התייחסות לחוכמת ההמונים.
• העובדים בארגון בסופו של דבר צמאים לומר דברים ומשתפים פעולה, כך שהם מעורבים.
• המערכת אובייקטיבית – ללא הטיה שלנו כיועצים העובדים מול המנהלים.
• נעשה בנצ'מרק פנימי וחיצוני – לארגונים אחרים ובין המחלקות והעובדים.
בארגונים רבים ניכר כי המטה הוא החשוב ביותר, והסניפים, שבפועל מביאים את הכסף, חשובים פחות. מכאן נובעות בעיות שירות. "מידת שיתוף הפעולה בין כל יחידות הארגון, המשתקפת במערכת ה-DNA-7, משפיעה באופן דרמטי על רמת השירות ללקוח", אמרה רז. "במקרה של הרשת הקמעונאית, נראה גם כי אותו סמנכ"ל נחשב למרכזי מאוד במפה."
המערכת הקנתה המחשה ויזואלית, מבט על – על כל יחידות הארגון, ושל בעיות השורש שלו. במקרה של החברה הקמעונאית, בוצע נתק מוחלט בין הסניפים, נמצא כי ישנה מרכזיות מוחלטת של ההנהלה הבכירה, נתק בין מחלקות המטה (מחסן, תיאום וכיו"ב). ניכר כי הסמנכ"ל וההנהלה בפרט שמה עצמה במרכז הארגון, וכי יש טאלנטים לשימור שאינם מנצלים את כוחם.
רז: "כדי לפתור את הבעיות של הרשת, איחדנו את מחלקות השירות והמכירה תחת סמנכ"ל אחד. חיברנו את ההנהלה לשטח, בוצעו פורומים ניהוליים עם מנהלי הסניפים, ודובר ולא מעט על נושא שימור עובדים".