שיתוף

מגיפת הקורונה גרמה למהפך כלל עולמי בשוק העבודה, וסביר להניח שהוא יצא ממנה שונה במידה מהותית ממה שהיה טרם המגיפה.

אחד השינויים המהותיים טמון בשוני תפקידו של המנהל הישיר מתפקיד של בוס שמנחית הוראות לתפקיד של מנטור שמסייע לעובד למלא את משימותיו תוך השגת יעדים ומטרות.

לשם כך נדרשים כעת המנהלים להוות השראה לעובדים. המשמעות היא שאם עד עתה קידום עובד לתפקיד מנהל היה אמור להתבצע על פי כישורי הניהול של העובד, הרי שכעת התווספה דרישה מהותית לתפקיד המנהל והיא: היכולת להוות השראה לעובד.

מחקר שבוצע על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ בדק את ההתמודדות של העובדים בארגונים עם דאגות, פחדים ותחושת אי הביטחון בכמעט כל משבר גדול ב-80 השנים האחרונות.

בכל המשברים העובדים ציפו לשאוב בטחון מהמנהלים, באותה מידה שאזרחים של מדינות מנסים לשאוב בטחון מהנהגות של מדינות.

המסקנה של החוקרים היא שבכל משבר יש אנשים שיחושו פחד, חוסר אונים ותחושת של קורבן, ויש מי שימנפו את המשבר וינצלו את ההזדמנויות הטמונות בו.

בתוך כל ההזדמנויות הטמונות במשבר הנוכחי בולטת ההזדמנו של מהפך מהותי בכל שוק העבודה.

החל ממעבר לעבודה מהבית, דרך התקנת תשתיות טכנולוגיות שיהפכו את העבודה מהבית לפשוטה וקלה בכל הנוגע לתקשורת בין חברי הצוות ובין העובדים והמנהלים, ועד הכנסת בינה מלאכותית ורובוטיקה למקומות בהם לא ניתן עדיין להעסיק עובדים מהבית, כמו למשל מפעלי יצור.

יש לכך כמה משמעויות: ראית, המשמעות היא שאופן ביצוע התפקידים של העובדים מכל הסוגים ישתנה מהיסוד.

שנית, כל התפיסה של ניהול עובדים מרחוק צריכה לעבור מהפך טוטלי ולהיות שונה במידה מהותית מתפיסות הניהול הקיימות.

הנקודה השלישית היא שכדי שהעבודה מהבית בהיקפים ניכרים תהיה יעילה ומועילה, יש צורך מהותי בכך שלהנהלה תהיה תוכנית פעולה ברורה.

סקר שנערך על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ מצא, כי כ-39% בלבד מעובדי ארה"ב השיבו כי הם 'מסכימים מאוד' עם הקביעה שהמעסיק שלהם הציג תוכנית פעולה ברורה בתגובה למשבר הקורונה.

כ-54% מהעובדים שהשתתפו בסקר טענו, כי הם 'מסכימים מאוד' עם הקביעה כי (למרות שאין עדיין תשתיות טכנולוגיות במידה נרחבת שנועדו לצורך עבודה מהבית), הם מרגישים מוכנים היטב למלא את המשימות שלהם.

הנקודה הרביעית היא הצורך להמחיש לכל עובד איך הוא יכול להשתלב בארגון, ולעמוד ביעדים ובמטרות של הארגון.

אחד המפתחות להצלחתה של העבודה מהבית בהיקפים נרחבים הוא היכולת של המנהלים הישירים להעביר לעובדים מידע בצורה טובה ומדוייקת באופן שיאפשר להם לבצע את תפקידם בצורה אופטימלית.

מהסקר של גאלופ עולה, כי כ-48 אחוזים בלבד מהעובדים השיבו כי הם 'מסכימים מאוד' עם הקביעה שהמנהל הישיר שלהם אכן מודיע להם על המתרחש בארגון.

כל עוד בתי הספר והגנים עובדים, העבודה מהבית היא פחות מאתגרת. אלא שכעת נסגרים עוד ועוד בתי ספר. ובכל מקרה החופש הגדול כבר בפתח.

המשמעות היא שארגונים יצטרכו ככל הנראה לקחת על עצמם את המשימה ללמד את העובדים איך לעבוד בצורה יעילה כאשר הילדים נמצאים בבית.

זו תהיה הכנה טובה גם לקראת ההתפתחויות בעשור הבא (או בזה שאחריו), כאשר גם לימודי הילדים יהפכו ללימוד מהבית באופן קבוע.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה