יש הבדל בין רווחת פנאי לרווחת הפרט

יש הבדל בין רווחת פנאי לרווחת הפרט

מיקי סלומון, עובדת סוציאלית בטבע, שופכת אור על תפקידה של העובדת הסוציאלית בארגון שעובד "כן" למטרות רווח

שיתוף

מיקי סלומון, עובדת סוציאלית תעסוקתית, ממונה על רווחת הפרט באתר ההנהלה של טבע, נבחרה לשאת הרצאה בכנס השנתי לרווחה 2015. בכנס, שיתקיים ב-14 ביוני בכפר המכביה, תציג סלומון את הסוגיות המורכבות שאיתן היא מתמודדת לצד הקולגות שלה, את תחומי האחריות, את האתגרים, את הדילמות המוסריות, את הקשיים ואת הסיפוק האדיר שכרוך בתפקידו של עובד סוציאלי בארגון שפועל כן למען מטרות רווח.

מיקי, די נדיר לשמוע על עובד/ת סוציאלי/ת בארגון במגזר העסקי. עד כמה זה יוצא דופן?
מיקי סלומון: זה נדיר ולא נדיר. אין הרבה אבל בהחלט יש ארגונים פרטיים וציבוריים שמעסיקים עובדים סוציאליים תעסוקתיים. רכבת ישראל, אל על, רשות הנמלים, בנקים, אגד, דן ועוד חברות גדולות במשק מעסיקות כיום עובדים סוציאליים תעסוקתיים. בטבע הפונקציה הזו קיימת כבר 35 שנים. אני חושבת שיש מאחורי זה אמירה מאוד חזקה שהארגון רואה את האדם במרכז.

אני עובדת סוציאלית כל חיי המקצועיים. למדתי ולימדתי עבודה סוציאלית באוניברסיטת ת"א, וכמובן עסקתי בתחום במשך שנים בעמותות ומלכ"רים. לפני כ-9 שנים הצטרפתי לטבע וזה היה מאוד מאתגר ומעניין לעשות את המעבר הזה מהאקדמיה והמגזר השלישי לארגון עסקי.

מה עושה עובד סוציאלי בארגון עסקי? למי הוא שייך? מהם תחומי האחריות שלו?
מיקי סלומון: אני חלק מצוות גדול של משאבי אנוש, אני שייכת לצוות הרווחה לתחום רווחת הפרט. הייתי אומרת שיש הבדל בולט למדי בין רווחת פנאי לרווחת הפרט. מחלקת רווחה בארגון דואגת לרוב לנושאים רבים וחשובים שקשורים להטבות לעובדים: ימי כיף, קידום בריאות, ספורט, ביטוחים, מתנות לחגים ועוד הטבות רווחה. אנחנו, העובדות הסוציאליות, לא שם בשביל הדברים ה"שמחים". אנחנו שם בשביל הבעיות. אלינו באים לרוב כשקורה משהו רע, כשיש בעיה, משבר, מצוקה של העובד ו/או של מי מבני משפחתו.

התנאי לקבלה לתפקיד הוא תואר בעבודה סוציאלית וכולנו בעלות ניסיון בעבודה קלינית וטיפול באנשים. הוכשרנו לטפל בבני אדם שנמצאים במשבר. כל אדם חווה או יחווה קשיים כאלו ואחרים במהלך חייו. הייעוד שלנו הוא לתת תמיכה לעובדים ולמנהלים בכל דרך כדי למזער פגיעה בעבודה. אנחנו שם כדי להיות, לתמוך, לחבק, לקשר לסוכנויות עזרה חיצוניות (ממשלתיות או פרטיות), לפעמים להגיש סיוע לבני משפחה של העובדים ועוד. בעברי עסקתי בטיפול באנשים עם תחומי בעיה ספציפיים. בטבע אני עובדת סוציאלית כוללנית שמטפלת בקשת רחבה מאוד של בעיות ונושאים.

מתי פונים אליכם?
מיקי סלומון: אלינו פונים לרוב כשיש משבר או כשנוצר קושי בחיים שמוביל ליציאה מהאיזון הרגיל. זה יכול להיות העובד או המנהל שפונה בשם העובד או בשם עצמו, זה יכול להיות עמית שפונה בשם או עבור חבר, מנהל משאבי אנוש או בן משפחה של עובד שפונה בשמו. המומחיות שלנו היא סיוע ותמיכה בשעת משבר.

העמיתות שלי לצוות ואנוכי מחויבות לשמירה על אתיקה מקצועית ושמירה על פרטיותם וכבודם של העובדים. בכנס אציג את המורכבות המקצועית והדילמות הלא פשוטות שכרוכות בכך. איפה עובר הגבול? איך יודעים מתי להתערב? האם כופים עזרה או מציעים אותה? מה נשאר חסוי? על מה חייבים לדווח? היכן עובר הקו הדק? העובדים באים אלינו עם בעיות מכל סוג כמעט: גירושים, הורים חולים, ילד חריג, בעיה בריאותית, תאונות, משבר כלכלי, דיכאון, אבל ועוד.

המסר שלנו לעובד הוא: אנחנו כאן איתך לטוב ולרע. לי אישית חשוב שהעובד ידע שאני איתו, שאני תומכת בו ומנסה לסייע, על אף שאיני קוסמת ולא יכולה לשנות לאף אחד את המציאות. עם זאת כשהעובדים חשים שאנחנו איתם, הם מאוד מוקירים ומעריכים זאת.

האם העובדת הסוציאלית מתערבת גם במשברים שקשורים לעבודה?
מיקי סלומון: בהחלט. אנחנו מנסות לסייע גם בנושאים כמו מתיחות בעבודה, בעיות תקשורת עם מנהלים, פיטורים ופרישה מעבודה. אנו לעתים מסייעות בגישור, בפתרון קונפליקטים, תומכות ומלוות את הפורשים לגמלאות, או עובדים שעוזבים או מפוטרים מהארגון. אנחנו מלוות לאורך זמן אנשים שיצאו לפנסיית נכות ומסייעות להם לשקם עצמם בשובם לעבודה. במקרים של שינויים ארגוניים, אנו תומכות במנהלים ובעובדים בשיתוף עם צוות משאבי אנוש.

היו לנו מקרי מוות של עובדים שהשפיעו על העובדים בכל מיני רמות. לדוגמה, לפני כמה שנים מנהל אהוב וותיק נפטר באופן פתאומי והצוות שלו חווה משבר. העובדים, שהיו מאוד קשורים אליו, חשו שלא הייתה להם הזדמנות להיפרד ממנו. הם לא ידעו איך ימשיכו בלעדיו? מה יקרה? מי יחליף אותו? במקרה זה, קיבצתי את כולם לשעתיים שהוקדשו להתמודדות עם מה שקרה. העבודה בקבוצה נועדה לאפשר לעובדים להיפרד מהמנהל שלהם, להעלות זיכרונות, רגשות, פחדים ולהתכונן אל העתיד הלא נודע…

חברותי לצוות ואני אחראיות על נושא מניעת הטרדה מינית וטיפול בתלונות באתרי טבע. עברנו את ההכשרה הנדרשת וזו עוד פונקציה שבה אנו עוסקות בתחום העבודה.

כיצד ניתן (אם בכלל), למדוד את הצלחתו או את תרומתו של עובד סוציאלי לארגון עסקי שפועל בשוק תחרותי במיוחד, ארגון שבו כל עובד נדרש לתת ערך ORI?
מיקי סלומון: כשעובד יודע שיש מי שתומך בו ומי שמלווה אותו בשעת משבר, הוא עובד טוב יותר לטובת הארגון, תחושת המחוברות (ENGAGEMENT) שלו לארגון מתעצמת. גם עובדים אחרים, אלה שלא חווים בעצמם את המשבר אך רואים שיש בארגון גוף שמטפל ותומך בעמיתים שלהם, מוקירים זאת ומתעצמת אצלם תחושה חיובית כלפי הארגון.

התרומה שלנו לארגון, היא עצם העובדה שאנחנו שם בשביל האנשים מידי יום ובכל רגע, ושאנו שואפות לקדם את תחושת הWELLBEING שלהם. לא תמיד אפשר למדוד את העשייה שלנו ולכמת אותה לכסף. הרבה פעמים אי אפשר. הרבה מהעשייה שלנו הינה מאחורי הקלעים, בשקט ובצניעות, או שנראה לעתים שמה שאנחנו עושות לכאורה כלל לא משרת את המטרות העסקיות של הארגון. בכל זאת, בדרכנו, אנו מביאות לארגון ערך מוסף, עצם העובדה שאנחנו כאן מלמדת את העובדים שלארגון אכפת מהם כבני אדם, וזה מה שמביא אותם אלינו ומעודד אותם לתת ולתרום בחזרה לחברה.

בואו להרחיב את הידע והכלים שיש ברשותכם לפיתוח תחום הרווחה בארגון  
הירשמו עוד היום לכנס הרווחה השנתי 2015

 פרטים והרשמה בקישור זה 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה