שיתוף

במשך עשרות ואף מאות בשנים הורגלו עובדים ומנהלים לסביבת עבודה פיזית, שבה כל העובדים נמצאים במרחב פיזי אחד. המונח 'מרחב וירטואלי' או מציאות וירטואלית היה טריטוריה השייכת למדע בדיוני, לא לעולם העבודה. בהתאם לכך, נבנו כל שיטות העבודה, כל שיטות הערכות העובדים, בניית נאמנות ומחוייבות העובדים לארגון תוכניות הרווחה ועוד.

כל השיטות הללו בנויות על בסיס אחד ועל תפיסה אחת: העובדים עובדים במשרד. הם מגיעים בבוקר, מחתימים את כרטיס העובד שלהם בבואם ובלכתם, הביצועים שלהם נמדדים על פי הישגיהם שאותם ניתן למדוד ולראות – במשרד, הפגישות נערכות בחדר הישיבות, הקרדיטים וההערכה מתקבלים בפגישות צוות, מחלקה או אגף, וכדומה. כלומר, כל השיטות הניהול שעליהן היה מבוסס כל ארגון היו מבוססות על בסיס אחד איתן: העובדים עובדים במקום העבודה.

דורות חדשים שיטות חדשות

ואז הגיעו דורות ה-Y וה-Z והחליטו לשבור את הכלים ולא משחקים יותר בשיטות הישנות. בני דורות אלה כבר ידעו לשחק משחקי מחשב ולגלוש באינטרנט, עוד לפני שהם למדו ללכת. וברגע שלמדו לכתוב הם כבר הקימו אתרים ותקשרו דרך מסרים כתובים ורשתות חברתיות. הנוכחות הפיזית אינה רלוונטית מבחינתם. כיום, גם כשהם נמצאים עם אנשים אחרים באותה קומה של אותו משרד, הם מתקשרים איתם דרך הווטסאפ והטוויטר.

וככל שיותר עובדים מדורות ה-Y וה-Z משתלבים בשוק העבודה, וככל ששוק העבודה רוצה לקלוט את העובדים הללו, הולך ומתברר שהארגונים יהיו חייבים להתאים את עצמם אליהם. העידן בו עובד התאים את עצמו לארגן חלף עבר לבלי שוב.

כך קורה, שהנהלות בכירות של חברות שמנסות להיאבק בתופעת העבודה מרחוק, ולכפות על העובדים מדורות ה-Y וה-Z להשתלב בשיטות העבודה במשרד מתשע עד חמש בהחתמת כרטיס מגלות, כי ככל שהן מנסות לשמר את שיטות העבודה הישנות, כך הן נותרות עם פחות ופחות עובדים המהווים את דורות ההמשך של הארגון.

רואים רחוק

התופעה הזאת נמצאת כיום רק בתחילתה. אחד המאפיינים הבולטים שלה הוא הצורך והרצון של עובדים מדורות ה-Y וה-Z לעבוד מרחוק. חלקם לא מוכנים להסתפק בהיצע הארגונים הקיים במקום מגוריהם. הם רוצים להיות מסוגלים לבחור לעבוד בארגון שמתאים להם. ואם הארגון הזה ממוקם מעבר לים, מבחינתם אין כל בעיה לעבוד עבורו דרך האינטרנט.

השאלה הגדולה כעת היא האם גם הארגונים מסוגלים להפנים את השינוי. האם הנהלות בכירות של ארגונים מסוגלות לשנות את כיוון הספינה ולנווט אותה אל העתיד במקום להיות מקובעים בהווה ובעבר. בשורה התחתונה, נראה שארגונים שדוחים את הרעיון של עבודה מרחוק או עבודה מהבית יגלו במהלך העשור הקרוב כי הקשיים שלהם לגייס עובדים מוכשרים שיהוו את עתודת ההנהלה הבאה רק ילכו ויתעצמו.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה